يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۹۵۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
گزارش «شهر» از فعاليت‌هاي شهرداري تهران در حوزه سلامت:
در حال حاضر 3740 كانون محلي پايتخت، نزديك به 200 هزار شهروند تهراني از اقشار مختلف به‌صورت داوطلبانه در راستاي ارتقاي سلامت و بهداشت شهروندان تهراني فعاليت‌مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، هر چند بر طبق قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متولي ارتقاي سلامت شهروندان است، اما شهرداري تهران تلاش دارد با افزايش مشاركت‌هاي مردمي و بهبود همكاري‌هاي بين‌بخشي نقش اساسي را در جهت نيل به «شهر و شهروندان سالم» را ايفا كند.

 

در اين ميان مشارکت شهروندان در جامعه شهري نتايجي بس گرانبها را براي نظام مديريت شهري و خود شهروندان به‌همراه دارد. اگر باب مشارکت فعال بسته باشد و شهروند به شهرنشين تنزل پيدا کند، نه تنها  رشد و تعالي شهروندان، تقويت هويت شهري و احساس تعلق به شهر، تقويت حس اعتماد و همکاري ميان اهالي شهر و مديران شهري ميسر نمي‌شود، بلکه داراي کم‌ترين ميزان کارکرد و بهره‌وري در نظام مديريت شهري نيز خواهيم بود.

 

مديركل سلامت شهرداري تهران در اين باره مي‌گويد: افزايش مشاركت اقشار مختلف مردم در برنامه‌هاي شهرداري تهران به‌ويژه در زمينه سلامت از رويكردهاي شهرداري تهران است. انسان سالم يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه پايدار شهري به‌شمار مي‌آيد، لذا بدون توانمندسازي شهروندان پرداختن به‌مقوله سلامت در شهري هم‌چون تهران امكان‌پذير نيست.

  

محمدمهدي گلمكاني ادامه مي‌دهد: شهرداري تهران متولي سلامت نيست، اما در نظر دارد در ارتقاي سلامت روحي و جسمي شهروندان تهراني بيش از اين تاثيرگذار باشد. از اين‌رو قصد داريم با استفاده از ظرفيت خانه‌هاي سلامت و هم‌چنين سلامت‌ياران شهر تهران فعاليت‌هاي خود را در حوزه سلامت ارتقا دهيم، ضمن اين‌كه تلاش داريم بخش‌هاي مختلف را با سلامت مردم گره بزنيم.

  

در واقع مي‌توان گفت مشارکت هدفمند اقشار مختلف مردم در قالب کانون‌هاي داوطلب مردمي منجر به استفاده از پتانسيل‌ها و توانمندي هاي شهروندان خواهد شد که بهره‌مندي از نظرات مشورتي آنان در حوزه تصميم سازي، مشاوره‌اي، سياستگذاري و اجرايي منجر به‌شفاف‌سازي در انجام امور مديريت شهري و امکان برقراري نظام نظارت همگاني و ارتباط مستقيم مديريت شهري با شهروندان خواهد شد.

   

بخشي از اين فعاليت‌ها در كانون هاي سلامت محلي در دست انجام است و در حال حاضر 3740 كانون محلي پايتخت، نزديك به 200 هزار شهروند تهراني از اقشار مختلف به‌صورت داوطلبانه در راستاي ارتقاي سلامت و بهداشت شهروندان تهراني فعاليت‌مي‌كنند تا زمينه افزايش مشارکت‌هاي داوطلبانه مردمي و ساماندهي آن در محلات به‌منظور واگذاري مسئوليت‌ها، تکاليف و افزايش اثر بخشي فعاليت‌هاي آنها در عرصه‌هاي مختلف مديريت شهري به‌ويژه حوزه امور اجتماعي وفرهنگي به‌ويژه سلامت فراهم شود.

  


رديف

نام كانون

تعدا اعضا

شرح مختصري از فعاليت‌ها
 

 

1

خادمان مساجد

1.538

خادمان مساجد به عنوان رابطان سلامت شهرداري و نمازگزاران در راستاي سلامت مساجد فعاليت مي‌كنند. برپايي کلاس هاي آموزشي در قالب امداد و نجات، اطفاي حريق، همايش‌هاي فصلي و تقدير از خادمان نمونه از جمله برنامه‌هاي اجرا شده براي اين خادمان است.  

  م

2

اهداي خون

10.494

تامين بخشي از خون سالم مورد نياز و شناسايي اهداكنندگان مستمر خون و جذب اهداكنندگان كه بار اول نسبت به‌اهداي خون مبادرت مي‌كنند، از اهداف اين‌كانو‌ن‌هاست. يكي از مزيت‌هاي اصلي راه‌اندازي كانون «اهداكنندگان خون» اين است كه در مواقع بحران، يك شبكه از اهداكنندگان خون مي‌تواند در شهر تهران فعال باشد. 

