يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۲۵۵۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر امشب یکشنبه ۲۶ تیرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
هشتمین جشنواره فیلم شهر آغاز به کار کرد / محمد خزاعی: سینمای ایران نباید در شهر تهران خلاصه شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم شهر ۲۶ تیرماه با حضور جمعی از اهالی سینما، رسانه و مسئولان شهری با در پردیس ملت برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم مجید اکبرشاهی (دبیر هشتمین جشنواره فیلم شهر) طی سخنانی اظهار داشت: در آستانه برگزاری هشتمین دوره جشنواره فیلم شهر هستیم، این جشنواره نهادی است نوپا و هر چه دوره‌های بیشتری از این رویداد برگزار می‌شود بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که جشنواره نیاز به حمایت دارد و امیدوارم این اتفاق با حمایت مدیران و اصحال رسانه رخ دهد تا جشنواره در مسیر بالندگی قرار بگیرد. 

وی در پایان افزود: طبق برنامه‌ریزی باید هشتمین دوره این جشنواره سال گذشته برگزار می‌شد که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا این اتفاق رخ نداد. این دوره با مدیریت جهادی، امید به آینده و با شعار «کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام» کار خود را از اسفندماه سال گذشته آغاز کرده است. در مجموع پس از ارسال آثار از ۱۱۲ کشور جهان ۲۹۰ اثر در بخش ملی و ۷۸ اثر در بخش بین‌المللی انتخاب شد. 


در ادامه جوایز ویژه شهر تهران اهدا شد. 

لوح تقدیر و جایزه نقدی به ستاره سرداری برای فیلم «رسیدن به ستاره» اهدا شد. 

لوح تقدی و جایزه نقدی به عطیه سادات حجتی برای فیلم «شانه به شانه» اهدا شد. 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احسان طالبی برای فیلم «چهار راه» اهدا شد. 

جوایز بخش مسابقه محله نیز به شرح زیر اهدا شد: 

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی ترابی‌پور برای فیلم «یک نفر هستم» اهدا شد. 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید نجاتی برای فیلم «همیشه تو اول سلام می‌کنی» اهدا شد. 

در بخش دیگری از آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم شهر مراسم نکوداشت جعفر دهقان با حضور حسن خجسته، مهرداد باقری و محسن محسنی‌نسب برگزار شد. 

جعفر دهقان طی سخنانی با کنایه به جشنواره فیلم فجر گفت: این نکوداشت باید در جشنواره فیلم فجر انجام می‌شد اما شهرداری تهران با این اقدام جشنواره فجر را خجالت‌زده کرد. 

در ادامه این مراسم جوایز سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی با حضور امین توکلی‌زاده، مهرداد باقری (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی)، محمدرضا شفاه و مجید اکبرشاهی اهدا شد. 

فیلمنامه: 

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به سید حسین امیرجهانی و مهدی حمزه برای فیلمنامه «نجلا» اهدا شد. 

نقش اول زن: 

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به ژاله صامتی برای سریال «زیر خاکی» اهدا شد. 

نقش اول مرد: 

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به پژمان جمشیدی برای سریال «زیر خاکی» اهدا شد. 

در این بخش هیئت داوران لوح تقدیر ویژه خود را به محمد کاسبی به پاس یک عمر فعالیت‌های هنری و نقش‌آفرینی متفاوت در سریال «دادستان» اهدا کردند. 

کارگردانی: 

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به جلیل سامان برای سریال «زیر خاکی» اهدا شد. 

در این بخش دیپلم افتخار ویژه هیئت داوران به خیرالله تقی‌پور اهدا شد. 

بهترین سریال: 

دیپلم افتخار به حامد عنقا برای تهیه سریال «آقازاده» اهدا شد. 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ابوالفضل صفری برای تهیه سریال «خانه امن» و «سرجوخه» اهدا شد. 

بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری: 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به زینب تقوایی برای سریال «دودکش» اهدا شد. 

در بخش دیگری از این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و اظهار داشت: باعث خوشحالی است و خدا را شاکرم که امروز جشنواره فیلم شهر پس از تعطیلی‌اش به دلیل کرونا برگزار می‌شود و از همه کسانی که تلاش کردند تا این رویداد حفظ شود، تشکر می‌کنم. در این مدت ما سفرهای استانی بسیاری داشته‌ایم و به شهرستانهای کم‌برخوردار می‌رویم که شاید اتفاق بی‌سابقه‌ای باشد. مدیران شهرستان‌ها هم به این نکته تأکید دارند که بعد از چهل سال معمولاً بعید بود مدیر سینما به آن مناطق سر بزند و دغدغه‌های آن‌ها را بشنود.

