يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۲۹۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر شنبه در آیینی در شهر شیراز آغاز به کار کرد.
جشنواره بین‌المللی شعر فجر  آغاز به کار کردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این آیین با بیان اینکه شعر مهمترین مولفه قدرت و مهمترین ضلع ساختن هویت ما ایرانیان است، گفت: امروز مهمترین مولفه را از محلی که تعلق و شناخت آن از مسیر شعر و ادب است دوباره جوانه می‌زنیم و پی می‌گیریم.

ایرنا به نقل از علی رمضانی افزود: آنچه که امروز مایه شعف و سرور مجموعه برگزار کنندگان این جشنواره شده، این است که ما از محلی افتتاحیه شعر فجر را آغاز کردیم که محل توجه اکثر مردم کشور با دیده های نگران بود و این دیده های نگرانی که به دلیل حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) به شیراز دوخته شده بود، امروز مایه جوشش و رویش نهال شعری کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه شعر مهمترین مولفه قدرت و مهمترین ضلع ساختن هویت ما ایرانیان است، گفت: امروز مهمترین مولفه را از محلی که تعلق و شناخت آن از مسیر شعر و ادب است دوباره جوانه می‌زنیم و پی می‌گیریم.

رمضانی اضافه کرد: آنچه که باعث شد شیراز برای این جشنواره انتخاب شود استعداد بزرگی است که در مجموعه فارس در حوزه شعر و ادب معاصر نهفته است؛ همچنین پیگیری برخی اعضای محترم هیات علمی جشنواره بود که دست‌اندرکاران را مجاب کرد تا برگزاری شعر فجر را از استان‌ها آغاز کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ابراز کرد:امیدوارم آنچه که تدارک دیده شد مایه گفتن ناگفته‌های مردم و وحدت فضای عمومی کشور شود. امیدواریم که این اقبال و توجهی که به جشنواره شعر شده مایه رشد و شکوفایی این مجموعه‌ها در کشور شود.

دهه فجر مقطع عبور یک‌ملت از گذشته به امید رسیدن به یک آینده مطلوب بود

اسماعیل محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم در این آیین اظهار کرد:جای بسی خوشحالی است که این ضیافت لطیف در شهر شیراز و به میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برقرار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به اینکه ایام دهه فجر در پیش است، گفت: دهه فجر را در طول ۴۳ سال گذشته در موقعیت‌های مختلف گرامی داشته‌ایم؛ در سالهای نخست به ویژه سال ۵۸ که شور و هیجان انقلاب بر پا بود، این ایام را گرامی می‌داشتیم.

وی گفت: سال ۶۰ رنگ و بوی شهدا در دهه فجر پیدا شد و مواجه شدیم با خانواده‌هایی که عزادار بودند اما باز هم دهه فجر را گرامی داشتیم؛ هشت سال بدین گونه طی شد و با وجود اینکه با بمباران فرهنگی، اختلافات در کشور و تنگناهای اقتصادی رو به رو شدیم دهه فجر را گرامی داشتیم.

محبی‌پور با اعتقاد به اینکه دهه فجر مقطع عبور یک‌ملت از گذشته به امید رسیدن به یک آینده مطلوب بود، گفت: این دهه، این امید را در ما ایجاد کرد که مسیر پیش رونده خود را با سرعت بیشتر ادامه دهیم.دهه فجر امسال نیز یکی از همان دهه فجرها است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: آنچه که در مطالعه متون ادبی، شعر و شاعری وجود دارد حکایت وضع موجود و آینده‌ای است که شاعر می‌بیند؛ آینده‌ای که‌ ما به آن نیاز داریم آینده‌ای سرشار از نشاط و امید است؛ نشاط و امیدی که چشم انداز آن داشتن ایرانی آباد، اسلامی سرافراز و مردمی پرتوان و پرانرژی است که نسل به نسل این امانت‌ها را دست به دست کردند و خوشبختانه این ویژگی برای دهه فجر امسال هم مدنظر قرار داده شد.

آغازی برای اتفاقات خوب در جشنواره شعر فجر

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اظهار کرد: این محفل برای افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ترتیب داده شده و جای بسی خوشحالی است که شهر شیراز برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شیراز شهری است که پیش از هر چیز به شعر و شاعری و ادبیات شناخته می‌شود و تاریخ گواه است که حافظ و سعدی شیرازی قله‌هایی بزرگ در ادبیات و شعر ایران هستند؛ امیدواریم این افتتاحیه آغازی برای اتفاقات خوب در جشنواره شعر فجر باشد.

به گفته وی، هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر آثاری را که برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۰ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده‌ باشد، در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی می‌کند.

قانعی افزود: برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، زمستان ۱۴۰۱ در مراسم اختتامیه، معرفی و به برگزیدگان، علاوه‌ بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره اهدا خواهد شد.

در این آیین، شاعران مطرح کشور به شعرخوانی پرداختند و از پوستر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر رونمایی شد.

 
نظر شما