چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۵
کد خبر: ۷۹۷۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
در سالروز شهادت شهید سرلشگر حسن آبشناسان برگزار شد
ویژه‌برنامه یادواره شهید حسن آبشناسان فرمانده لشکر 23 نیروهای مخصوص نیروی زمینی ارتش و تجلیل از کهنه‌سربازان دفاع مقدس شامگاه سه‌شنبه با حضور فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران به همت فرهنگسرای گلستان در تالار خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم خانواده‌‌ شهدا، کهنه‌سربازان دفاع مقدس، چهره‌های مطرح فرهنگی، هنری، نظامی و فرماندهان ارشد حضور داشتند. در ابتدای مراسم امیر کاظمی، رئیس سازمان ایثارگران نیروی زمینی ارتش که بانی برگزاری یادواره‌ شهید آبشناسان بود، به میهمانان خیر مقدم گفت. لاله افتخاری، نماینده‌ مردم تهران در مجلس نهم و فرزند و همسر شهید، امیر سرتیپ دادبین فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش و از همرزمان شهید آبشناسان، عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و پرویز سروری عضو شورای شهر تهران از میهمانان حاضر در مراسم بودند.
 
آبشناسان طراح منحصر به فرد جنگ های نامنظم بود
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنانی گفت: این شهید نمونه عینی و تندیسی از عبارت شیر روز و زاهد شب بود.  این شهید والامقام در عرصه جنگیدن با دشمنان یک نابغه و یک طراح منحصر به فرد جنگ های نامنظم بود که دانسته های خود را در دفاع مقدس و مقابله با دشمنان بعثی به کار گرفت. 
 
حیدری اضافه کرد: زمانی که ارتش متجاوز بعثی اقتدار خود را در توانمندی یگان های نظامی و زرهی خود می دید، ابتکارات این شهید با راه اندازی یگان های شکار تانک، آنها را زمین‌گیر کرد. شهید آبشناسان در عملیات های نامنظم نابغه ای بی بدیل بود به طوری که طراحی های وی در این عملیات ها از افتخارات این شهید در دوران دفاع مقدس است.
 
جانشین فرماندهی نزاجا، لشگر 23 نیروهای مخصوص نزاجا را یک نیروی ویژه در قلب نیروی زمینی عنوان کرد و گفت: این لشگر تکاور ضربات بی شماری به ارتش عراق وارد کرد. 

در خواست ساخت فیلم شهید آبشناسان توسط ارتش
پس از رونمایی از تندیس شهید آبشناسان، افشین آبشناسان، فرزند این شهید روی صحنه آمد و پس از بوسه بر پای تندیس پدر، به سخنرانی کوتاهی پرداخت. آبشناسان از فرمانده نیروی زمینی ارتش درخواست کرد، بنا به پیگیری های دو سال گذشته، فیلم سینمایی شهید آبشناسان به مرحله ساخت برسد. وی همچنین از وجود بیش از 4000 صفحه اسناد و دست نوشته های شهید آبشناسان خبر داد و گفت: منتظر تماس گروه تحقیق برای بیان خاطرات هستیم.
 
قرائت بیانیه خانه سربازان صلح و پیام محسن رضایی
در پایان، پیام سردار محسن رضایی، رئیس هیئت امنای خانه سربازان صلح و همچنین بیانیه این نهاد، قرائت شد. همچنین امیر دادبین، عضو هیئت امنای خانه سربازان صلح، که متولی برگزاری این نکوداشت بودند، با تشویق ویژه حاضرین به روی سن رفت و خاطره ای از آخرین روزهای قبل از شهادت شهید آبشناسان برای مردم تعریف کرد. 
 
بعد از پخش بخش هایی از مستند 35 دقیقه‌ای «چریک پیر»، از عوامل سازنده این مستند تقدیر شد. در این بخش که با حضور مجتبی مجتبی صالحی رئیس فرهنگسرای گلستان، سردار ناظری دبیر پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، دکتر صلاحی معاون شهردار تهران، امیر صادقی معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید، امیر کاظمی رئیس سازمان ایثارگران نزاجا، امیر دادبین فرمانده سابق ارتش و امیر دکتر کیومرث حیدری جانشین فرماندهی نزاجا، از خانواده شهید آبشناسان، بازماندگان لشگر 23 تکاور ارتش، نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «شیار143»،  امیرشهاب رضویان از همرزمان شهید و کهنه سربازان دفاع مقدس و همچنین مژگان حضرتیان نویسنده کتاب «چریک پیر» تقدیر شد.

نظر شما