يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۷
کد خبر: ۸۵۵۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
پریسا ناظمی
انقلاب اسلامی ایران، بیش از آن که ماهیت سیاسی و یا اقتصادی داشته باشد ماهیتی فرهنگی دارد. این تحول شگرف اگرچه همه جنبه های زندگی را زیر تاثیر خود داشت اما اصالت راستین آن فرهنگی است. اگر بپذیریم فرهنگ زیر بنای همه عرصه‌هاست جامعیت انقلاب اسلامی بیشتر آشکار می‌شود. بنابراین طبیعی است که تمرکز فراگیر مسوولان کشور باید بر فرهنگ و توسعه آن باشد.
به فرجام رسیدن برجام، نقطه آغازین تازه‌ای فراروی جمهوری اسلامی است تا حرکتی نوین را در عرصه بین‌الملل و به ویژه در سطح منطقه بیازماید. منطقه‌ای که وجه مشخصه آن در این سال¬ها، التهاب، آشوب و جنگ‌های ویران کننده است. زبان دنیای امروز زبان خشونت است. به چالش کشیدن منطقه‌ای از جهان که مظهر تمدن و فرهنگ است و جایگزینی نعره‌های خشونت‌طلبی به جای آوای مهربانی دسیسه کسانی است که آگاهانه می‌کوشند روشنای فرهنگ را به خاموشی بکشانند. 
به فرجام رسیدن برجام، تنها یک پیشرفت سیاسی نبود که دریچه¬های دنیای غرب را به روی ایران بگشاید و گشایشی در اقتصاد فراهم کند. این اتفاق پیام و پیامدی برای جهان داشت تا نوع نگاه و لحن خود را نسبت به ایران تغییر دهند. آنها نمی‌توانند از همان عینکی به ایران بنگرند که تاکنون می‌نگریسته‌اند. برای دنیا قابل قبول نیست که کشورهای غربی و عربی بر همان طبل بکوبند که تاکنون صدای گوشخراش آن دنیا را آزرده ساخته است. 
به فرجام رسیدن برجام، نیاز به هوشیاری و هوشمندی است. باید بتوانیم داشته‌های خود را بهتر و زیباتر عرضه کنیم. تاریخ ایران مملو از نام‌های بزرگی است که هر کدام در زمینه‌ای از فرهنگ و تمدن خدمات بی‌شماری را به فرهنگ جهانی ارایه کرده‌اند. دنیا باید مجال آشنایی با مفاخر ایران را بیابد و آنها را بپذیرد. ایران باید بتواند به عنوان کشوری صاحب فرهنگ با دنیا سخن گوید و احترام آنان را برانگیزاند.
به فرجام رسیدن برجام، فصل گشودن زبان فرهنگ است. فرهنگ در ایران پشتوانه چند صد ساله دارد. ادبیات، هنر، معماری و شیوه‌های زندگی در ایران برگ‌های زرین فرهنگ ایران و ایرانیان است. این فرهنگ می‌تواند شیفتگان را جذب و تشنگان را سیراب کند. 
به فرجام رسیدن برجام، با دیپلماسی فرهنگی کامل می‌شود. ایران در دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیام‌آور مهربانی، اندیشه‌ورزی، همزیستی متمدنانه، زندگی مومنانه و پرچمدار عزت و سربلندی باشد. ایران در دیپلماسی فرهنگی می‌تواند محور همگرایی و وحدت در کشورهای منطقه و حتی جهان باشد. دیپلماسی فرهنگی نیاز امروز جهان وحشت زده است. از آن غافل نشویم. 

پریسا ناظمی
دانشجوی ارشد مدیریت فرهنگی
مدیر روابط عمومی منطقه ۱۷ و فرهنگسرای بهاران
نظر شما