يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۳۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
بسته پیشنهادی این هفته برای علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی شامل چهار داستان برای گذراندن آخر هفته است.
آخر هفته با کتاب / معرفی 4 کتاب داستان ویزه کودکان و نوجوانان/// در حال تکمیلبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، این هفنه برای کودکان و نوجوانان به معرفی 4 کتاب داستان برای گذارندن تعصیلات پایان هفته می پردازیم.

کتاب صوتی «قصه‌های مثنوی مولوی»

 اولین کتاب صوتی قصه های مثنوی مولوی به نویسندگی مهدی آذریزدی  که از سوی انتشارات نوین منتشر شده است.

این کتاب یکی از ۸ جلد مجموعه‌ی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب می‌باشد. این مجموعه توانست جایزه‌ی یونسکو را دریافت کند و تاکنون جزو پرمخاطب‌ترین کتاب‌های نوجوانان بوده است.

کتاب صوتی قصه‌های مثنوی مولوی بیشتر به اندیشه‌های فرهنگ ایرانی و دینی و عرفانی پرداخته است. این کتاب شامل حکایاتی بس شیرین است که چون جزو کتب ادبی و تخصصی به شمار می‌روند، همه نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین آذریزدی با تلاش بسیار حکایت‌های این کتاب ارزشمند را به شیوه‌ای ساده‌تر بازنویسی کرده است، تا همه بتوانند از این آثار برجسته بهره ببرند.

کتاب صوتی قصه‌های مثنوی مولوی به بیان روایت‌های عرفانی و کهن می‌پردازد که هر کدام درسی برای زندگی در خود دارند. در هر سن که باشیم با بهره‌گیری از این داستان‌ها می‌توانیم معنای زندگی را بهتر درک کنیم و زندگی‌مان را بهتر بسازیم.

کتاب «گرداب اسکندر»

  دومین کتاب« گرداب اسکندر» به نویسندگی محمد رضا سرشار که از سوی انتشارات نشر سوره منتشر شده است.

 کتاب «گرداب سکندر»، داستان زندگی پسری به اسم عبدالله را روایت می‌کند که پدرش با وجود کار بسیار توان تامین مخارج زندگی خانواده‌اش را ندارد. به همین خاطر عبدالله تصمیم می‌گیرد تا با کار در یک کشتی بزرگ به پدر خود کمک کند.

این داستان آموزنده و جذاب روایت زندگی خانواده‌ای است که در نزدیکی تنگه هرمز زندگی می‌کنند. آن‌ها بسیار فقیر بوده و ماهیگیری پدر کفاف مخارج زندگی‌شان را نمی‌دهد. برای همین عبدالله که پسر ارشد خانواده است سعی دارد تا با کار در کشتی به خانواده خود در تامین مخارج زندگی کمک کند.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود با شیوع بیماری آبله عبدالله پدر خود را از دست داده و خود نیز نابینا می‌شود. این اتفاق عبدالله را خانه‌نشین می‌کند، اما فقر خانوده‌اش سبب می‌شود تا او دریابد که نباید دست از تلاش برداشته و به زندگی خود باید ادامه دهد.

عبدالله یقین دارد که می‌تواند پیشرفت کند برای همین تصمیم می‌گیرد تا اوقاتش را به بطالت نگذراند و سعی کند تا آن جا که ممکن است هر آن چیزی را که راجع به دریا باید بداند را کشف کرده و این موجود اسرارآمیز را بهتر بشناسد. این تصمیم عبدالله سبب می‌شود تا او کم کم رازی را کشف کند که مسیر زندگی‌اش را دگرگون می‌کند، رازی که شاید هیچ دریانوردی تا آن روز به آن پی نبرده بود، راز چشیدن آب دریا؛ عبدالله سعی دارد تا، هر چند ساعت یک بار در زمان حرکت کشتی آب دریا را چشیده و طعم آن را به خاطر بسپارد. تکرار مکرر این کار عبدالله نهایتا سبب شد تا او در هر نقطه از جهان که باشد با چشیدن آب دریا بتواند حدس بزند که کجاست.

از این قصه پندآموز یک اثر سینمایی و یک مجموعه ۱۳ قسمتی عروسکی تولید شده که بسیار جذاب و قابل توجه است.داستان «گرداب سکندر» برای کودکان و نوجوانانی که علاقمند به داستان‌های آموزنده هستند، جذاب خواهد بود.

کتاب «قصه های ببر»
 سومین کتاب «قصه های ببر» به نویسندگی لیلا مجومدار، که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کتاب «قصه‌های ببر» به قلم لیلا مجومدار، شامل داستان‌هایی مهیج است که تعدادی از آن‌ها آمیخته با طنز و برخی دیگر غم‌انگیز هستند. شما قطعاً بعد از مطالعه این قصه‌ها، بیشتر راجع به ببر‌ها خواهید دانست.

سکونت در منطقه‌ای که دائماً ببر‌ها حوالی آن باشند، بسیار شگفت‌انگیز است. در سال‌های گذشته، در نزدیکی دهکده‌ای به اسم ماشوآ، واقع در بنگال شرقی، ببر‌های بسیاری زندگی می‌کردند. در همان دوره، در جنگل‌های برمه و تایلند نیز ببر‌هایی بودند که رفت و آمد آدم‌ها را نظاره‌گر می‌شدند؛ اما در منطقه کوهستانی لوشایی، در شمال شرقی هند، ببر‌هایی سکونت داشتند که آدمخوار بودند.

