سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۲۲۶۴۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
چهار کتاب تازه در نشر داستان با نام های «شهربانو»، «سلیمان و گنج‌های درّه ملاپریشان»، «سال‌هاست به چشمان آن فیل سپید می‌اندیشم» و «سال زمستان» منتشر شد.
چهار کتاب تازه در نشر داستان منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از خبرگزاری مهر چهار کتاب تازه در نشر داستان با نام‌های «شهربانو» نوشته ئه‌ژین خوشنام، «سلیمان و گنج‌های درّه ملاپریشان» نوشته محمد حسن شایانی، «سال‌هاست به چشمان آن فیل سپید می‌اندیشم» نوشته فرهاد محمد خان و «سال زمستان» نوشته ارغوان اسماعیلی منتشر شد.

در ادامه معرفی این آثار می‌آید؛

«شهربانو» اولین تجربه داستان نویسی نویسنده جوان ئه‌ژین خوشنام است. رمان «شهربانو» زندگی دختر جوان روستایی را روایت می‌کند که سیر جوانی متفاوت‌تری از بقیه هم سن و سالانش را با همراهی پدری فهیم طی می‌کند. با تکیه بر عقل و درایت و گذر زمان اختیار امارت پاشاخان را به دست می‌گیرد و در این اثنا مشکلات و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی بر سر راهش قدعلم می‌کند و او را به چالش می‌کشاند.

دربخشی از کتاب آمده است:

اوایل تیرماه سال ۱۳۴۰ حوالی شهر نور، روستای زیبای رستم‌رود قرین...

هر سال این موقع، با آب و هوای معتدل و خوشایندش پذیرای اهالی روستا بود.

نسیم ملایم نیمروزی، چمن‌زار سبز را، به رقصیدن برای مهمان خوش‌منظری که رو به آسمان، به دور از هیاهوی روزانه و فارغ از نجوای دیگران، در دامن طبیعت دراز کشیده بود، فرامی‌خواند.

چشمان بادامی قهوه‌ای‌رنگ دخترک، نقش ابروان کمانی‌اش را دل‌رباتر می‌نمایاند. لبان نازک و صورتی‌اش آرام آرام زمزمه می‌کرد: راست چپ چپ راست؛ و با دستان ظریف و انگشتان باریکش بال‌زدن پروانه‌ها را دنبال می‌کرد و چشمانش را به حالتی نیم‌باز درمی‌آورد تا مژگان بلند و فرخورده‌اش چتری برای آفتاب پرشور باشند.

کتاب «شهربانو» در ۳۰۰ نسخه با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «سلیمان و گنج‌هایِ درّه‌یِ مُلاپریشان» نوشته محمدحسن شایانی چهارمین مجموعه داستان محمد حسن شایانی، نویسنده صاحب نام همدانی است که منتشر شده است. شایانی متولد ۱۳۲۷ همدان است و تا کنون چند رمان و مجموعه داستان دیگر از وی منتشر شده است. این کتاب شامل پنج داستان کوتاه است که مثل آثار شایانی دیگر در سبک رئالیسم اجتماعی نوشته شده. عناوین داستانهای کتاب عبارتند از: سلیمان و گنج‌هایِ درّه‌یِ مُلاپریشان / مبارک، عروسیت مبارک / اِلدورادو / صندلی مهمان‌خانه / سرگذشت گلابی

در بخشی از کتاب آمده است:

سید مرد شریفی بود. طوری که خلاف‌کارهای محل هم حرمتش را نگه می‌داشتند. رابطه‌یِ خوبی با ارامنه و یهودی‌ها داشت. روضه‌اَش که تمام می‌شد مادر دست‌مزدش را توی بشقاب کوچکی که در مواقع عادی جزءِ سرویس مخصوص حلواخوری بود می‌گذاشت. بی‌آن‌که نگاهی به مبلغش بیندازد، با یا اَللهِ مخصوصش خانه را ترک می‌کرد. از چهار روضه‌خوان دیگر، آقای محمودی به نحوی نسبت به دست‌مزدش معترض بود. سرفه می‌زد، یا به عمد پول بشقاب را زمین می‌انداخت، بعضی وقت‌ها هم از گرانی اجناس، پول دوادکتر و اجاره‌یِ بالایِ مسکن سخن می‌گفت. مادر، کم‌تر از حد معمول به او نمی‌داد، همین‌که می‌فهمید آسیدعلی‌اصغر کمی بیشتر می‌گیرد، به گوشه‌یِ قبایش برمی‌خورد. سید روضه‌خوان امین فامیل و محله بود.

کتاب «سلیمان و گنج‌هایِ درّه‌یِ مُلاپریشان» در ۳۰۰ نسخه با قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «سال‌هاست به چشمان آن فیل سپید می‌اندیشم» نوشته فرهاد احمدخان سومین مجموعه شعر فارسی فرهاد احمدخان، شاعر، مترجم و پژوهشگر ایرانی مقیم آلمان است که در قالب شعر سپید منتشر شده است.

احمد خان در آوریل سال ۲۰۰۰ موفق به اخذ بورسیه تحصیلی از سوی مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان DAAD شد. او از آن پس در این کشور زندگی می‌کند و سال‌هاست به عنوان مترجم رسمی و سوگند یادکرده زبان آلمانی )دارای دو مدرک با ارزشیابی عالی در دو آزمون دولتی مترجمی کتبی و شفاهی آلمان) و مدرس زبان آلمانی در دوره‌های همپیوندی با جامعه آلمان و…مشغول فعالیت است. احمدخان از جمله شاعران ایرانی است که به صورت جدی در حوزه شعر آلمانی فعالیت دارد و شعرهای فراوانی به زبان آلمانی از وی در آلمان منتشر شده که مورد توجه منتقدین نیز قرار گرفته است. همچنین احمدخان آثار فراوانی از شاعران ایرانی را به زبان آلمانی ترجمه و منتشر کرده است.

کتاب «سال‌هاست به چشمان آن فیل سپید می‌اندیشم» در ۳۰۰ نسخه با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

در ادامه شعری از کتاب می‌خوانید؛

در تقاطع رگ‌هایم

درخت انگوری‌ست

که از آن

شور و شادی

فرومی‌ریزد

صدایت که می‌زنم

شادی‌ها

سرریز می‌شوند

به سویت می‌خرامند

تا رگ‌هایت را

به رقص فراخوانند

اما کتاب «سال زمستان» نوشته ارغوان اسماعیلی اولین مجموعه شعر شاعر جوان ارغوان اسماعیلی است که در قالب شعر سپید سروده شده و شعرهای کوتاه شاعر را در بر می‌گیرد.

گودالی بر پیشانی دارم

با حجمی از خاطرات سرد

با آرزوهای ذوب شده در خلا و تاریکی

و رشد بی اندازه کوهی از یخ

زخمها را خاطره پر می‌کند!

این کتاب در ۲۰۰ نسخه با قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است
نظر شما