وی افزود: در این سفرها نکته جالبی که در جلسات با مدیران مختلف داشتم این بود که برخی درباره وجهه و تصویر ارائه شده از شهرشان در فیلم‌های سینمایی گلایه داشتند و می‌گفتند شهر ما در فیلم‌های سینمایی به شکلی نمایش داده شده که گویا هر چه قاچاقچی و خلافکار وجود دارد در استان ما است و در این استان هیچ فضایلی وجود ندارد. من به این دوستان گفتم شما در تصویری که از شهر شما ارائه شده تجسس کنید. وقتی تصویری غلط و یک سویه از شهر شما ارائه می‌شود می‌تواند باعث شود که اهالی تهران نگاهشان همینگونه شکل بگیرد و این به افزون شدن مشکلات شما منجر خواهد شد؛ به مسئولان مربوطه پیشنهاد دادم که تلاش کنند تا هنرمندان وجهه‌های مثبت شهری شما را کشف کنند و این تصاویر نیز در آثار سینمایی به چشم بیاید و همه فضاهای شهری را ببینند. 

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: سینمای ما در معرفی دستاوردهای ملی ما، آیین و رسوم و تمدن ما کم‌کاری کرده و تصویری که از ما در آن سوی آن مرزها ارائه شده تصویر غلطی بوده که مربوط به تراوشات ذهنی یک نویسنده و کارگردان بوده است. دوستانی که در عرصه فرهنگ و هنر کار می‌کنید کار شما بسیار سخت است و باید غیر از خلق اثر به اثرگذاری آن هم فکر کنیم. متأسفانه بسیاری از مردم شهرستان‌ها گلایه می‌کنند که چرا ما باید فقط فیلم‌های تهرانی با آسیب‌های اجتماعی شهر تهران را ببینیم؛ حرفشان به شدت درست است. هشتاد تا هشتاد و پنج درصد فیلم‌های ما به شهر تهران مربوط می‌شود که بالای هفتاد و پنج درصد آن به آسیب‌های اجتماعی مربوط است. آیا نگاه آسیب‌های اجتماعی با رویکرد سیاه‌نمایی می‌تواند تصویرسازی جدیدی از کشور ما در خارج از مرزها ایجاد کند؟ بهتر است به جای سیاه‌نمایی و پر رنگ کردن مشکلات دست در دست هم دهیم و تصویری واقعی از دستاوردها و آیین و رسوم شهرمان ارائه دهیم. برخی سینماگران میل خود را به تصویر می‌کشند اما سینما به جای هویت میلی باید به سمت هویت ملی برود. 

در ادامه این مراسم جوایز بخش مسابقه اقلام تبلیغات سینمای ایران به شرح زیر اهدا شد: 

نقاشی‌های شهری: 

دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به عیسی آئینی برای اثر «خانه دوست کجاست» اهدا شد. 

پوسترهای شهری: 

دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به طور مشترک به محمود شکیبا و محمود آراسته برای اثر «هسته‌های محبت» و محمد شکیبا برای «قیمت‌ها آزادند» اهدا شد. 

گرافیک محیطی: 

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به ارسلان عیوضی‌زاده، محسن نصرالله، محمدرضا چیت‌ساز برای «عمریست دخیلیم و ضریحی نداریم» اهدا شد. 

المان‌های شهری: 

دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین عماد برای اثر «تپش» اهدا شد. 

تیزر شهری: 

دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به محمدامین امامی برای تیزر «همه با هم قهرمانیم» اهدا شد. 

پوستر فیلم‌های کوتاه و مستند: 

دیپلم افتخار و نشان زرین و جایزه نقدی به محمدتقی‌پور برای پوستر فیلم «میهن» اهدا شد. 

پوستر فیلم: 

دیپلم افتخار و نشان زرین و جایزه نقدی به محمد روح‌الامین برای پوستر فیلم «هناس» و «موقعیت مهدی» اهدا شد. 

مسابقه عکس: 

دیپلم افتخار و نشان زرین و جایزه نقدی به علی نیک‌رفتار برای فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد. 

آنونس فیلم: 

دیپلم افتخار و نشان زرین و جایزه نقدی به پیمان امدادی برای آنونس فیلم «سرخ‌پوست» اهدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما