شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۰
کد خبر: ۹۴۱۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
یکی از داوران سومین جشنواره مادران قصه‌گو شهر تهران قصه‌گویی مادران را عاملی موثر در رشد و تربیت کودکان دانست.
جشنواره مادران قصه‌گو عاملی موثر در رشد کودکانفریبا حبیبی از داوران سومین جشنواره مادران قصه‌گو در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از تاثیرات قصه‌گویی مادران برای فرزندان سخن گفت.

وی با بیان اینکه مادران نسل‌های گذشته فرصت کافی برای قصه‌گویی فرزندان داشتند و با اینکه آموزش ندیده بودند این کار را بهتر انجام می دادند، افزود: مادران امروزی به خاطر مشغولیت‌هایی که به نسبت مادران ما دارند، به قصه‌گویی برای فرزندانشان کمتر اهمیت می‌دهند و این موضوع را در اولویت قرار نمی‌دهند. اما وقتی آموزش قصه‌گویی را دنبال کنند به اهمیت قصه‌گویی بیشتر پی می‌برند. قطعا یک مادر آموزش دیده با یک مادر آموزش ندیده متفاوت است.

حبیبی درباره تاثیرات قصه شنیدن کودکان توضیح داد: قطعا این قصه‌گویی‌ها باعث می‌شود که اتفاقات خوبی برای بچه‌ها بیافتد و نقش تربیتی خوبی دارد. مادران با توجه به اینکه چه چیزی را می‌خواهند به فرزندشان آموزش بدهند و با توجه به دنیای بچه‌ها قصه‌ها را انتخاب می‌کنند. بچه‌ها به دنبال این قصه‌گویی‌ها زبان آموزان خوبی می‌شوند. بچه‌هایی که قصه‌های بیشتری گوش می‌دهند بار معنایی کلماتشان بالاتر می‌رود. در قصه‌ها به آداب و رسوم و فرهنگ و سنن توجه می‌شود و با این شاخصه‌ها به هویت فرهنگی خوبی دست می‌یابند.

وی درباره نقش جشنواره مادران قصه‌گوی شهر تهران بیان کرد: درباره بازخوردهای حاصل از این جشنواره نمی‌توان به این زودی نظر داد. اما قطعا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تغییراتی خواهیم بود. این آموزش‌ها باعث شده که مادران هم برای اوقات فراغت خود جایی پیدا کنند و فضایی برای دور هم بودن با مادران دیگر بیابند. این دور هم بودن مادران بسیار اثر بخش است. اما خوب بود که بچه‌ها نیز در این قصه گویی‌ها حضور داشتند و مادران برای گروهی از بچه‌ها قصه گویی می‌کردند. مهم است که یک قصه‌گو متوجه شود، مخاطبش یعنی کودکان چقدر با قصه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

سومین جشنواره مادران قصه گوی شهر تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود و  آیین اختتامیه این جشنواره ۱۸ شهریور همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار می‌شود.
 
مطالب مرتبط
نظر شما