شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۰۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۲
رهبر معظم انقلاب در بازديد از توانمندي‌هاي صنعت نفت و گاز کشور تاکيد کردند:
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز(دوشنبه) با حضور در پژوهشگاه صنعت نفت، با توانمندي‌هاي اين صنعت بسيار مهم و پيچيده از نزديک آشنا شدند.

به گزارش «شهر»، به نقل از پايگاه  اطلاع‌رساني  دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع مسوولان، مديران و کارکنان صنعت نفت و گاز، فعاليتهاي برجسته و ارزشمند اين مجموعه را جزو افتخارات ملت ايران خواندند و با اشاره به بازديد خود از طرحهاي توسعه پارس جنوبي در عسلويه در فروردين سال جاري افزودند: پايان سال جهاد اقتصادي همانند آغاز آن، با حضور در مجموعه هاي مرتبط با صنعت نفت و گاز همراه شد و اين، نشان دهنده «تأثير بسيار حساس و عميق» و نقش آفريني ممتاز اين مجموعه در حرکت و جهش اقتصادي کشور است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر ضرورت تغيير نگاه کشور و مسئولان به «مقوله نفت» خاطرنشان کردند: براساس برنامه توسعه، نفت بايد از «منبع درآمد و محل تأمين بودجه کشور» خارج و به منبعي براي پيشرفت و اقتدار اقتصادي ايران تبديل شود و مسئولان بايد اين سياست صحيح و مدبرانه نظام را، با قوت ادامه دهند.

ايشان خرج کردن درآمدهاي نفتي براي کارهاي روزمره کشور را « غير عاقلانه و ضرري حقيقي» دانستند و افزودند: بايد درآمدهاي نفتي را به عنوان ذخاير و ميراث کشور و ملت، به سرمايه اي ماندگار تبديل کنيم که در اين صورت منابع و ذخاير نفتي، واقعاً به نقطه قوت کشور تبديل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي، تشکيل صندوق توسعه ملي را تدبيري مهم برشمردند و افزودند: براساس قانون برنامه پنجم بايد حداقل 20 درصد درآمد نفتي هر سال به اين صندوق واريز و صرف توليد و صنعت شود که خوشبختانه اين کار، شروع شده و بايد ادامه يابد.

حضرت آيت الله خامنه اي درآمدهاي نفتي را در وضع فعلي، نقطه ضعف غالب کشورهاي توليد کننده نفت خواندند و افزودند: کشورهايي که نفتشان را براساس نياز و سياست گذاري کمپانيهاي غربي مي فروشند و تلاشي براي دستيابي به دانش پيشرفته و صنعت بومي انجام نمي دهند شايد جيب حاکمانشان پرشود اما سودي حقيقي بدست نمي آورند چرا که روزي که نفتشان تمام شود، فقط يک کشور باير و غيرآباد هستند.

رهبر انقلاب اسلامي در تشريح ابعاد نتايج تبديل مقوله نفت به نقطه قوت کشور افزودند: لازم است به گونه اي عمل کنيم که در هر موقعيت، هرگونه تصميم گيري درباره ميزان توليد و فروش نفت، به دست خودمان و براساس منافع خودمان انجام شود که البته در اين مسير تا حد زيادي پيش رفته ايم و انشاءالله اين هدف در آينده، بطور کامل محقق خواهد شد و جمهوري اسلامي در اين زمينه نيز به الگويي براي ديگر کشور مبدل خواهد شد.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، با تشکر از فعاليتهاي جهادي و انصافاً تحسين برانگيز دانشمندان، پژوهشگران، مسئولان و کارکنان مجموعه نفت و گاز، خاطرنشان کردند: ايران، از لحاظ «مجموعه ذخاير نفت و گاز» در جهان اول است و بايد به همت و تلاش بيشتر فعالان اين صنعت، از لحاظ سطح دانش و فناوري نيز به عاليترين حد برسد و در جايگاه اول قرار گيرد.

ايشان با تأکيد بر اهميت پژوهش و تحقيق در پيشرفت علم و فناوري در صنعت نفت و گاز، استفاده مديريت شده از ظرفيت همه مراکز دانشگاهي و تحقيقاتي کشور را مؤثر و مهم خواندند و افزودند: به گونه اي عمل کنيم که هر آنچه صنعت نفت و گاز متکي به آن است در داخل توليد شود.

حضرت آيت الله خامنه اي تکيه بر نوآوري و ابتکار را باعث نوعي جهش در صنعت نفت و گاز و زمينه ساز ارتقاي دانش جهاني در اين عرصه دانستند و خاطرنشان کردند: همچنان که تجربه جوانان کشور در برخي عرصه ها نشان داده است، استعداد شکوفنده و فياض جوانان ايراني، تحقق کامل شعار «ما مي توانيم» را در هر عرصه اي امکان پذير مي سازد و فعالان صنعت نفت در افق نگاه خود، چنين چشم اندازي را ترسيم کنند.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين استفاده صحيح و برنامه ريزي شده از ظرفيت همه صنايع کشور را، شتاب بخش پيشرفت صنعت نفت و گاز خواندند.

تلاش کامل براي استفاده از ظرفيت ميدان هاي مشترک نفت و گاز از ديگر نکاتي بود که حضرت آيت الله خامنه اي در جمع مسئولان، مديران و کارکنان اين صنعت مورد تأکيد قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب در ابتداي ورود به پژوهشگاه صنعت نفت در بازديد از مجموعه دستاوردهاي اين صنعت، که بيش از 3 ساعت به طول انجاميد، از نزديک در جريان پيشرفتها و توان متخصصان داخلي در حوزه نفت و گاز کشور قرار گرفتند.

