جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۹۳۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان جشنواره «مادران قصه گوی شهر تهران» را راهی برای علاقه‌مند کردن مادران به قصه‌گویی و آموزش قصه به آنان دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان درباره جشنواره «مادران قصه گوی شهر تهران» گفت: خوب است که شهرداری و سازمان‌های فرهنگی به مساله مهم قصه‌گویی توجه کنند و قصه را نه تنها به مادران که به پدرها هم آموزش دهند. به نظر من این تصور اشتباه است که فکر کنیم با وجود اینترنت، ماهواره و تلویزیون، قصه‌گویی از بین می‌رود. کشورهای اروپایی که از ما پیشرفته‌تر هستند و ارتباطات اجتماعی و امکانات تکنولوژیکشان پیشرفته‌تر است، پس چطور قصه، جایگاه خاص خود را دارد و سالن‌هایی هست که در آن برای بچه‌ها قصه بگویند.

شاعر مجموعه «پنج تا انگشت بودند که...» به ضرورت وجود قصه‌گویی خلاق اشاره کرد و گفت: یک نوع قصه‌گویی خلاق وجود دارد که وابسته به ارتباط چهره به چهره است و حتی خود قصه‌گو هم نمی‌داند پایان قصه به کجا می‌رسد. در واقع قصه‌گو و مخاطبان با هم قصه را جلو می‌برند. رادیو و تلویزیون نمی‌توانند جای این شیوه از قصه‌گویی را بگیرند. باید در خانه و در مدرسه و مهد کودک برای بچه‌ها قصه گفته شود.

وی افزود: قصه همواره با انسان بوده است. اصلاً بشر به قصه نیاز دارد و متاسفانه یکی از عمده‌ترین مشکلات ما این است که دیگر پدر و مادرها برای بچه‌های خود قصه نمی‌گویند، در چهره آنها نگاه نمی‌کنند و دستشان را در دست نمی‌گیرند و این خیلی بد است.  امروز پدر و مادرها نه به قصد رد کردن بچه‌ها از خیابان که تنها و تنها برای بازی با آنها دست بچه‌هایشان را در دست بگیرند و برایشان شعر بخوانند و قصه بگویند. هیچ چیز زیباتر از این ارتباط کلامی نیست. باور کنید.

نویسنده «قصه دو تا لاک‌پشت تنها» جشنواره «مادران قصه گوی شهر تهران» را راهی برای علاقه‌مند کردن مادران به قصه‌گویی و آموزش قصه به آنان دانست و افزود: خوب است که شهرداری و سازمان‌های فرهنگی به این مساله مهم توجه کنند و قصه را نه تنها به مادران که به پدرها هم آموزش دهند. چرا که این قالب، همچنان یکی از بهترین شیوه‌های ارتباطی با بچه‌هاست.

سومین جشنواره مادران قصه گوی شهر تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود و مادران علاقه‌مند به ثبت نام در این جشنواره می‌توانند تا ۱۰ مرداد ماه به تمام مراکز فرهنگی هنری شهر تهران مراجعه کنند. 
مطالب مرتبط
نظر شما