يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۹
کد خبر: ۵۰۲۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
گزارش«شهر» از پيشرفت عمراني مترو در سال 90
تکميل خط چهار مترو و اتصال آن به خط تهران ـ کرج، راه اندازي آخرين ايستگاه‌ها از توسعه شمالي و جنوبي خط يک و ساخت تونل‌ها و ايستگاه‌هاي خط سه در دوبخش مرکزي و جنوبي ، تداوم عمليات ساخت خط هفت در دو بخش غربي و شرقي با استفاده از دستگاه هاي حفار اتوماتيک TBM و آغاز عمليات اجرايي خط 6 و ساخت بخشي از تونل‌هاي آن از جمله اقدامات مترو درسال 90 بود.

به گزارش خبرنگار«شهر»  متروي تهران از جمله بزرگترين پروژه‌هاي شهري است که هرسال با همگي فراز و نشيب‌ها در تامين اعتبارات دولتي،بخشي از آن به بهره‌برداري مي‌رسد و اين روند درگام اول بايد تا ساخت 218 کيلومتر مترو ادامه يابد.

 

امسال نيز مسئولان مترو توانستند با حفر 20 کيلومتر تونل و بهره‌برداري از 15 کيلومتر تونل به همراه راه اندازي 8 ايستگاه طول شبکه مترو را به نزديک 140 کيلومتر برسانند.

 

تکميل خط  چهار مترو و اتصال آن به خط تهران ـکرج، راه اندازي آخرين ايستگاه‌ها از توسعه شمالي و جنوبي خط يک و ساخت تونل‌ها و ايستگاه‌هاي خط سه در دوبخش مرکزي و جنوبي ، تداوم عمليات ساخت خط هفت در دو بخش غربي و شرقي با استفاده از دستگاه هاي حفار اتوماتيک TBM و آغاز عمليات اجرايي خط 6 و ساخت بخشي از تونل‌هاي آن از جمله اقدامات مترو درسال 90 بود.

 

البته در سال جاري قرار بود بخشي از ايستگاه هاي مرکزي خط سه مترو راه‌اندازي شود که به دليل کمبود منابع مالي اين مهم تحقق نيافت. تکميل خط چهار مترو نيز همچنان ادامه دارد و براساس وعده مسئولان مترو ،ايستگاه‌هاي باقي مانده اين خط در ماه‌هاي ابتدايي سال 91 به بهره‌برداري مي ‌رسد.

 

در ابتداي سال ايستگاه کهريزک از توسعه جنوبي خط يک مترو به بهره‌برداري رسيد تا اهالي كهريزك، شهرك‌هاي اطراف، شهرك‌هاي صنعتي و كارخانه‌هاي آن محدوده به شبكه متروي تهران متصل شده و بتوانند از تسهيلات آن بهره‌مند شوند.با اجراي اين مسير تا كهريزك طول خط يك متروي تهران به 40 كيلومتر رسيد.

 

بنابراين گزارش از جمله ويژگي‌هاي اين ايستگاه طراحي جزيره‌اي آن است كه بر خلاف ايستگاه‌هاي معمول سكوي مسافران در وسط قرار گرفته و خطوط رفت و برگشت قطار در طرفين سکو قرار دارند كه به اين ترتيب سرفاصله زماني حركت قطارها به حداقل رسيده و از اتلاف وقت جهت تعويض خطوط قطار در انتهاي خط جلوگيري مي‌كند.

  

امسال ايستگاه تجريش نيز از خط يک مترو به عنوان بزرگترين ايستگاه زيرزميني خاورميانه مورد بهره برداري قرار گرفت تا شهروندان بتوانند از جنوبي‌ترين نقطه شهر تا شمالي‌ترين نقطه آن را به راحتي طي کنند.اين ايستگاه با مساحتي برابر با 150 هزار متر مربع و با 2 كيلومتر طول آخرين ايستگاه خط يك متروي تهران است كه در عمق 70 متري زير زمين ساخته شده است.

  

در سال90 شاهد بهره‌برداري از ايستگاه‌هاي مترو در چهار پهنه تهران بوديم به نحوي که در سال جاري ايستگاه پيروزي و شيخ الرئيس از بخش توسعه شرقي خط چهار و ايستگاه هاي استاد معين و دکتر حبيب‌اله از بخش توسعه غربي اين خط به بهره‌برداري رسيد.

  

البته هم اکنون ايستگاه تقاطعي ارم سبز(اکباتان)‌ و ايستگاه نيروي هوايي خط چهار مترو در آستانه افتتاح قرار دارند که به زودي به بهره‌برداري مي‌رسد.درحال حاضر تست گرم توسعه غربي خط چهار حدفاصل ميدان آزادي تا ايستگاه تقاطعي ارم سبز(اکباتان)‌ انجام شده است. در طول اين مسير چهار كيلومتري ، ايستگاه هاي بيمه (واقع در جاده مخصوص كرج ، مقابل خيابان فرودگاه )، اكباتان (داخل شهرك اكباتان) و ارم سبز (جنب اتوبان تهران -كرج ، اول خيابان شهيد ستاري) قرار دارد كه دو ايستگاه اول بعد از افتتاح ايستگاه ارم سبز راه اندازي خواهد شد.

