يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۳۰۵۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
رضا تفکری: فن بیان و گفتگو بایددر کتاب های درسی دانش آموزان گنجانده شود تا از زمان کودکی شکل و گویش صحیح را آموزش ببینند. این امر باعث اعتماد بنفس در بین کودکان می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رضا تفکری متولد 1348 و فارغ التحصیل رشته گرافیک است وی بیش از  12 سال است که در حوزه صدا ، دوبله و صدابازیگری ، نمایش و تئاتر فعالیت می کند وبه عنوان مدرس فن بیان و گفتگو در مدرسه تخصصی فرهنگسرای رسانه  و دیگر فرهنگسرای شهر تهران شناخته شده است.  
این مدرس فن بیان و گویندگی در خصوص رابطه فن بیان و گویندگی با نمایش می گوید: این دو هنر کاملابه هم مرتبط هستند و برخلاف آن چه که ما تصور می کنیم موضوع صدا بسیار تخصصی است،  هنر فن بیان سعی دارد توسط  ابزارش که همان اعضا و جوارح است و مجموعه آن دستگاه صوتی را تشکیل می دهد به انتقال مفاهیم و یا احساسات انسان ها کمک کند.ولی چگونگی انتقال احساس بسیار مهم است،  بسیاری افراد در روابط خود وارد گفتگو می شوند ولی در انتها  نتیجه ی مطلوب را نمی گیرندکه این اتفاق دلایل متفاوتی ممکن است داشته باشد.
تفکری اضافه کرد؛ بسیاری افراد درصحبت کردن و یا سخنرانی دچار مشکل می شوند که از جمله این اشکالات می توان به فقدان دایره واژه هاو یا عدم استفاده صحیح از ابزارهایی مثل زبان و اندام ها و اعضای گفتاری اشاره کرد .
 وی در سخنانش  شغل صنعتگری را با فن بیان مقایسه کرد و افزود؛ همانطور که یک صنعتگر می تواند با  ابزارهای مناسب محصول خوبی تولید کند،ما انسان ها  هم می توانیم با صحیح و واضح تر حرف زدن به بهتر انتقال دادن حسمان کمک کنیم ،بسیاری افراد فکر می کنند چون فارسی زبان مادری آنهاست لزومی ندارد که فن بیان را بیاموزند درحالیکه هر کسی در هر جایگاهی باید به بهترین شکل از ابزاری (زبان و اعضای گفتاری ) که تحت اختیار دارد استفاده کند. 
مدرس آموزش فن بیان و گفتگو مدرسه تخصصی فرهنگسرای رسانه درباره شیوه ی تدریس دوره های آموزش عنوان کرد؛ معمولا قبل از ثبت نام علاقمندان این رشته ، یک یا دو جلسه  معارفه خواهند داشت  تا با مطالبی که آموزش داده می شود آشنا شوند .بسیاری مخاطبان لزوما برای مجری گری در این کلاس ها شرکت نمی کنندو  افرادی هستند که  در شغل های مختلف مثل  معلم ، پزشک ، مدیر و کارشناسان  فرهنگی و... فعالیت می کنند و به دنبال این هستند که به بهترین شکل ممکن بتوانند مفاهیم را انتقال دهند ،حتی این دوره ها در روابط خانوادگی و بیان احساسات زوجین  نیز موثر است .
تفکری ادامه داد ؛ در دوره های مدرسه تخصصی رسانه تکنیک های فن بیان،نرمش ها و ورزش های که کمک می کند که اندامهای گفتاری ورزیده شوند آموزش داده می شود و خواندن شعر و متن و نمایشنامه خوانی به صورت گروهی تمرین می شود.
وی  ادامه داد ؛ از نظر پزشکی نیز عضلات صورت باید ورزیده شود،انسان زمانی که صحبت می کند، 70 نوع غضروف در ناحیه صورت به حرکت در می آید، بنابراین اگر عضلات صورت قوی باشند و قدرت داشته باشند ،دهها دقیقه بدون اینکه دچار افت قند و فشار و یا استرس شوند به راحتی می تواند سخنوری کند.

 وی ضمن اهمیت به مقوله فن بیان و گفتگو گقت : فن بیان یکی از اصولی است که بهتر است در کتب درسی دانش آموزان از کودکی گنجانده شود تا کودکان  بتوانند اززمان کودکی شکل و گویش صحیح آن را آموزش ببینند. همین اتفاق باعث افزایش اعتماد بنفس در بین کودکان  می شود. 
مدرس فن بیان و گفتگو درباره نقش ژنتیک و ارثی بودن گویندگی گفت : هرکسی با توجه به ژنتیک وفرهنگی که دارد می تواندصحبت کندو به طور ژنتیکی تنها  اگر کسی از ابتدای کودکی نتواند حرف بزند ، نمی تواند سخنوری یا دبگیرد  و هنر سخنوری آموزشی است که هر شخص می تواند با آ موزش و تمرین ؛ ارائه راهکار و در نهایت افزایش اعتماد بنفس آن را به دست آورد. 

وی ادامه داد؛ متاسفانه برای ورود این افراد به بازار کار در گاه مناسبی وجود ندارد ولی هر درگاهی که وجود داشته باشد به هنر جویان معرفی می شود و برای تست دادن  آنها را راهنمایی خواهندشد . همانطور که بسیاری افراد معرفی شدند و کار خود را در این زمینه  آغاز کردند.
  
 مدرس فن بیان و گفتگو فرهنگسرای رسانه در خصوص حضور افراد در کلاس های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت :  نیاز به امکانات خاصی در این زمینه وجوددارد ، زیرا که لازمه آموزش این است  که شخص خودش را در فضا یا استودیو احساس کند که این امکانات در فرهنگسراهای شهر تهران وجود نداردو کلاس های فن بیان  در همان کلاس های معمولی برگزار می شود و بهتر است بودجه ای جهت فراهم کردن فضاهای استودیویی در نظر گرفت تا مخاطبان از بخش خصوصی به فرهنگسراهای تهران مراجعه کنند.

خوشبختانه در مدرسه تخصصی فرهنگسرای رسانه  امکانات فضای سالن ، تریبون ، میکروفن و...فراهم شده است و هنرجویان می توانند از این فضا استفاده کنند. همین امر می تواند بسار موثر باشد و هنرجویان در این فضا احساس بهتری  ومتفاوتی تری خواهند داشت .


*گفتگو: مریم صالحی
 

نظر شما