يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۶
کد خبر: ۸۱۰۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
نشست تخصصی انجمن‌های دوستی ایران و سایر ملل با هدف بررسی دیپلماسی فرهنگی هنری تهران و سایر پایتخت‌ها چهارشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۲ با حضور شخصیت‌های فرهیخته فرهنگی هنری و مدیران عامل انجمن‌های دوستیایران و سایر ملل در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تخصصی انجمن‌های دوستی ایران و سایر ملل با هدف بررسی ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی هنری تهران و سایر پایتخت‌ها روز چهارشنبه با حضور مدیران عامل انجمن‌های دوستی و شخصیت‌های فعال فرهنگی هنری در حوزه تشکل‌های مردم نهاد در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 
 
در این مراسم داود امینی با اشاره به برگزاری دور اول این همایش در هفته مهربانی با غزه در مرداد ماه سال گذشته گفت: انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد ظرفیت‌ها قابل توجهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی دارند. 

وی با اشاره به اینکه سمن‌ها می‌توانند به دستگاه‌های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در این زمینه‌ها یاری رسان باشند اظهار کرد: با توجه به اینکه در اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این نهاد متولی جلب مشارکت‌های مردمی منظور شده است. 
 
امینی افزود: بر این اساس نخستین نشست سال ۱۳۹۴ به انجمن‌های دوستی و سازمان‌های غیردولتی برگزار شد تا در کنار تجدید دیدار به تبیین سیاست‌های اجرایی سال جدید نیز پرداخت شود. 
 


وی به دور اول این همایش در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پایان مراسم قطعنامه علیه رژیم کودک کش اسراییل قرائت شد و نامه‌ای به بانکی مون رییس سازمان ملل متحد ارسال شد که آثار قابل توجهی را نیز به دنبال داشت. 

امینی ادامه داد: این حرکت در واقع یک دیپلماسی با توان بالای مردمی است که می‌تواند در راستای اهداف وزارت امور خارجه موثر قرار بگیرد. 
 
وی با تاکید بر ادامه این سلسله برنامه‌ها با حضور انجمن‌های دوستی و تشکل‌های مردم نهاد اظهار کرد: این سازمان نیز در سال جدید به منظور تسهیل در انجام امور مردمی این انجمن‌ها تسهیلاتی و امکاناتی را در نظر گرفته است. 
 
رییس اداره دیبلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه دیپلماسی عمومی گفت: وزارت امور خارجه با دید مثبت از تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌های بین المللی با هدف مشارکت‌های عمومی حمایت می‌کند. 

وی ادامه داد: وقتی صحبت از دیپلماسی عمومی است یعنی افکار، اذهان و قلوب مردم مطرح می‌شود و اقدام دیپلماسی یعنی تحت تاثیر قرار دادن فکر، ذهن‌ و قلب مردم است. 

میرزا آقایی اظهار کرد: بنابراین تمام کنش‌گران حقیقی و حقوق از جمله تشکل‌های مردم نهاد که در حوره ارتباط برقرار می‌کنند در این حوزه تاثیر گذار هستند. 
 
وی افزود: هر آنچه در این ارتباط در قبال افکار عمومی تاثیرگذار است از کنش و واکنش یک نوع یعنی دیپلماسی عمومی مطرح می‌شود. 
 
میرزا آقایی با اشاره به نقش انجمن‌های دوستی در افکار عموی اظهار کرد: مردم در مذاکرات هسته‌ای چه نقشی می‌توانند داشته باشند آیا این نقش عملیاتی شد. 
 
وی گفت: بر این اساس انجمن‌های دوستی و سمن‌های بین‌الملی در این نوع از ارتباطات بین‌المللی چه نقش موثری می‌توانند داشته باشند. 
  
میرزا اقایی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری هر پدیده در ذهن عموم در حوزه روابط خارجی از نگاه دیپلماسی عمومی، بسیار مهم است اظهار کرد: تصویری که از هشت سال دفاع مقدس در افکارعمومی نقش بست یعنی تحمیل جنگی ناخواسته از یک کشور همسایه با حمایت قدرت‌های جهانی بوده است. 
 
وی افزود: آیا تمام مسایل فقط در میدان جنگی دیده می‌شود در حالی‌که عوامل مختلفی در این حوزه اثر گذار است از جمله افکار عمومی و باورهای مردمی که به شهادت لبیک می‌گویند. 
 
میرزا آقایی به شرایط دوران جنگ پرداخت و گفت: عوامل فشار از جمله رادیوهای بیگانه، رسانه‌های غربی، ضدانقلاب‌ها و برخی کشورهای عربی مرتجع علیه کشور ایران تبلیغ می‌کردند. 
 
وی تصریح کرد: در بررسی رفتار‌شناسی دیپلماسی عمومی در حوزه مسایل ملی مانند جنگ تحمیلی و قطعنامه ۵۹۸ و درشرایط فعلی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید به تفاوت و تشابه در افکار عمومی را مورد تجزیه و تحلیلی قرار دهیم. 
 
وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ موضوعاتی که منجر به تهییج افکار عمومی شود کنترل می‌شد اظهار کرد: در این زمان به هیچ وجه بیانیه که رژیم صدام صادر می‌کرد از طرف مطبوعات و رسانه‌های داخلی اعلام نمی‌شد. 
 
درحوزه دیپلماسی وقتی مذاکرات هسته‌ای پیش می‌آید با حساسیت‌های بیشتری برخوردار می‌شویم که ظرافت را نشان می‌دهد. 
 
در این نشست محمد حسین میرزاآقایی (رییس اداره دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه)، محسن رنجبران (مدیر اقتصادی انجمن دوستی ایران و آرژانتین)، جمال نجابتی (مسئول کمیته فرهنگی انجمن دوستی ایران و ارمنستان)، حسین جعفری (عضو هیئت مدیره ایران و چین)، رقیه دادخواه (مدیرعامل موسسه رفاه خیریه کودک)، ناظری (مدیر روابط عمومی موسسه رفاه خیریه کودک)، بهرام مسعود (عضو هیئت مدیره انجمن دوستی ایران و اسپانیا)، رحیم شینی مقدم (رئیس انجمن دوستی ایران و اسپانیا)، رضا توانا (رئیس انجمن دوستی ایران و نیجریه)، محمود نصر اصفهانی (رئیس انجمن دوستی ایران و صربستان)، یاسمن مویدی (رئیس موسسه صلح و دوستی برای تونیک)، پریچهر شاهسوند (رئیس شبکه فراگیر و توسعه پایدار)، علی اقبالی (رئیس انجمن دوستی ایران و آلبانی)، جواد روشن ضمیر (رئیس انجمن دوستی ایران و بلاروس)، مرضیه حاتمی (رئیس انجمن دوستی ایران و استرالیا)، عباس هادی مسلمان (نائب رئیس و دبیر انجمن دوستی ایران و سوریه)، محمد جان پاس (مدیر عامل و نائب رئیس انجمن دوستی ایران و قبرس)، عزیزاله خوانساری (رئیس هیئت مدیره ایران و کوبا)، دکتر صفیه شهریاری (هیئت مدیره انجمن سلامت خانواده ایران)، بهنام ربیعی (بازرس انجمن دوستی ایران و آلمان)، داود رحیمی‌زاده (عضو هیئت مدیره ایران و کانادا)، محسن فخرایی راد (هیئت مدیره ایران و آلمان)، عباس حیدر (مدیر عامل انجمن دوستی ایران و بوسنی هرزگوین) و احمدرضا گودرزی (مسئول دبیرخانه انجمن دوستی ایران و بوسنی هرزگوین)، حضور داشته و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
نظر شما