جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۶
کد خبر: ۸۹۰۵۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر - ۱
محمدباقر قالیباف در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران، با اشاره به افرادی که دو دهه مسئولیت فرهنگی برعهده داشتند گفت: می‌گویند مدیریت شهری در موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی بی‌تفاوت است؛ امیدوارم خداوند به همه نگاه منصافه عطا کند تا به جای نقد تخریب‌گر و غیرسازنده، منصفانه نقد کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر شامگاه سه‌شنبه ۳۰ شهریور در سالن ۱۵۰۰ نفره پردیس تئاتر تهران در جنوب شرق تهران، با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاتر شهر، شهرام کرمی دبیر جشنواره پنجم، جمعی از پیشکسوتان عرصه نمایش و عوامل ۷۰ نمایش شرکت کننده در این دوره برگزار شد.
 
شهردار تهران سخنرانی خود در این مراسم را با ابراز شرمندگی از فعالان فرهنگ و هنر آغاز کرد و گفت: به عنوان مدیر اجرایی، از کمبود زیرساخت‌های مناسب برای نشان دادن استعداد جوانان و بروز خلاقیت دانش‌آموختگان رشته‌های هنری، شرمنده هستم.

قالیباف با اشاره به بعضی افراد که قریب به دو دهه در سطوح مختلف، مدیریت اجرایی عرصه فرهنگ و هنر را بر عهده داشتند و البته آنطور که باید و شاید نتوانستند در این عرصه خدمت‌رسانی کنند، افزود: نمی‌خواهم از آنها گله کنم؛ بیشتر از این جهت متاسفم از سوی چنین افرادی، قضاوت‌های غیر منصفانه‌ای نسبت به مسائل فرهنگی شهر تهران می‌شنوم که می‌گویند مدیریت شهری به موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر بی‌تفاوت است.
 
از ابتدای فعالیتم رویکرد فرهنگی و اجتماعی داشتم
شهردار تهران ادامه داد: از روزی که در نیروی انتظامی توفیق خدمت پیدا کردم، اولین اقدام من در آنجا چه بود؟ به اخبار آن روزها که در آرشیو خبرگزاری‌ها موجود است و بیانات، یادداشت‌ها، مقالات و نوشته‌های افرادی که آن روزها در مسئولیت بودند که نگاه می‌کنم می‌بینم اولین بحثی که آن روز با مردم و جوانان داشتم، تلاش من برای تبدیل امنیت از یک نگاه تهدید محور به یک نگاه جامعه محور بود؛ به شکلی که کاری کنم تا مردم جرات پیدا کنند بر پلیس نظارت داشته باشند.
 
فرمانده اسبق نیروی انتظامی با اشاره به توجه ویژه خود در اقدام و عمل بر وجود رویکرد فرهنگی و اجتماعی گفت: آن سال‌ها جشنواره فیلم‌های کوتاه ۱۱۰ ثانیه‌ای برگزار کردیم؛ چند هزار فیلم از نقاط مختلف کشور به این جشنواره ارسال شد و جوانان هنرمند حتی از روستاها در جشنواره حضور پیدا کردند. تاثیرگذاری این جشنواره به حدی بود که هنوز هم فیلم‌های برگزیده که امتیاز ممتاز از هیئت داوران گرفتند، در خاطر من باقی مانده است. 
  
قالیباف یادآور شد: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی بود که آثاری مانند فیلم سینمایی «خواب و بیدار» و مجموعه انیمیشن «سیا ساکتی» و برخی آثار دیگر در این فضا ظهور و بروز پیدا کرد و جشنواره فیلم پلیس در آن دوران برگزار شد.
 
وظیفه شهردار در مسائل اجتماعی سنگین‌تر است
شهردار تهران ادامه داد: با همه وجود اعتقاد دارم که عناصر اصلی ارتقای کیفیت زندگی و مولفه‌های مهم فرهنگی در جامعه، هنر و هنرمندان هستند و هرگز از این موضوع غفلت نکردم. شاید در دوره‌ای که در نیروی انتظامی بودم چنین توقعی از مدیریت پلیس کشور نمی‌رفت، اما در نهادی غیردولتی و عمومی همچون شهرداری تهران که همه امکاناتش متعلق به مردم است، این نگاه پررنگ‌تر دنبال شده است و وظیفه من به عنوان شهردار تهران در توجه به مسائل اجتماعی سنگین‌تر است. 
 
محمدباقر قالیباف با یادآوری جلسه اول ارائه برنامه‌های شهرداری تهران در دی ۸۴ در شورای اسلامی شهر تهران، گفت: از روز اول گفتم که رویکرد ما در شهرداری تهران رویکرد اجتماعی و فرهنگی است. دانش‌آموختگان رشته‌های هنری همواره دغدغه داشتند که امکانی برای شکوفایی استعدادهایشان وجود نداشته و زیرساخت‌های فرهنگی به قوتِ سایر زیرساخت‌های شهر گسترش پیدا نکرده‌اند. اما من به عنوان یک مدیر اجرایی قرار نبوده دست به قلم ببرم و تولید محتوا کنم؛ از بنده توقع داشتند سالن‌های سینما و تئاتر این شهر را در این دوره زمانی کوتاه چند برابر کنم.
  
خدا به همه ما نگاه منصفانه بدهد تا یکدیگر را تخریب نکنیم
وی افزود: امروز خوشحالم که بخش کوچکی از این وظیفه را انجام دادم؛ اما فراموش نکنیم نتوانستیم آنچنان که زیبنده پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر و استعدادهای جوان است، کار کنیم. نتوانستیم این زیر ساخت‌ها را به گونه‌ای توسعه دهیم که یکایک شما بتوانید در این عرصه عرض اندام کرده و خلاقیت‌های خودتان را به خانواده‌ها و پدر و مادرانتان نشان دهید و وقتی این کم کاری را از سوی مسئولان می‌بینم، احساس شرمندگی می‌کنم.
  
شهردار تهران در پایان با یادآوری بزرگانی که در دوره‌های قبلی جشنواره حضور داشتند، از جمله مرحوم داوود رشیدی گفت: از خدا می‌خواهم به همه ما نگاه منصفانه، نقادانه سازنده و نه تخریب‌گر بدهد تا در خدمت شما جوانان عزیز باشیم و این کشور را به پیش ببریم.
 
پیش از شهردار تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در سخنانی، از آمادگی این سازمان برای افتتاح مجموعه پردیس تئاتر تهران در دهه مبارک فجر خبر داد. همچنین مرضیه برومند، به واسطه اختصاص یک قطعه زمین برای هنرمندان عروسکی، از شهردار تهران تقدیر کرد.
 
آیین اختتامیه پنجین جشنواره تئاتر شهر با تقدیر از اکبر زنجانپور و مریم معترف؛ از پیشکسوتان عرصه نمایش ادامه پیدا کرد و با معرفی برگزیدگان این دوره، به پایان رسید.
مطالب مرتبط
نظر شما