در اين نمايشگاه، توانمنديهاي صنعت نفت در بخش هاي شرکت ملي نفت ايران، شرکت ملي گاز ايران، شرکت ملي صنايع پتروشيمي و شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي به نمايش گذاشته شده بود.

در بخش شرکت ملي نفت ايران، توانمنديهاي متخصصان، محققان و کارکنان اين شرکت در زمينه هاي حفاري، اکتشاف، توليد، صادرات و جهاد خودکفايي ارائه شده بود.

تهيه و تدوين دانش فني و ساخت سيستم سطحي نمودارگيري چاههاي نفت و گاز، توليد ابزار و تجهيزات بسيار حساس و پيشرفته حفاري، بکارگيري روشهاي نوين افزايش برداشت بخصوص در ميادين مشترک نفت و گاز، توسعه ناوگان دستگاههاي حفاري در خشکي و دريا، ساخت 7 دستگاه دکل حفاري در داخل با 5/7 ميليون دلار صرفه جويي ارزي، تجهيزات سرچاهي و درون چاهي از جمله توانمنديهايي بود که در نمايشگاه صنعت نفت مورد بازديد رهبر انقلاب اسلامي قرار گرفت.

حضرت آيت الله خامنه اي به هنگام بازديد از نمايشگاه، در ارتباط تصويري مستقيم با متخصصان شاغل در ميدان گازي سردار جنگل در درياي خزر، کار و تلاش آنان را بسيار با ارزش دانستند و اظهار اميدواري کردند که اين فعاليتها زمينه ساز رضايت الهي و سرافرازي بيشتر ملت ايران شود.

در بخش توانمنديهاي شرکت ملي گاز نيز نمايش خطوط انتقال گاز در کشور، ساخت تجهيزات توربين هاي گازي، بومي سازي و توسعه دانش فني طراحي و ساخت توربين گازي 25 مگاوات، طراحي و ساخت دستگاه کنترل و مانيتورينگ ايستگاههاي گازي ارائه شده بود.

رهبر انقلاب اسلامي هنگام بازديد از توانمنديهاي شرکت ملي گاز ايران اظهار اميدواري کردند که هرچه زودتر زمينه طراحي و ساخت پالايشگاه ملي در کشور فراهم شود.

دستاوردهاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي بخش ديگري از نمايشگاه توانمنديهاي صنعت نفت بود.

در اين بخش ضمن ارائه زنجيره ي محصولات پتروشيمي، توانايي متخصصان صنعت نفت در خنثي سازي پروژه تحريم بنزين تشريح شده بود.

دستيابي به 25 دانش فني در حوزه پتروشيمي و برنامه ريزي براي دستيابي به 50 دانش فني و ساخت تجهيزات صنايع پتروشيمي از جمله موارد ارائه شده در نمايشگاه بود.

در بخش شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي نيز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران، شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران، شرکتهاي پالايش نفت ايران، شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران و مديريت پژوهش و فناوري، توانمنديهاي خود را ارائه کرده بودند.

ارائه مراحل ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس و چند پالايشگاه ديگر، عمليات بهينه سازي پالايشگاهها، ساخت و نصب بلندترين برج پالايشگاهي به ارتفاع 104 متر، احداث اولين واحد توليد پروپلين در صنايع پالايشگاهي و طراحي و ساخت واحد بنزين سازي ايزومريزاسيون تحت دانش فني و نيز تلاشهاي صورت گرفته براي مقابله با تحريم از جمله دستاوردهاي صنعت نفت بود که در اين بخش به نمايش گذاشته شده بود.

در بخش ديگري از اين نمايشگاه، پايلوت پالايشگاه گاز با نشان ملي به نمايش درآمده بود. مسئولان شرکت ملي گاز به هنگام بازديد رهبر انقلاب اسلامي از طراحي و ساخت نخستين پالايشگاه گاز داخلي در آينده نه چندان دور خبر دادند.

توربوکمپرسورهاي ساخت داخل به عنوان قلب ايستگاههاي گاز يکي ديگر از بخشهاي مهم نمايشگاه صنعت نفت بود.

واحدهاي نيمه صنعتي توليد اکسيدهاي فلزي نانوساختار، و توليد نانو لوله هاي کربني و همچنين فناوري GTL آخرين بخش از نمايشگاه صنعت نفت بود که مورد بازديد رهبر انقلاب اسلامي قرار گرفت.

در ابتداي ورود رهبر انقلاب اسلامي به پژوهشگاه صنعت نفت، آقاي قاسمي وزير نفت گزارشي از ذخاير منابع نفت و گاز کشور، وضعيت توليد نفت، ازدياد برداشت و توسعه ميادين مشترک، روند اجراي فازهاي مختلف پارس جنوبي، ساخت پالايشگاههاي جديد و خصوصي سازي در بخش نفت بيان کرد.

وزير نفت گفت: تا به امروز 191 ميدان نفتي و گازي در کشور کشف شده است که در اين ميادين بيش از سيصد مخزن وجود دارد.

وزير نفت همچنين با اشاره به روند اجرايي 20 فاز پارس جنوبي گفت: در سال آينده، 6 فاز پارس جنوبي به بهره برداري خواهد رسيد که 200 ميليون مترمکعب گاز به توليد کشور افزوده خواهد شد.

آقاي قاسمي با اشاره به توليد 5/54 ميليون تن محصولات پتروشيمي در کشور خاطرنشان کرد: اين ظرفيت تا سه سال آينده به 117 ميليون تن خواهد رسيد.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان بازديد از پژوهشگاه صنعت نفت، با ابراز خرسندي فراوان از نتايج تلاشهاي فعالان صنعت نفت و گاز، ابراز اميدواري کردند تلاش و شوق و نشاط روز افزون اين مجموعه، زمينه ساز دستيابي به اهداف بزرگ کشور و ملت شود.

نظر شما