جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۵
کد خبر: ۶۷۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/13
اگر محصولات فرهنگی ما جذابیت و تنوع ، حمایت و مصونیت لازم را داشته باشد، به طور قطع در سبدخانوار نیز قرار خواهد گرفت.

عظیمی استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار شهر در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت های فرهنگی نهادهای مختلف اثرگذاری چندانی ندارد و بیشتر در این حوزه به کمیت می اندیشیم تا کیفیت،گفت: عرضه محصولات فرهنگی در جامعه ما بیشتر حالت کپی کاری دارد و این رویه و عملکرد یکی از عامل های اصلی در تنزل کیفیت محصولات فرهنگی و کم اثر و بی اثر بودن آن است.

این استاد دانشگاه افزود: رعایت نکردن قانون کپی رایت در ایران یکی از مسائل اصلی است که به این موضوع دامن می زند.

وی تصریح کرد: در عرضه و تولید محصولات فرهنگی نیاز است به اصل تنوع و جذابیت نیز توجه کنیم اما در حال حاضر شاهد هستیم، معمولا محصولات فرهنگی که تولید می شود از تنوع و جذابیت لازم برای سنین مختلف برخوردار نیستند و این موضوع در جامعه ما به درستی نهادینه نشده است.

عظیمی برضرورت حمایت مسئولان فرهنگی و سیاسی ، علمای علوم دینی و علوم اجتماعی و سایر متولیان در این حوزه، گفت: متاسفانه اکنون شرایط به گونه ای است که حمایت چندانی از سوی این نهادها متولی و اثرگذار و تصمیم گیر از تولیدکنندگان فرهنگی نمی شود.

وی یادآورشد: البته این حمایت تنها به معنای مادی آن نیست.تولید محصولات فرهنگی نیازمند حمایتی است که در راستای رشد و ارتقاء این محصولات باشد تا براساس واقعیت و نیاز واقعی جامعه تولید و عرضه شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر مسئولان تولید محصولات فرهنگی آن مصونیت کامل را ندارند که بخواهند به طور واقع بینانه آنچه را که هست مطرح کنند.

وی افزود: اگر محصولات فرهنگی ما جذابیت و تنوع ، حمایت و مصونیت لازم را داشته باشد، به طور قطع در سبد خانوار نیز قرار خواهد گرفت.

عظیمی اظهارکرد: بنابراین در گام اول باید فرهنگ جامعه خود را ارتقاء و رشد بدهیم تا این که بتوانیم محصولات فرهنگی با کیفیت تولید کنیم.

وی ادامه داد: علاوه براین باید سعی کنیم با استفاده ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه ملی به تبلیغ و معرفی این محصولات بپردازیم تا مخاطبان به نوعی تشنه و مشتاق بهره گیری از این محصولات باشند.

این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد تا شرایط فرهنگی کشور ما به نقطه‌ای برسد که خرید محصولات فرهنگی در سبد خانوار دارای الویت و اهمیت بالایی باشد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: محصولات فرهنگی
نظر شما