مجموعه داستان حاضر در واقع حاوی یازده حکایت کوتاه است که بیشتر آن‌ها طنزآمیز هستند. موضوع تمامی این حکایات به زندگی ببر‌ها برگشته و ماجرای همه آن‌ها در رابطه با مردم اهالی منطقه بنگال است. به عبارتی دیگر لیلا مجومدار در این کتاب زندگی ببر‌ها را در کنار انسان‌ها شرح می‌دهد. او این حکایات را با اقتباس از واقعیت‌های دوران زندگی کودکی خود نوشته است.

قصه‌های این کتاب برای کودکان دبستانی که علاقه مند به داستان حیوانات هستند، جذاب خواهد بود.

کتاب «سوپر مگس»
چهارمین کتاب «سوپر مگس»  نوشته تاد اچ. دودلِر به‌تازگی با ترجمه مینا قنواتی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است.

داستان‌های این‌مجموعه در «بوگندستان» رخ می‌دهند و شخصیت اصلی‌شان ابرقهرمانی به اسم سوپر مگس است که البته اسم اصلی‌اش یوجین است. حشره‌ها در شهر کوچکی به نام بوگندستان در کثیف‌ترین قسمت بوگندوترین زباله‌دانی شهر زندگی می‌کنند.

یوجین روزها یک دانش‌آموز ساده کلاس چهارمی است و شب‌ها ابرقهرمانی که بدی‌ها را نابود می‌کند؛ آن‌ هم نه هر بدی ساده و پیش‌پاافتاده‌ای را بلکه یک‌عالمه بدی و جرم و جنایت و خرابکاری و قلدری را که نابود کردنشان، کار هرکسی نیست به جز سوسک سرکش بزرگ.

در جلد اول مجموعه که با عنوان «کوچک‌ترین ابر قهرمان دنیا» چاپ شده، یوجین ریزه‌میزه و عینکی باید جلوی نقشه‌های شیطانی سوسک سرکش قصه را بگیرد. این‌کتاب صدوچهل‌وششمین عنوان «رمان کودک» است که نشر افق چاپ می‌کند و نسخه اصلی‌اش هم سال ۲۰۱۵ چاپ شده است.

ابتدای جلد اول، بچه‌ها ابتدا با یوجین و خانواده‌اش آشنا می‌شوند. یوجین مگَسین با پدر و مادرش، دین و مائورین و خواهر کوچک‌ترش اِل در خانه شماره ۸۵۱ خیابان رامبلینگ‌راک زندگی می‌کند. این‌خانواده درست چند روز پیش از شروع سال تحصیلی به این محله آمده‌اند؛ یعنی زمانی که یوجین کلاس چهارمی و اِل کلاس دومی بود. پدر یوجین دانشمندی است که به خاطر اختراع‌های هوشمندانه‌اش شهرت دارد. بیشتر مردم او را با دستگاه پیف‌کُلُن می‌شناسند؛ دستگاهی که باعث می‌شود هر شی کوچکی بوی ... خب... می‌دانید که چه بویی بگیرد! این‌دستگاه در خانه مگس‌های خانه‌دار، وسیله بسیار مفیدی است.

این‌کتاب با ۱۲۰ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان چاپ شده است.

در جلد دوم مجموعه «سوپر مگس» هم که «انتقام سوسک سرکش» نام دارد، دوباره سر و کله سوسک سرکش پیدا شده است. قصه این‌جلد هم از جایی شروع می‌شود که همه فکر می‌کنند یوجین و دوستش کوین کَکِه، کلاس‌چهارمی‌هایی معمولی‌اند. در ابتدا همه بچه‌های مدرسه ابتدایی قایق قهوه‌ای فکر می‌کردند یوجین بی‌دست و پاست. اما حالا در جلد دوم، که سر و کله سوسک سرکش پیدا شده و از همه بدتر بزرگ‌تر، دیوانه‌تر و بوگندوتر هم شده، اوضاع فرق می‌کند.

سوسک سرکش نقشه کشیده با بازی جدید خودش، ذهن تمام دانش‌آموزان مدرسه قایق قهوه‌ای را در اختیار بگیرد و سوپر مگس را برای همیشه از بین ببرد. این‌بار هم یوجین باید بتواند پیش از آن‌که دیر شود، جلوی سوسک سرکش را بگیرد...

در قسمتی از «انتقام سوسک سرکش» می‌خوانیم:

یوجین آن‌قدر با دقت کار می‌کرد که پاک دوستش را که در مخفیگاه پوشکی بود فراموش کرد. از او پرسید: «نرفته‌ای خانه؟» کوین جوابی نداد، هنوز داشت بمب‌های رنگی را پرت می‌کرد و با بال‌های زیبایش روی رنگین‌کمان سُر می‌خورد.

یوجین نگاهی به ساعت انداخت. چند ساعت بود که دوستش بدون اینکه چشم از تلویزیون بر دارد سرگرم بازی بود!

سوپر مگس به دستیارش شیرکاکائو، مار شمالو و حتی یک سفر کوتاه به ماه پیشنهاد کرد، اما کوین چشم از بازی برنداشت.

سوپر مگس آهی کشید. این شروع یک مشکل بزرگ بود.

این‌کتاب هم با ۱۲۸ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما