سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۷:۰۳
کد خبر: ۹۴۴۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
اجرای برنامه‌های موسیقی از جمله فعالیت‌هایی است که فرهنگ‌سرای ارسباران را میان شهروندان تهرانی محبوب کرده‌ است؛ قدمت اجرای این برنامه‌ها به سال ۸۰ بر می‌گردد و تا کنون ۲۰۰ کنسرت، ۱۰۰ نشست یادمان، چندین دوره مسابقه موسیقی و نشست‌های پژوهشی در این فرهنگ‌سرا برگزار شده‌ است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حالا دیگر کمتر کسی از شهروندان تهرانی است که نام فرهنگ‌سرای ارسباران به گوشش نخورده باشد. ارسباران یکی از مراکز فرهنگی هنری است که بین مخاطبان جایگاهش را به خوبی پیدا کرده‌ است و با اجرای برنامه‌های متناسب با سلیقه مخاطب توانسته محبوبیت خود را میان شهروندان تهرانی حفظ کند. موسیقی یکی از آن حوزه‌های فعالیت فرهنگ‌سرای ارسباران است که توانسته در آن به خوبی بدرخشد. این فعالیت‌ها شامل؛ آموزش موسیقی، بزرگداشت برای استادان موسیقی، نشست‌های پژوهشی با موضوع موسیقی، برگزاری کنسرت و ... است که بیشتر آن‌ها از سال ۸۰ کار خود را آغاز کرده‌اند و تا کنون ادامه دارد. این گزارش مروری مختصر بر فعالیت‌های فرهنگ‌‌سرای ارسباران در حوزه موسیقی است. 

 نوای خوش موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسبارانفرهنگ‌سرای ارسباران خانه دوست‌داران موسیقی از آیین آواز تا گفتمان ضرب اصول
آیین آواز
«آیین آواز» عنوان یک نشست تخصصی است که آخرین سه‌شنبه هر ماه برگزار می‌شود و در هر نشست یکی از استادان و مدرسان حال حاضر آواز به عنوان مهمان ویژه حضور دارد. علی شیرازی به عنوان کارشناس مجری برنامه به همراه مهمان به یکی از مباحث تخصصی هنر خوانندگی موسیقی دستگاهی می‌پردازند. 
 سلسله نشست‌های «آیین آواز» از تیر ماه سال ۹۵ آغاز شده و تا کنون یعنی آخرین سه‌شنبه شهریور ماه ۱۳۹۶ چهارده نشست برگزار شده‌ است.
 تمام زمان نشست‌های آیین آواز به بررسی مباحث تخصصی هنر موسیقی اختصاص پیدا نمی‌کند. بلکه در بخشی از آن مهمان برنامه قطعاتی اجرا می‌کند و در ادامه نیز چند نفر از شاگردان و هنرجویان خود را به روی صحنه دعوت می‌کند و پس از معرفی، هنرجویان به هنرنمایی می‌پردازند.
این نشست قصد دارد چهره‌های ناشناخته هنر موسیقی را کشف و نام و هنر چهره‌های آوازی کشور را که مدتی است به سایه خزیده و از نظرها دور شده‌اند را به همگان یادآوری کند.
در ۱۴ نشست تخصصی آیین آواز که تا کنون برگزار شده‌است به مسائلی همچون؛ ریتم در آواز ایرانی، حس و حال در آواز ایرانی، آسیب‌شناسی آواز ایرانی، طراحی آواز در موسیقی ایرانی، ادوات تحریر در آواز ایرانی، جلوه‌گری در آواز ایرانی و... با حضور هنرمندانی همچون؛ علی جهاندار، علی رستمیان، داود فیاضی، هوشنگ فراهانی، رضا رضایی پایور، حمیدرضا نوربخش، تورج زاهدی، محمد منتشری، علیرضا پورامید، هادی منتظری، هوشنگ جاوید، میلاد کیایی، جمال‌الدین منبری، فاضل جمشیدی، حسین پرنیا، مهدی آذرسینا، مرتضی غزنوی، شهرام میرجلالی،حسام‌الدین سراج، قاسم رفعتی، امیر انجیری و جبار عباسی فلاح پرداخته شده‌ است.

گفتمان ضرب اصول
گفتمان ضرب اصول سلسله نشست‌هایی است که با هدف ایجاد بستری مناسب برای بیان، شناسایی و حل‌مشکلات جامعه موسیقی برگزار می‌شود. تا کنون ۹ نشست گفتمان ضرب اصول با بررسی موضوع‌های «وضعیت موسیقی صداوسیما»، « وضعیت ارکسترهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «عملکرد ۱۵ ساله خانه موسیقی»، « مشکلات کنسرت‌ها (اجراهای زنده)»، «نحوه برگزاری سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر»، «نقد و بررسی عملکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «نقد و بررسی عملکرد دولت یازدهم در زمینه موسیقی»، «مطالبات اهالی موسیقی از دولت دوازدهم» برگزار شده است.
نوای خوش موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسبارانفرهنگ‌سرای ارسباران خانه دوست‌داران موسیقی از آیین آواز تا گفتمان ضرب اصول

بزرگداشت
مراسم یادمان از جمله برنامه‌هایی است که با هدف بزرگداشت و تکریم هنرمندان عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود. این نشست‌ها از سال ۱۳۸۰در فرهنگ‌سرای ارسباران در حال برگزاری است و تاکنون بیش از ۱۰۰ مراسم بزرگداشت برای هنرمندان عرصه موسیقی برگزار شده‌ است.
در این بزرگداشت‌ها از استادانی همچون؛ فرهنگ شریف؛ نوازنده و نواساز برجسته موسیقی دستگاهی، حامد مهاجر؛ نوازنده ارکستر ملی، احمد ابراهیمی؛ استاد فقید آواز ایرانی، میراسماعیل صدقی‌آسا؛ نوازنده عود، غلامحسین‌درویش؛ استاد موسیقی سنتی ایران در اواخر دوره قاجاریان، مولاوردی خواجه‌وند؛ نوازنده ساز عاشقی، یدالله تیموری؛ نوازنده تنبور و ... تجلیل شده‌ است.
 
