جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۶
کد خبر: ۸۵۹۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و رئیس فرهنگسرای ملل، با اشاره به برنامه‌های موفق ستاد سازمان فرهنگی هنری و این منطقه در سال جاری، چشم‌انداز برنامه‌های سال آینده را ترسیم کرد.
بافت مذهبی منطقه برنامه‌های ویژه‌ای می‌طلبدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسام قربانعلی با ابراز خرسندی نسبت به اجرای برنامه‌های موفق از سوی سازمان فرهنگی هنری گفت: خوشبختانه امسال ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب توانست برنامه‌های شاخص و اثرگذاری طراحی و اجرا کند. از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به برنامه «جلوه سوگ» اشاره کرد که در دو ماه جلوه‌های مختلف عزاداری حسینی و با استفاده از انواع المان‌های فرهنگی و هنری از قبیل تعزیه، مراسم سوگواری، نقالی، جلسات پرسش و پاسخ با محوریت شیعه انگلیسی، جلوه‌های بصری عزاداری و... را در میدان امام حسین (ع) در معرض نمایش و دیدگان مردم قرار داد. تعدد برنامه‌ها و استمرار تقریبا دوماهه آن‌ از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این برنامه بود که در کمتر برنامه سازمانی مشاهده شده بود. 
 
منطقه ۱ بافتی مذهبی دارد
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ ادامه داد: این منطقه به دلیل بافت مذهبی با سابقه دیرینه (منطقه شمیران) و حضور و سکونت بسیاری از شخصیت‌های برجسته از ویژگی‌های متفاوت و متمایزی برخوردار است. بر همین اساس برنامه‌ریزی لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در این منطقه، دقت نظر بیشتری می‌طلبد.
  
قربانعلی در این باره ادامه داد: مدیریت فرهنگی هنری منطقه با در نظر گرفتن خصایص فوق برنامه «هم عهدی با شهدا» را به‌عنوان یکی از اثرگذار‌ترین برنامه‌های منطقه و حتی سازمان، طراحی و اجرا کرد که با کمک و همت ستاد در سایر مناطق نیز این برنامه اجرایی شد.
  
وی با اشاره به برنامه‌های شاخص منطقه ۱ در سال گذشته گفت: از برنامه‌های اثرگذار برگزار شده در این منطقه می‌توان به برنامه‌«ضیافت آسمان» (بر پایی نمایشگاه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در ماه مبارک رمضان در ایستگاه اول توچال)، اشاره کرد. همچنین برنامه «متهم: نسل چهارم» (جلسات پرسش و پاسخ به ابهامات و مسائل مذهبی نوجوانان و جوانان با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری و علی درستکار با انعکاس اهم مطالب در نشریه «همشهری جوان» به‌صورت هفتگی) از برنامه های مهم سال گذشته فرهنگسرای ملل بود.
 
کمبود بودجه در اجرای برنامه‌ها
وی نسبت به تحقق اهداف معین شده برای سال جاری گفت: به نظر می‌رسد در سالی که گذشت مراکز و مناطق سازمان سعی و تلاش وافری داشتند تا به اهداف مدنظر سازمان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری نائل شوند اما آنچه باعث دغدغه و احیانا عدم قطعیت و کامل شدن نیل به این اهداف شد، عدم تامین نیازهای مالی و تزریق به موقع بودجه و یا عدم تامین بودجه مورد نیاز بوده است. بیشترین دغدغه و همت مدیران مراکز به جای پرداختن به اصل برنامه و اجرای بهینه و مناسب برنامه، هم جهت و هم راستا با اهداف سازمانی، متاسفانه درگیر تامین و یا اخذ اعتبار و بودجه برنامه‌هایی شد که در بسیاری از موارد به سر منزل مقصود و نتیجه مطلوب منتهی نشد.
  
قربانعلی درباره چشم‌اندازی که برای برنامه‌های سال آینده در نظر دارد، ابراز داشت: با در نظر گرفتن سبقه و سابقه دیرینه مذهبی منطقه شمیرانات، با همکاری و تعاملات و مذاکرات انجام شده با نهاد‌ها و سازمان‌های محلی و بومی منطقه از قبیل سپاه و بسیج ناحیه جماران، تولیت‌های آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و علی اکبر(ع)، مرکز رسیدگی به امور مساجد، آموزش و پرورش، اداره امور اوقاف و خیریه و فرمانداری شمیرانات و سایر نهادهای تاثیرگذار، محوریت و تمرکز فعالیت‌های قرآنی منطقه ۱ را در مجموعه مدیریت فرهنگی و هنری قرار دادیم و با ارائه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این حوزه (حوزه هویت دینی) در نشر، توسعه و افزایش انس و الفت ساکنان منطقه با مضامین و مفاهیم قرآنی کوشا است.

وی در پایان گفت: در واقع مجموعه با آگاهی و شناخت و در نظر گرفتن علایق و سلایق فرهنگی و هنری مردم، با برنامه‌ریزی مناسب و متوازن دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و هنری مورد تقاضا را رفع و با ایجاد و زمینه‌سازی فضا‌ها و حوزه‌های جدید و مبتکرانه و خلاق سعی در جلب و جذب بیشتر و وسیع‌تر حوزه فرهنگی منطقه را خواهد کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما