يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۰
کد خبر: ۸۰۴۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
دوازدهمين دوره از نمايشگاه كتاب ياد يار مهربان با هدف ارتقای فرهنگ كتاب‌خوانی در بين كودكان و نوجوانان از دوم تا هفتم بهمن ماه 1393 در بوستان گفت‌وگو (محل دائمی نمايشگاه‌های شهرداری تهران) برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه ياد يار مهربان هر ساله با اهدای بن خريد كتاب به مدارس شهر تهران، تلاش مي‌كند كتاب‌خانه‌های مدارس را مجهز كند. هم‌چنين قرار است یارانه‌ای در قالب بسته‌های فرهنگی در اختیار همه‌ی مدارس شهر تهران در تمامی مقاطع قرار گيرد.

حضور بيش از 400 ناشر با 20 هزار عنوان كتاب

دوازدهمين دوره‌ی نمايشگاه ياد يار مهربان با حضور 442 ناشر برگزار مي‌شود. ناشران حاضر در اين نمايشگاه در مجموع 19923 عنوان كتاب را عرضه مي‌كنند. كتاب‌های راه‌يافته به نمايشگاه ياد يار مهربان پيش از برگزاری نمايشگاه در جلسات تخصصي با حضور كارشناسان آموزش و پرورش و كارشناسان حوزه‌ی كتاب بررسی و تأیید شده‌اند و محتوای آن‌ها با شرایط سنی و فرهنگی مخاطبان هماهنگی دارد. در دوازدهمين نمايشگاه ياد يار مهربان كتاب‌ها با تخفيف 20 درصد به فروش مي‌رسند.

اختصاص بن خريد كتاب به همه مدارس

در آستانه‌ی‌ برگزاری دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان»، اعتبار تخصیصی برای تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس شهر تهران در قالب بسته‌های فرهنگی، بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران توزیع شد.

این بسته‌ها به تدریج در اختیار مدیران مدارس قرار می‌گیرد. بر این اساس مدارس ابتدايي 450 هزار تومان‏، مدارس راهنمايي 550 هزار تومان، مدارس راهنمايي 600 هزار تومان و حوزه‌هاي علميه يك ميليون تومان بن خريد كتاب دريافت می‌كنند. همه‌ی مدارس شهر تهران مي‌توانند با استفاده از بن‌هاي اهدایی، کتاب‌های مورد نیاز خود را از دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان تهیه کنند.

بيش از 70 درصد كتاب‌ها چاپ جديد هستند

عرضه‌ی كتاب‌هاي چاپ جديد يكي از اهداف نمايشگاه كتاب ياد يار مهربان است. به گزارش ستاد خبري نمايشگاه ياد يار مهربان، 42 درصد كتاب‌هاي راه‌یافته به این نمایشگاه چاپ سال 92 و 30 درصد كتاب‌ها چاپ سال 93 و در مجموع 72 درصد كتاب‌ها چاپ جدید هستند. در نمايشگاه امسال حدود 20 هزار عنوان كتاب عرضه مي‌شود. بنابر آمار ارائه شده از سوي دبيرخانه‌ی نمايشگاه ياد يار مهربان و بر مبناي اطلاعات سال گذشته، كتاب‌هاي عرضه شده در نمايشگاه تا 99 درصد با نياز مخاطبان هماهنگی داشته است.

ميانگين قيمت كتاب‌ها 8 هزار تومان است

با توجه به افزايش قيمت كتاب در سال‌هاي گذشته و حذف تدريجي كتاب از سبد هزينه‌هاي خانواده‌ها‏، نمايشگاه‌هاي كتاب محل مناسبي براي تأمين كتاب خانواده‌ها هستند. یکی از نمایشگاه‌هایی که در طول 11 سال گذشته نقش مؤثری در افزایش سرانه‌ی خرید کتاب در شهر تهران داشته، نمایشگاه یاد یار مهربان است. ميانگين قيمت كتاب‌هاي عرضه شده در دوازدهمین دوره‌ی این نمايشگاه هشت هزار تومان است. اين ميانگين براساس قيمت كتاب‌هاي نمايشگاه که از پانصد تومان تا هشتاد هزار تومان است، محاسبه شده است.

مدارس دخترانه خريد هوشمندانه‌تري داشته‌اند

با توجه به هدف نمايشگاه ياد يار مهربان در جهت ارتقاء فرهنگ كتاب‌خواني در بين دانش‌آموزان، به نظر مي‌رسد نوع خريد مديران مدارس از نمايشگاه در رسيدن به اين هدف اثرگذاري بالايي داشته باشد. توجه به موضوع كتاب‌هاي خريداري شده و حضور نماينده‌ی دانش‌آموزان هنگام خريد كتاب‌ها از جمله موارد درخواستي برگزاركنندگان نمايشگاه از آموزش و پرورش بوده است. بر اساس مطالعات سال‌هاي گذشته و آمار خريد كتاب‌ها تاكنون مدارس دخترانه خريد هوشمندانه‌تري داشته‌اند.

زمینه‌سازی برای حضور گسترده‌ی خانواده‌ها

ستاد اجرایی نمایشگاه یاد یار مهربان امسال توجه بيشتري به حضور عموم مردم در اين دور از نمايشگاه داشته است. زمينه‌سازي گسترده‌ای برای حضور خانواده‌ها و خريد كتاب انجام گرفته و سطح کمی و کیفی تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نمایشگاه ارتقاء یافته است. هم‌چنین تعداد کارکنان بخش اجرایی نمایشگاه به بیش از 200 نفر افزایش یافته است.
مطالب مرتبط
نظر شما