نوای خوش موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسبارانفرهنگ‌سرای ارسباران خانه دوست‌داران موسیقی از آیین آواز تا گفتمان ضرب اصول

کنسرت
اجرای کنسرت در فرهنگ‌سرای ارسباران از آن دست فعالیت‌های حوزه موسیقی این مرکز فرهنگی هنری است که قدمتی دیرینه دارد. برگزاری کنسرت در این فرهنگ‌سرا از سال ۸۰ آغاز شده‌ است و تاکنون حدود ۲۰۰ کنسرت به روی صحنه سالن اصلی فرهنگ‌سرای ارسباران رفته‌ است.
کنسرت گروه «گلاره» با موسیقی سرزمین لرستان، کنسرت موسیقی «آنسامبل قنبری مهر» با اجرای آثاری از نیما عطرکار روشن، کنسرت دو نوازی کمانچه و تمبک سعید فرج پوری و پژمان حدادی با عنوان «بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی ایران»، کنسرت «برون از دیده‌ها» با همراهی گروه موسیقی کهن‌ساز، کنسرت ارکستر کوبه‌ای «آوای نایریکا» به رهبری مینو رضایی، کنسرت گروه موسیقی مقامی «وه هار (بهار)»، کنسرت گروه موسیقی ایرانی «نوای باستان»، کنسرت «در پس پرده شب» با هنرمندی گروه موسیقی ایرانی راستان و ... از جمله کنسرت‌هایی است که در فرهنگ‌سرای ارسباران اجرا شده‌ است.

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
نشست هنرمندان موسیقی از سال ۱۳۹۰ به صورت ماهانه برگزار می‌شود. این نشست در آخرین شنبه هر ماه و با حضور هنرمندان و اجرای زنده گروه‌های موسیقی برگزار می‌شود. همچنین در این نشست‌های ماهانه آلبوم‌ها و تازه‌های نشر موسیقی معرفی می‌شود.
 
نوای خوش موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسبارانفرهنگ‌سرای ارسباران خانه دوست‌داران موسیقی از آیین آواز تا گفتمان ضرب اصول
مسابقه «هزار صدا» 
مسابقه هزار صدا با هدف معرفی استعدادها و چهره‌های جوان آواز و موسیقی‌ از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرده است. این مسابقه در هر ماه دوبار برگزار می‌شود. یک مسابقه برای موسیقی پاپ و دیگری برای موسیقی سنتی است. علاقه‌مندان در این مسابقه آثار خود را ارسال می‌کنند که توسط داوران تحلیل و بررسی می‌شود. در نهایت افراد برگزیده آثار خود را در حضور هیات داوران اجرا می‌کنند.
 
دوره آموزشی مستر کلاس 
دوره آموزشی مستر کلاس در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته و بر اساس آزمون تعیین سطح برگزار می‌شود. در این دوره‌ها اصول رهبری ارکستر، آشنایی با سازها و ویژگی آنها، اصول آوازخوانی و ... آموزش داده می‌شود که استادان این دوره‌ها هنرمندان چیره حوزه موسیقی هستند. حضور در دوره‌های آموزشی «مستر کلاس» امکان تمرین با ارکستر برای سطوح پیشرفته را برای هنرجویان فراهم می‌کند.

نوای خوش موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسبارانفرهنگ‌سرای ارسباران خانه دوست‌داران موسیقی از آیین آواز تا گفتمان ضرب اصول
نشست پژوهشی موسیقی ایران
نشست پژوهشی  موسیقی ایران با بررسی موضوع‌های مختلف در حوزه موسیقی و با حضور هنرمندان این عرصه برگزار می‌شود. تا کنون در این نشست‌ها موضوع‌هایی همچون؛ «مردم شناسى و موسيقی»، چگونگی ظهور آهنگسازی انقلابی به نام  «برنارد هرمن»، «چالش صدای هالیوودی»، «ارکستر اسیون نامتعارف»، «نگاهبان شعله یا پاسدار خاکستر؟» با رویکرد بازبینی نیم قرن «بحران هویت» اهالی موسیقی ایران در آینه حضور و غیبت محمدرضا لطفی، «بررسی مکتب ویلن یهودی منوهین»، «نقدی برمکتب موسیقی روس در قرن بیستم» بررسی شده‌ است.

علاقه‌مندان برای حضور و شرکت در برنامه‌های فرهنگ‌سرای ارسباران می‌توانند به نشانی؛ خیابان شریعتی، بالاتراز سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و برای اطلاعات بیشتر با شماره های 20-2287281 تماس بگیرند.

 

نظر شما