جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۵
کد خبر: ۸۱۱۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
حبیب الله بهمنی معتقد است با وجودی که سینما نقش تعیین کننده‌ای درفرهنگ سازی و تمدن شهر نشینی دارد اما سینمای ایران از این بُعد غفلت کرده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حبیب‌الله بهمنی کارگردان سینمای ایران در تعریف سینمای شهری گفت: از آنجایی که سینما غیر از بعد سرگرمی و تفریح باید به بُعد آموزش و فرهنگ نیز توجه داشته باشد، توجه حوزه سینما به مسائل شهری باید به سمت و سویی باشد تا به فرهنگ سازی و ارتقای شهرنشینی کمک کند تا بتواند نقاط ضعف و قوت و همچنین نیازهای شهرنشینی در آثار سینمایی دیده شود. 
 
وی با بیان اینکه سینما می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در فرهنگ‌سازی تمدن شهرنشینی داشته باشد، افزود: هم اکنون ما با بسیاری از مشکلات و معضلات شهرنشینی روبه‌رو هستیم که همه این مشکلات ناشی از عدم فرهنگ درست شهرنشینی است. این درحالی است که سینما می‌تواند دراین زمینه کمک زیادی کند. 
 
بهمنی بیان کرد: فرهنگ شهری می‌تواند ابعاد گوناگونی از جمله روابط اجتماعی شهرنشینی، فرهنگ قانون مداری، فرهنگ رعایت حقوق دیگران، فرهنگ تناسب توسعه شهر‌نشینی و بسیاری از موارد دیگر را شامل شود. 
 
کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» با اشاره به بُعد آموزشی سینما ادامه داد: بُعد آموزشی سینما برای مدیران کشور، دست اندر کاران مدیران شهری و تمامی شهروندان مفید باشد زیرا زندگی در شهری که همه از حقوق شهری خود آگاه هستند و آن را رعایت می‌کنند زندگی، توام با احترام و آرامش خواهد بود. 
 
بهمنی با توجه به رویکرد پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر با رویکرد ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی و توجه به هویت دینی از این هدف‌گذاری تقدیر کرد و یادآور شد: این موارد اهداف خوبی است که مدیریت شهری در پی فرهنگ‌سازی آن است زیرا امروز در مقطعی از شهر‌نشینی به سر می‌بریم که در معرض بمب باران‌های فرهنگی بسیاری از سوی رسانه‌های مختلف قرار داریم که تلاش می‌کنند از همه زوایا فرهنگ و زندگی ایرانی – اسلامی را هدف قرار دهند. 
  
وی ادامه داد: در نتیجه توجه جشنواره فیلم شهر به این حوزه‌ها می‌تواند بسیار سازنده و مفید باشد البته به شرطی که برای آن برنامه‌ریزی مشخصی شده باشد تا فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند از پشتوانه تحقیقی، سبک‌شناسی، تحلیل زندگی فعلی، تحلیل سبک زندگی آرمانی برخوردار باشند. از سوی دیگر بر این باورم که فیلمسازان نیز باید تعامل خوبی با مدیران شهری، جامعه‌شناسان، علمای دینی و دانشمندان داشته باشند تا با پشتوانه فکری قوی، قدم در عرصه تولید فیلم‌های شهری بگذارند. 
 
کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت‌ها» گفت: متاسفانه در همه جشنواره‌ها این گونه است که فیلمسازان فیلم خودشان را می‌سازند و جشنواره‌ها هم، ساز خودشان را می‌زنند و اگر فیلمی متناسب با جشنواره‌ها بود به جشنواره راه پیدا می‌کند وگرنه باید شاهد برگزاری جشنواره‌ای تهی از محتوا بود اما جشنواره فیلم شهر باید این رسم را بشکند و اینجاست که نقش مدیریت شهری و دغدغه سبک زندگی شهری برجسته می‌شود و کسانیکه باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند تا فیلمسازان در طول سال در این حوزه‌ها کارهای تحقیقی و تولیدی انجام دهند و فیلم‌هایی را برای پربار کردن جشنواره تولید کنند. 
 
این کارگردان سینما، با بیان اینکه اکران موفق فیلم‌های شهری یکی از دغدغه‌های مدیران شهرداری باشد، افزود: مردم باید این نوع فیلم‌ها را ببینند تا تاثیرات فرهنگی در شهر اتفاق بیفتد در غیر این صورت تنها به صرف برگزاری یک جشنواره نمی‌توان انتظار تاثیر گذاری و موفقیت داشت. 
 
بهمنی تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف مدیریت شهری این است که هم در زمینه تولیدات فرهنگی برای محقق شدن سبک زندگی ایرانی – اسلامی، فرهنگ سازی کند و در تعاریف وظایف کاری خود؛ توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی را فراموش نکند و همواره این رویکرد در کارهای خویش، نمایش عینی داشته باشد زیرا حداقل چیزی که به عنوان شهروندان از مدیران شهری و شهرداری توقع داریم این است که به هنگام خروج از منزل با فضایی روبه‌رو شویم که نمود فرهنگ ایرانی و اسلامی و سبک زندگی ایده آل در آن احساس شود درحالی که امروز اینگونه نیست. 
 
وی ادامه داد: اگر چه شهرداری تلاش‌های زیادی در زیباسازی شهر و توسعه فضای سبز انجام داده است که می‌توان از آن به عنوان یکی از بخش‌های موفق شهرداری یاد کرد اما ما متاسفانه در معماری شهری، همچنان با اشکال‌های زیادی مواجه هستیم و هنوز فرهنگ معماری ایرانی - اسلامی در شهر‌های ایران دیده نمی‌شود و به عبارتی از داشته‌های معماری فرهنگ خودمان در شهر خبری نیست.
 
این سینماگر با بیان اینکه آرامشی که در سبک معماری ایرانی – اسلامی وجود دارد در معماری غربی نیست، تصریح کرد: ما هم اکنون نه تنها شاهد آرامش در معماری شهری نیستیم بلکه شاهد روح آشفته‌ای در معماری شهری هستیم که ناشی از فرهنگ مدرنیسم صادراتی غرب است. 
پنجمین جشنواره فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خرداد به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما