چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۰۶۷۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۷
گزارشی از روند آخرین مذاکرات 1+5 در ژنو
مذاکرات 1+5 همچنان در جریان است بنابر اخبار منتشر شده گفت و گو ها مثبت پیش می رود و وارد جزییات شده اما همچنان توافق نهایی صورت نگرفته است.
  به گزارش خبرنگار شهر دور دوم مذاکرات 1+5 شامل کشورهاي امريکا، فرانسه، انگليس، روسيه و چين به اضافه آلمان درباره برنامه انرژي هسته‌اي  ایران در حالی امروز پنجشنبه آغاز شد که بنابر گفته سخنگوي کاترين آشتون «بسيار محتوايي و مفصل» بوده است. مايکل مان، سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا  در صفحه توئيتر خود نوشت : «کار بر روي جزئيات آغاز شده است.»  
این مذاکرات که از بعد اظهر روز پنجشنبه آغاز شد به گفته مجيد تخت‌روانچي، معاون امور اروپا و امريکاي وزارت امور خارجه و از اعضاي تيم مذاکراه‌کننده هسته‌اي ايران مباحث بسيار خوب و با محتوا همراه با جزئيات بود.

ادامه مذاکرات در حالی ادامه دارد که اختلاف‌ها بين ديدگاه‌هاي دو طرف همچنان به قوت خود باقي است. عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه و از اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران در این باره به پرس تي‌وي گفت که دو طرف پذيرفتند که هر گونه توافق بايد بر اساس اقدام متقابل انجام شود با این وجود هر توافقي که حق غني‌سازي اورانيوم  ايران را به رسمت نشناسد، پذیرفته نیست.

 اين در حالي است که جان کري، وزير خارجه امريکا روز پیشتر روز چهارشنبه گفت که درباره موضوع غني‌سازي اورانيوم در داخل ايران در مرحله اول گفت‌وگوهاي ژنو تصميم‌گيري نخواهد شد.

ادامه مذاکرات در حالی ادامه دارد که ایران معتقد است حق غني سازي قابل مذاکره نيست اما می توان درباره حجم، سطح و محل غني سازي مذاکره کرد.


  با این وجود و به گفته عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای« مذاکرات ظریف و اشتون وارد مباحث جدی شده است اگرچه فکر نمیکنم مذاکرات امشب به نتیجه برسد.»

روند مذاکرات به گونه ای است که به نظر نمی رسد وزیران خارجه 6کشورحضور یابند مگر به گفته عراقچی چشم انداز روشنی از مذاکرات حاصل شود.

 بنابر این گزارش در جريان دور پيشين گفت‌وگوهاي ژنو، توافق اوليه بين دو طرف در حال شکل‌گيري بود.اما  به علت موضع لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، به سود رژيم اسرائيل و عدم تعهد جان کري، وزير خارجه امريکا، بدون نتيجه ماند  
نظر شما