  

ايستگاه ارم سبز ، ايستگاه تقاطعي خط چهار با خط پنج متروي تهران – كرج است كه با افتتاح اين ايستگاه مسافران مي توانند از هر دو خط استفاده کرده و با انتخاب خط چهار به راحتي به نقاط مركزي شهر دسترسي داشته باشند. با تحقق اين امر از شلوغي و ازحام ايستگاه صادقيه کاسته مي‌شود.

 

موقعيت وپيشرفت فيزيكي ايستگاههاي خط 4

كد ايستگاه نام ايستگاه موقعيت ايستگاه وضعيت ايستگاه پيشرفت فيزيكي تا اسفند‌ماه1390(درصد)

A4-4 (ارم سبز)اكباتان مجاور ايستگاه ارم سبز خط 5 مترو در مرحله اجرا 85.6%
A4-3 شهرك اكباتان محوطه فضاي سبز شهرك اكباتان در مرحله اجرا 83.8%
A4-2 بيمه جاده مخصوص كرج -تقاطع خيابان بيمه دوم در مرحله اجرا 62.8%
A4 ميدان آزادي ميدان آزادي، محوطه ترمينال غرب تهران بهره‌برداري شده 100%
B4 استاد معين خيابان آزادي، تقاطع خيابان نورشهر بهره‌برداري شده 100%
C4 دكتر حبيب الله خيابان آزادي، تقاطع خيابان دكتر حبيب الله بهره‌برداري شده 100%
D4 آزادي خيابان آزادي تقاطع خيابان سهرورد شرقي در مرحله اجرا 71.8%
E4 توحيد خيابان آزادي تقاطع خيابان توحيد و نواب بهره‌برداري شده 100%
F4 ميدان انقلاب اسلامي ميدان انقلاب اسلامي بهره برداري شده 100%
I3G4 وليعصر (عج) خيابان انقلاب - تقاطع خيابان وليعصر (عج) بهره‌برداري شده 100%
I4 فردوسي ميدان فردوسي بهره برداري شده 100%
K1J4 دروازه دولت خيابان انقلاب - تقاطع خيابان سعدي بهره برداري شده 100%
P2K4 دروازه شميران خيابان ابن سينا - ميدان ابن سينا بهره برداري شده 100%
M4 ميدان شهداء خيابان پيروزي، تقاطع خيابان 17 شهريور بهره برداري شده 100%
N4 شيخ الرئيس خيابان پيروزي، چهارراه شيخ الرئيس بهره برداري شده 100%
O4 پيروزي خيابان پيروزي، قبل از خيابان شهيد حسن پورمند بهره برداري شده 100%
P4 نبرد خيابان پيروزي، چهارراه كوكاكولا بهره‌برداري شده 100%
Q4 نيرو هوايي خيابان پيروزي، بين خيابانهاي 4 و 5 نيروي هوايي در شرف بهره برداري 91.7%
R4 شهيد كلاهدوز ضلع شرقي بزرگراه افسريه، تقاطع خيابان پيروزي بهره‌برداري شده 100%

   

خط3 در مسير توسعه

 

ساختتونل‌ها و ايستگاه‌هاي خط سه مترو نيز با طول حدود 35  كيلومتر از بزرگراه آزادگان (جنوب‌غرب تهران) آغازتا منطقه ازگل و نياوران (شمال شرق تهران) در حال انجام است و هم‌اکنون عمليات اجراييدر 26  ايستگاه اين خط ادامه دارد.

 بنابر گفته مديرعامل شرکت مترو تعدادي ازايستگاه هاي بخش مرکزي و جنوبي خط سه سال آينده راه‌اندازي مي‌شود. هابيل درويش دراين رابطه مي‌گويد: « 12 كيلومتر از طول مسيرجنوبي خط سه به همراه پايانه آزادگان در اول خيابان شهيد سعيدي، خيابان سعيدي، قلعه مرغي، راه آهن و منيريه آماده بهره‌برداري مي‌شود.

   

موقعيت و پيشرفت فيزيكي ايستگاههاي خط 3


كد ايستگاه

موقعيت ايستگاه

آخرين وضعيت

پيشرفت فيزيكي تا اسفند‌ماه1390(درصد)



A3-3

بزرگراه آيت اله‌سعيدي،محدوده خيابان حيدري

در مرحله اجرا

32%


A3-2

بزرگراه آيت اله‌سعيدي،محدوده خيابان خلازير

در مرحله طراحي

4.9%


A3-1

بزرگراه جوانه، محدوده خيابان ورزش

در مرحله اجرا

4.5%


A3

بزرگراه جوانه، محدوده خيابان مهران

در مرحله اجرا

5.9%


B3

بزرگراه جوانه، محدوده خيابان‌هاي قلعه‌مرغي و زمزم

در مرحله اجرا

23%


B3-1

حدفاصل پل جواديه و ميدان رباط‌كريم

در مرحله اجرا

5.0%


C3

ميدان راه‌آهن

در مرحله اجرا

64.5%


D3L7

خيابان‌ ولي‌عصر(عج)، تقاطع خيابان مولوي

در مرحله اجرا

15.4%


F3

خيابان‌ ولي‌عصر(عج)، ميدان منيريه

در مرحله اجرا

50.2%


G3

خيابان‌ ولي‌عصر(عج)، تقاطع خيابان امام خميني(ره)

نظر شما