جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۱۱۷۶۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
پیشکسوت پرده‌خوانی در رویداد فرهنگی «عطر سیب» عنوان کرد:
مرشد ابوالفضل ورمزیار پیشکسوت هنر آیینی پرده‌خوانی در رویداد فرهنگی «عطر سیب» که در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود، گفت: هنر پرده‌خوانی بر دو ستون ملیت و دیانت استوار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مرشد ابوالفضل ورمزیار پیشکسوت هنر آیینی پرده‌خوانی که این روز‌ها در نوزدهمین رویداد فرهنگی «عطر سیب» به اجرای نقالی می‌پردازد، درباره سوابق خود و تجربه همکاری با سازمان فرهنگی هنری عنوان کرد: سال‌ها در فرهنگ سرای بهمن حضور داشتم و ساخت پلاتو‌های تمرین نمایش، بازسازی تالار مبارک و افتتاح تالار تجربه از اتفاقاتی بود که در دوران حضورم در این فرهنگ سرا رخ داد. در جشن ۲۰ سالگی فرهنگ سرای بهمن هم به عنوان مدیر برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ وارد عرصه پرده‌خوانی شدم و در ۲۷ کشور جهان سابقه اجرای نقالی دارم و به دو زبان فارسی و انگلیسی برنامه اجرا می‌کنم. همکاری ما با سازمان فرهنگی هنری همچنان ادامه دارد و در حال حاضر با مجموعه پردیس تئاتر تهران تعامل دارم.

ورمزیار با بیان اینکه نقالی چه در حوزه شاهنامه‌خوانی و چه نقالی مذهبی و عاشورایی باید در خدمت مردم باشد، افزود: هنر پرده‌خوانی بر دو ستون ملیت و دیانت استوار است. در رویداد فرهنگی «عطر سیب» تلاش کرده‌ام داستان‌هایی را بگویم که کمتر شنیده شده است، اما اسناد محکمی دارد. با مطالعه در اصحاب امام حسین(ع) و بررسی اینکه چه کسانی تا لحظه آخر در کنار امام(ع) ماندند، به شخصیت‌هایی رسیدیم که جذابیت زیادی برای پرده‌خوانی داشتند.

وی اضافه کرد: برخی شخصیت‌ها در سپاه مقابل امام(ع) بودند و این موضوع به حر بن ریاحی محدود نمی‌شود. مثلا دو برادر که شمشیر ۷۰ هزار درهمی به زهر آلوده بودند و به قصد قتال امام حسین(ع) به کربلا رفته بودند، اما پیش از امام(ع) به شهادت رسیدند. پس از به شهادت رسیدن اصحاب و خاندان امام(ع)، این دو برادر به جنگ با لشکر کوفیان رفتند و شهید شدند.

این پیشکسوت هنر نقالی با تاکید بر مستند بودن نقل‌ها عنوان کرد: ما در بیان زندگی ائمه اطهار چه در حوزه مداحی، چه در حوزه قوالی، نقالی، تعزیه و... حق نداریم تخیل پردازی کنیم. زیرا زندگی ائمه اطهار و به ویژه امام حسین(ع) و واقعه کربلا، به قدری شگرف است که اصلا نیازی به افسانه پردازی نیست. نباید به ائمه دروغ بست و سخن باید مستدل و مطابق با مقاتل شناخته شده و معتبر باشد. من سعی می‌کنم این نکته را به کار بگیرم و حتی اگر مرشد دیگری در نقلش افسانه پردازی کند، حتما تذکر می‌دهم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی، تلاش کرده‌ام نقل‌ها را به گونه‌ای انتخاب کنم که خیلی طولانی نباشد. با توجه به اینکه مخاطب امکان نشستن ندارد و باید‌ایستاده تماشا کند، نقل نسبتا کوتاهی را اجرا می‌کنم. همان اجرای کوتاه را هم به چند قطعه تقسیم می‌کنم تا مخاطبانی که در حال گذر از نمایشگاه هستند، با یک توقف کوتاه هم بتوانند از پرده‌خوانی استفاده کنند.

ورمزیار در پایان گفت: از برگزارکنندگان رویداد فرهنگی «عطر سیب» تشکر می‌کنم که به هنر آیینی نقالی در این رویداد توجه داشتند؛ به ویژه اینکه نقالی در کنار تعزیه و گروه سنج و دمام قرار دارد و به این ترتیب یک بسته منسجم از هنر آیینی به مخاطب ارائه می‌شود.

نوزدهمین رویداد فرهنگی «عطر سیب» با هدف تأمین محصولات و خدمات محافل حسینی شهر تهران از ۱۱ تا ۱۷ مرداد ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ به همت سازمان فرهنگی هنری در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی Jelveyesoog. farhangsara.ir مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما