يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۲۹۴۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
مهری رادسر، کارشناس ارشد مشاوره و مشاوره شغلی، بازی درمانگر کودک و هنر درمانگر کودک در در نشست نوجوان و خانواده که در مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه 14دی ماه مطالبی را در مورد دوران بلوغ نوجوان مطرح کرد.
هفت عادت مخرب در ارتباط با فرزندان / نوجوانان را درک کنیمبه گزار ش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ هنر، یک کارشناس مشاوره شغلی و بازی درمانگر کودک بیان کرد: در ارتباط با فرزندان باید هفت عادت سازنده را به کار ببریم که این عادت‌ها شامل گوش سپردن، حمایت کردن، تشویق کردن، احترام، اعتماد، پذیرش و هفتمین گفتگوی همیشگی بر سر اختلافات و به نوعی همان دایره حل اختلاف می‌شود
.مهری رادسر، پیرامون طریقه برخورد با نوجوانان در سن بلوغ بیان کرد: با توجه به رویکرد واقعیت درمانی ویلیام گلاسر که در کتابشان خیلی تاکید شده در رابطه با اطرافیان، افراد و به خصوص نوجوانان باید مراقب باشیم که در ارتباط با آنها هفت رفتار مخرب رو به کار نبریم. این رفتارها عبارتند از عیب‌جویی و انتقاد، سرزنش، شکوه و گلایه، نق زدن و غر غر کردن، تهدید، تنبیه و باج دادن و حق حساب دادن برای کنترل دیگری.
این بازی درمانگر کودک درباره نحوه برخورد با نوجوانان نیز تاکید کرد: ضروری است که هفت عادت مخرب را به کار نبریم و در عوض هفت عادت سازنده در مورد رابطه را به کار ببریم. حالا در مورد نوجوانان 8 روش را هم باید رعایت کنیم. برای ارتباط با نوحوانان آنها باید درک شوند و این درک شدن را به عینه ببینند.او افزود: دومین راه این است که درخواست از نوجوانتان را در قالب سوال مطرح کنید، جمله امری نگویید و جمله باید سوالی باشد . سومین راه این است که به رفتار نوجوانتان پاداش بدهید. همیشه پاداش دادن نتیجه بهتری از تنبیه کردن دارد. چهارمین روش آن است که در پاسخ به درخواست نوجوانتان از نه گفتن زیادی پرهیز کنید تا او کارها و اهداف خود را نهان نکند. به عنوان مثال وقتی نوجوان شما از شما درخواست رفتن به خانه دوستش را دارد و از شما اجازه می‌گیرد، والدین باید از او حمایت کنند تا او پنهانی اینکار را انجام ندهد.رادسر در ادامه درباره این روش‌ها عنوان کرد: پنجمین روش به کار بردن کلمات لطفا و متشکرم است. سعی کنید در رابطه با فرزندانتان احترام بگذارید تا احترام ببینید. ششمین این که کلماتی را بیان کنید که نشان دهنده عشق شما به فرندتان باشد مثل من به تو افتخار می‌کنم، خیلی دوستت دارم، تو فرشته منی، تو بهترین بچه روی زمینی، تو هدیه خدا هستی برای من و ...
وی افزود: هفتمین روش آن است که نوجوانانتان را تشویق کنید. بچه‌ها در سن نوجوانی خیلی علاقه دارند که مسائل مختلفی را تجربه کنند و بعد از آن وقتی که سنشان بالاتر رفت، دیگه علاقه‌ای به تجربه کردن ندارند و تجربه کردن را کنار می‌گذارند. به همین دلیل باید از نوجوان حمایت کرد تا او تجربه‌های مختلفی را سر بگذراند.
مهری رادسر در انتها درباره آخرین روش برخورد با نوجوان گفت: هشتمین و آخرین روش آن است که نوجوانتان را تحسین کنید. متاسفانه والدین قدیمی فکر می کردند که اگر به بچه‌های خود محبت کنند خیلی کار جالبی نیست و در واقع از محبت کردن به بچه هاشون خجالت می کشیدند اما امروزه با پیشرفت علم ما می‌دانیم که حتما باید به بچه‌ها محبت کنیم و از این عشق ورزی اصلا خجالت نکشیده و حتی برای آنها نامه بنویسیم و در آن به فرزند خود عشق و علاقه خودمان را بیان کنیم.
لازم به یادآوری است این جلسه در ۱۴ دی‌ماه در مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه برگزار شد و در جلسه آینده در ارتباط با مهارت فرزندپروری مطرح خواهد شد.

نظر شما