يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۲۶۱۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز خبرنگار با عنوان «روایت اول»، از تدوین لایحه جامع روزنامه‌نگاری و تصویب آن ظرف ماه‌های آینده خبر داد.
لایحه جامع روزنامه‌نگاری به‌زودی تصویب می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که دیروز در تالار وحدت برگزار شد، یاد خبرنگاران درگذشته را گرامی داشت و گفت: «در سال گذشته تلاش کردیم برای نظام رسانه‌ای فعالیت‌های لازم را انجام دهیم که مهم‌ترینش همین لایحه‌ای است که در کمیسیون فرهنگی دولت مصوب شد و الان آماده طرح در هیات دولت است. لایحه جامع روزنامه‌نگاری دهه‌هاست جزو مطالبات جامعه رسانه‌ای کشور بوده، اما تاکنون به سرانجام نرسیده بود.»
اسماعیلی افزود: «بیش از سه ماه روی این لایحه کار و تلاش کردیم تا همه مطالبات چندین ساله خبرنگاران را در آن لحاظ کنیم. امیدواریم مراحل تصویب را در دولت و مجلس طی کند و فضای جدیدی را در رسانه رقم بزند».
او با اشاره به اختصاص مبلغی برای خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران توسط وزیر صمت گفت: «وزیر امور اقتصادی و دارایی  و سایر وزرا مثل آقای زارع‌پور، امتیازات و جوایز زیادی را برای خبرنگاران درنظر گرفته‌اند که به مرور ارائه خواهد شد.» همچنین در این مراسم وزیر صمت اعلام کرد که وام ۵۰میلیون تومانی خرید لوازم خانگی ایرانی برای خبرنگاران درنظر گرفته شده است.
سیدرضا فاطمی‌امین همچنین گفت: «کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی تاثیر دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای وارد شوند، باعث می‌شوند حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند. اما اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند و به مسائل اصلی کشور متمرکز شوند، آن‌وقت افرادی که در سمت حکمرانی باشند و توانمند نباشند، خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند یا آنها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.»
وزیر صمت همچنین اظهار کرد: «مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنطیم‌ می‌کنند. پس شما رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستید. اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید، ما هم حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر به حاشیه بروید ما هم به حاشیه می‌رویم.»
اهمیت روایت اول 
به گزارش جام جم ، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی نیز در مراسم‌ بزرگداشت خبرنگاران گفت: «ما در معاونت مطبوعاتی تلاش‌مان تمرکز بر نقطه ابتدایی زنجیره تولید محتواست؛ یعنی کنشگران اصلی خبرنگاران هستند که می‌توانند روایت اول را خلق کنند. اگر ما ضوابط قوی‌تری مانند اجرای ماده ۴۶ قانون مطبوعات را به اجرا گذاشتیم، از این جهت بود که اهالی رسانه از امنیت شغلی بالاتری بهره‌مند شوند. در تمامی شیوه‌نامه‌ها تلاش کردیم این روال را حفظ کنیم. بسته حمایتی که رئیس‌جمهور از آن سخن گفتند هم بخش دیگری از این اقدامات است. این‌ مسیر نیازمند حمایت‌ها و مشارکت است.»
رسانه‌های ایران سیاست زده شده‌اند
در این مراسم پنج خبرنگار به عنوان نمایندگان رسانه‌های کشور، صحبت کردند. آرش شفاعی، دبیر سرویس فرهنگی روزنامه جام‌جم با بیان این‌که رسانه‌های کشور بیش از حد لازم سیاست‌زده شده‌اند، گفت: «امروز رسانه‌های ما در سیطره حوزه سیاست و بعد اقتصاد قرار دارند. روی جلد آمدن یک کارشناس سیاسی درجه سه، اتفاق عجیبی محسوب نمی‌شود اما اگر هنرمند بزرگی روی جلد بیاید، عجیب است‌. یکی از تبعاتش این است که این حوزه برای بسیاری از خبرنگاران جذاب نباشد.»
وی افزود: «به همین دلیل رسانه‌ها از خبرنگاران بامطالعه و باسابقه فرهنگی، کم‌کم خالی شده‌اند و بسیاری از آنان شغل‌شان را عوض کرده یا مهاجرت کرده‌اند.»
شفاعی همچنین تازه‌ترین سروده خود را به مناسبت ایام محرم قرائت کرد.
ساسان شیخی به نمایندگی از رسانه‌های محلی به بیان مشکلات معیشتی خبرنگاران پرداخته و درخواست‌هایش در این زمینه را خطاب به معاونت مطبوعاتی مطرح کرد.
صادق امامی، خبرنگار روزنامه فرهیختگان در ابتدا ابراز خوشحالی کرد که نسبت به یک دهه قبل، خبرهای مربوط به دستگیری خبرنگاران کمتر شده‌ است، در عین حال از ایجاد نوعی شبکه پیچیده شکایت سازمان‌یافته برضد خبرنگاران افشاگر فساد صحبت کرد.
حمید فروتن، عکاس خبری هم خاطرنشان کرد: «عکاسان خبری مشکلاتی حادتر از خبرنگاران هم دارند. بیمه نمی‌شوند و تجهیزات‌شان گران است‌. از  وزیر ارشاد می‌خواهیم اقدامی بکنند که وامی برای‌شان تعلق بگیرد. دستمزد عکاسان خبری پایین است، در صورتی که اینها باید به صورت میدانی در محل حضور داشته باشند. عدم دعوت از خبرنگاران در برنامه‌های خبری مهم هم از دیگر مشکلات است. تعطیلی سرویس عکس روزنامه‌ها هم عکاسان خبری را دچار مشکلات زیادی کرده است.»
در ادامه حامد هادیان، خبرنگار درباره روزنامه‌نگاری بحران گفت: «مشکلاتی وجود دارد که همه خبرنگاران در حوزه‌های مختلف از جمله بحران با آن درگیر هستند. ما در سازمان‌ها روابط‌عمومی‌ها را داریم که حالا مشاور رسانه‌ای هم به آن اضافه شده است؛ اینها وظایفی دارند و اطلاعات سازمان‌شان را منتقل می‌کنند، ولی در سال‌های اخیر این روابط‌عمومی‌ها دارند جای خبرنگاران را می‌گیرند. برخی از آنها، به روش‌های مختلف حتی دادن اطلاعات غلط، مانع کار خبرنگار می‌شوند یا جای او را در اطلاع‌رسانی می‌گیرند. مدیران هم انگار این موضوع برای‌شان جا افتاده است. هدف اصلی مدیران حل بحران در لحظه است تا سریع از صدر اخبار پایین بیاید که این رفتار خودش به فضای کشور ضربه می‌زند.»
در این مراسم از شهید شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره و روزنامه‌نگاران درگذشته به دلیل بیماری کرونا ازجمله زنده‌یاد روح‌ا... رجایی، سردبیر سابق روزنامه جام‌جم تجلیل شد.

نظر شما