   

3

پزشك محله

4.307

پزشك محله به‌منظور هدايت امر سلامتي در محلات و جلب مشاركت مردم جهت ارتقاي سلامت به‌صورت داوطلبانه فعاليت مي‌كند. شناسايي پزشكان مردمي و مشاركت‌‌جو در 374 محله شهر تهران به‌منظور ارتقاي سطح سلامت محلات و حمايت از اين كانون به‌عنوان نهادي مردمي از جمله اهداف اين اداره‌كل در اين راستاست.  

  

4

جوانان

22.432

ارتقاي مشاركت جوانان در امور اجتماعي و بهره‌گيري از مشاركت آن‌ها، هم‌چنين ارائه آموزش‌هاي سلامت به‌جوانان به منظور افزايش مهارت‌هاي اجتماعي و پيش‌گيري از آسيب‌هاي اجتماعي و رفتارهاي پرخطر و تلاش براي حفظ سلامت روان اين گروه از جامعه از اهداف تشكيل اين كانون‌ها است.  
 

5

ديابت

12.974

به‌منظور آموزش و توانمندسازي شهروندان در زمينه پيش‌گيري و درمان ديابت در 376 محله شهر تهران راه‌اندازي شده است.  

 

6

سالمندان

75.000

كانون‌هاي سالمندي با هدف ارتقاي سطح سلامت جسمي، رواني و اجتماعي و جلب مشاركت سالمندان در اجراي برنامه‌هاي سلامت تشكيل شده است. اين كانون‌ها بستر و شرايطي را فراهم مي كند تا سالمندان بتوانند با شركت در فعاليت‌هاي گروهي و تعاملات اجتماعي از سلامت جسمي و رواني بهتري برخوردار شوند، ضمن اين‌كه در كانون‌هاي سالمند برنامه‌هاي آموزشي، تفريحي و فرهنگي با مشاركت سالمندان هر محله برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود.  

  

7

مادر و كودك

42.612

كانون‌هاي مادر و كودك با مشاركت مادران سطح محله با هدف ارتقاي سطح سلامت مادران و ارائه آموزش‌هاي لازم به‌آنها در محلات شهر تهران تشكيل شده است. در كانون‌هاي مادر و كودك مادران ضمن كسب مهارت لازم جهت پرورش كودكان خود، نقش موثري در ترويج اين دانش در خانواده و محله خود ايفا مي‌كنند. در اين كانون ها مادران در تعامل با يكديگر از تجربيات يكديگر استفاده كرده و آموزش و از مشاوره‌هاي لازم به‌منظور تربيت صحيح فرزندان خود از مربيان مجرب برخوردار مي‌شوند. 

   

8

معلولان

7.655

راه‌اندازي کانون‌هاي معلولان در محلات سبب افزايش مشارکت و حضور اجتماعي معلولان،  حل مشكلات و ارتقاي سلامت آنها است، در ضمن فرصت ارائه آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه‌ها فراهم مي‌كند. 

با ساختار تعريف شده در اين كانون‌هاي محلي، امكان ارتباط معلولان با مديران شهري تسهيل شده است و اين قشر از جامعه مي‌توانند مشكلات خود به‌ويژه عبور و مرور در معابر شهري را به‌اطلاع مسئولان برسانند.

9

پيش‌‌گيري از دخانيات

8.100

كانون‌هاي «پيش‌گيري از دخانيات» به‌منظور مشاركت مردم و فرهنگ‌سازي در زمينه كاهش مصرف مواد دخاني در مناطق 22 گانه تهران تشكيل شده است.
در اين كانو‌ن‌ها برنامه‌هاي آموزشي براي خانواده‌ها، استحكام آن و توجه به‌جوانان پيش‌بيني شده است تا از گسترش اين رفتار نابهنجار جلوگيري شود. قرار است مديريت بوستان‌هاي عاري از دخانيات نيز به اين‌كانون‌ها واگذار ‌شود.

 

10

پيش‌‌گيري از چاقي

13.000

در حالي كه کم تحرکي و چاقي يکي از معضلات پايتخت‌نشينان محسوب مي‌شود، در اين كانون‌ها فعاليت‌هاي مشاوره‌اي در زمينه‌هاي پزشکي و ورزشي با حضور کارشناسان خبره طب ورزشي انجام شده و بسته‌اي کامل از خدمات تغذيه‌اي، فيزيکي، ورزشي، روان‌شناختي و پزشکي براي مهار اين معضل بزرگ ارائه مي‌شود. گسترش خدمت‌رساني به شهروندان در زمينه رفع چاقي و پيش‌گيري از ابتلاي شهروندان به چاقي از وظايف مهم اين مجموعه است. سبک صحيح تغذيه، ايجاد فرهنگ تحرک و کاهش استرس‌هاي موثر در چاقي از جمله اهداف اساسي اين مراکز است.

 

 

10 كانون

198.121

 




نظر شما