جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۴
کد خبر: ۹۳۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های هفتگی نقد شعر و ترانه با عنوان «یک جرعه شعر» شامگاه یکشنبه نهم مرداد در فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری برگزار شد.
چهارمین جرعه شعری که میهمان عطار بودبمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در چهارمین برنامه از سلسله نشست‌های ادبی «نقد شعر و ترانه» که شامگاه یکشنبه هشتم مردادماه در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری برگزار شد؛ جعفرعزیزی کارشناس و منتقد و کورس احمدی کارشناس مجری برنامه درکنار شماری از شاعران معاصر حضور داشتند. 

یکشنبه ادبی این هفته را کوروس احمدی با خواندن دکلمه‌ای از محمد علی بهمنی آغاز کرد. در ادامه جلسه پیشین جعفر عزیزی با نیم نگاهی به مکاتب و اندیشه‌های ادبی به اختصار پیرامون مکتب رومانتیسم گفت: اساس و پایه این نگاه را باید دردوران بازگشت یا کلاسیک جستجو کرد. در این دوران است که رمان های ادبی و اشعاری نوشته می‌شود که از ادبیات فاخر اشرافی‌گری اروپایی فاصله دارد و بیشتر به زبان عام مردم پسند کوچه و بازار نزدیک است.

 وی ادامه داد: به تدریج این جنس ادبیات در میان مردم کوچه و بازار  جای باز می‌کند و از دیگر سوی رخدادهایی نظیر انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب صنعتی، فسادهای اخلاقی، رواج روزنامه‌ها در اروپا در فاصله گرفتن از گونه ادبیات فاخر نقش به‌سزا داشتند.

جعفرعزیزی در پایان سخنانش به هنر رومانیک به عنوان هنری نرم و ملموس اشاره کرد و افزود: اشعار دوران رومانتیسم با تصویر سازی قوی در شعرآن چنان رخ می‌دهد که گویی شاعر تابلویی به غایت هنر نقاشی و ترسیم کرده است. احترام به طبیعت و همذات پنداری با آن درونگرایی و مخالفت با خرد از ویژگی های این سبک است.

پس از سخنان عزیزی نشست این هفته با شعرخوانی نوری وزیری پیرامون مدح امام رضا(ع) ادامه پیدا کرد. سپس طاهریان غزلی سرشار از اشاره‌های لطیف و شنیدنی خواندند و در ادامه به بررسی و نقد تکلف در شعر و اینکه شاعر در پس این تکلف‌های خود خواسته ازگفتن رازهای مگو سرباز می‌زند و انسجام موضوعی شعر پرداخته شد. سپس میاقای عالمی، دیگر شاعر میهمان عطار بود که شعر سرود و درنقد آن، از اینکه رعایت قافیه در شعر کلاسیک از الزامات است سخن گفت.

علاقه‌مندان برای حضور در سلسله نشست‌های هفتگی عصرانه‌های ادبی می‌توانند به نشانی: بزرگراه نواب صفوی (شمال به جنوب)، خیابان محبوب مجاز،خیابان شهیدسید کاظمی، ابتدای خیابان امیرقلی؛ فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن:  55135553 تماس بگیرند.

نظر شما