يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۴
کد خبر: ۵۸۴۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
رييس جامعه پزشکان داخلي ايران درباره عارضه ايست قلبي گفت: اين عارضه در افرادي که دچار چاقي، بيماري ديابت، افزايش فشار خون يا کلسترول بالا هستند شيوع بيشتري دارد.

به گزارش شهر وبه نقل از ايسنا، دکتر ايرج خسرونيا  با اشاره به اينکه مرگ ناگهاني در اثر ايست قلبي رو به افزايش است، گفت: در سال‌هاي اخير به علت پيشرفت‌هايي که در زمينه تشخيصي و درماني بيماري‌هاي قلبي و عروقي حاصل شده از مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي به شدت کاسته شده است.


وي در ادامه با ابراز تاسف از اينکه مرگ در اثر ايست قلبي کاهش چنداني نداشته است، گفت: متأسفانه اين امر به علت دانش ناکافي جامعه و نبود آگاهي لازم از عوامل ايجاد کننده اين عارضه است.


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تاکيد بر اينکه اين عارضه در افرادي که دچار تنگي عروق قلبي و يا کرونري بوده يا دچار چاقي، بيماري ديابت، افزايش فشار خون يا کلسترول بالا هستند شيوع بيشتري دارد، يادآور شد: اين عارضه در جمعيت‌هايي که از نظر وضعيت اجتماعي و اقتصادي شرايط نامناسبي دارند شايع‌تر است.


وي همچنين افزود: بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي بيشتر ناشي از تفاوت‌هاي رفتاري، بهداشتي يا دريافت کمتر خدمات پيشرفته پزشکي توسط افراد کم درآمد است.


رييس جامعه پزشکان داخلي ايران با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: بررسي هاي انجام شده در کشورهاي امريکايي نشان مي دهد بروز ايست قلبي ناگهاني در محله‌هاي فقيرنشين مناطق کلان شهرهاي بزرگ بيشتر است، مرگ و مير ناشي از سرطان هم در اين مناطق بيشتر ديده مي‌شود.


وي در پايان بر ضرورت اطلاع رساني توسط رسانه‌ها تاکيد کرد و افزود: رسانه‌ها مي توانند با راهنمايي و پيام‌هاي بهداشتي و درماني مردم را به مراجعه به هنگام به پزشک جهت پيشگيري از بيماري‌ها و عوارض ناشي از آن آگاه کنند. دولتمردان نيز با ارايه‌ي خدمات لازم در مناطق فقيرنشين و گسترش وسايل بهداشتي و درماني در جهت کاهش عوارض ناشي از بيماريهاي قلبي خصوصا ايست قلبي فعال‌تر از گذشته عمل کنند.

نظر شما