يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۲۹۲۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
رادیو در حالی برای دومین سال، یادواره سردار مقاومت را برگزار می‌کند که برگزیدگان دو بخشِ مردمی و حرفه‌ای، هم آثارشان روی آنتن می‌رود و هم «نشان سلیمانی» دریافت می‌کنند.
«نشان سلیمانی» به چه هنرمندانی می‌رسد؟به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنری، «نشان سلیمانی» برای دومین سال به ایستگاه پایانی می‌رسد. جشنواره‌ای که در دو بخشِ حرفه‌ای و مردمی با موضوعات محوری "تبیین مکتب حاج قاسم" ، "مرد میدان عمل بودن" و همچنین "جنبه‌های شخصیتی سردار دل‌ها" پیش رفت.

به گزارش تسنیم ، آبان‌ماه رسماً اعلام شد که حرفه‌ای‌ها می‌توانند آثار تولیدی‌شان را از کلیه شبکه‌های رادیویی مراکز استان و معاونت صدا در قالب‌های مستند، روایتگری، برنامه ترکیبی، صدای مردم و برنامه‌هایی با محتوای تولید کاربران ارسال کنند و مردمِ علاقه‌مند هم در سه قسمت خاطره‌گویی، شعر و دکلمه و همچنین روایتگری ویژه نوجوانان کمتر از 18 سال تا 15 آذرماه فرصتِ ارسال آثارشان را داشتند. در این بخش هم برخی مدیران و تهیه‌کنندگان رادیو به عنوان داور حضور دارند و آثاری را انتخاب کردند.

آثاری در «نشان سلیمانی» به داوری راه پیدا کردند که «صداپایه» باشند و آثاری فارغ از این فضا و محتوا و قاعده، در اختیار بخش سیما قرار خواهد گرفت. همان‌طوری که این اتفاق افتاده و برگزیدگان این جشنواره رادیویی برای پخش در اختیار رادیو و تلویزیون قرار گرفته است.

این نکات را حمیدرضا افتخاری دبیر دومین «نشان سلیمانی» مطرح کرد. چرا که امروز قرار است با حضور رئیس رسانه ملّی، معاون صدا، رئیس سازمان حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر آموزش و پرورش و برخی دیگر از مسئولان لشکری و کشوری، نشان‌های سلیمانی به برگزیدگان این دوره اهداء شود.

افتخاری با اشاره به اینکه تلاشِ «نشان سلیمانی» روایت صادقانه و بی‌واسطه مردمی از «حاج قاسم سلیمانی» بوده است، تأکید کرد: دومین یادواره روایتگری سردار مقاومت را با عنوان «نشان سلیمانی» در دستور کار قرار دادیم تا در مسیرِ ترویج و زنده نگه‌داشتن «حاج قاسم» گام برداریم. به دنبال تحققِ این هدفیم؛ ما تلاش‌مان روایتگری صادقانه و بی‌واسطه مردمی از این شخصیت بزرگ است. با این هدف، بخش‌های حرفه‌ای خودمان را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که کارهای مردمی و صدایِ مردم شنیده شود. پررنگ کردن بخش نوجوان در «نشان سلیمانی» این دوره اتفاق خوبی بود که با استقبال گسترده‌ای هم مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه امروز می‌توانیم با خیالِ راحت بگوییم «حاج قاسم» زنده است و راه‌شان ادامه دارد، افزود: قریب به 1731 اثر به دست ما رسید؛ بیش از 90 اثرِ آن حرفه‌ای بود و بیش از 1600 کار توسط مردم به دست ما رسید مخصوصاً روایتگری نوجوان که خیلی امیدوارکننده بود. بنابر این استقبال گسترده و شناخت خوبی که در روایتگری نوجوانان نسبت به شخصیتِ حاج قاسم، مشاهده کردیم می‌توانیم با خیالِ راحت بگوییم «حاج قاسم» زنده است و راه‌شان ادامه دارد.

دبیر دومین «نشان سلیمانی» در پاسخ به این سؤال که همه نوع آثاری می‌توانستند در این جشنواره حضور داشته باشند، گفت: این جشنواره صداپایه است و عمده آثار هم بر این پایه ارسال شدند اما در میانِ این آثار 100 تا 150 اثر تصویری بود که در اختیار دوستان سیما قرار دادیم؛ قاعدتاً این آثار وارد مرحله داوری نشدند و قرارمان این بود که فقط آثار صداپایه دو بخش حرفه‌ای و مردمی به بخشِ داوری راه پیدا کنند.

افتخاری درباره اینکه «نشان سلیمانی» به چه کسانی اهداء می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حالی امروز با حضور مسئولان لشکری و کشوری، اختتامیه یادواره سردار مقاومت را برگزار می‌کنیم که در سه بخش مشاغل، حرفه‌ای و مردمی به برگزیدگان «نشان سلیمانی» اهداء می‌کنیم. البته در این مراسم، رونمایی کتاب، اجرای سرود، شعرخوانی و تقدیر از شهدای امنیت را در دستور کار داریم.

او همچنین با اشاره به یک شگفتانه در این اختتامیه، گفت: یک کار ویژه‌ای برای پایان مراسم تدارک دیده‌ایم که شگفتانه بماند. (افتخاری تنها به این نکته بسنده کرد که این شگفتانه مربوط به یک شهید است که بگذارید جزئیاتی درباره‌اش نگویم و در این برنامه، شاهدش باشیم.)

دبیر دومین «نشان سلیمانی» در خصوص پخشِ اختتامیه از رادیو و تلویزیون و همچنین هدیه به برگزیدگان، بیان کرد: ما برگزیدگان تندیس نمی‌دهیم و همه آنها لوح و نشانِ سلیمانی دریافت می‌کنند. این رسم یادواره ما است؛ عزیزانی که آمدند اثر ارسال کردند و پای کار تولید محتوای رسانه‌ای حاج قاسم آمدند و مروجِ مکتب سلیمانی بودند از طرف این یادواره، نشان دریافت می‌کنند. همچنین اختتامیه به طورکامل از رادیو مقاومت و بخش‌هایی از آن در شبکه خبر و رادیو روی آنتن می‌رود.

او در پایان درباره رونمایی از پوستر فراخوان دوره سومِ «نشان سلیمانی» و تجربه برگزاری این دوره را این‌طور گفت: پوستر فراخوان سومین دوره را امروز رونمایی می‌کنیم که کار ان‌شاءالله با قوت و قدرتِ بیشتری در دستور کار قرار بگیرد. مهمترین درسی که از برگزاری این دوره «نشان سلیمانی» گرفتم روی نوجوانان سرمایه‌گذاری ویژه‌تری شود و واقعاً بسیار خبر خوشحال‌کننده و امیدوارکننده‌ای است این همه استقبال از سویِ نوجوانان و چه کارهای خوبی که به دستِ ما رسید.

نظر شما