يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۰۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
آیین بزرگداشت سومین سالروز درگذشت مرحوم حسین شیخ الاسلام با عنوان بزرگ مرد مقاومت در سیاست خارجی، صبح امروز با حضور جمعی از شخصیت های سیاسی و نظامی و نمایندگان گروه های مقاومت در ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، در این مراسم که همزمان با سومین سالگرد درگذشت این دیپلمات انقلابی برگزار شد، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای خرمیان قاری بین المللی آغاز شد، جمعی از شخصیت های سیاسی و همکاران و علاقمندان به مرحوم حسین شیخ الاسلام مانند؛ حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، نماینده ولی فقیه و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس حضور داشتند.

 

ابطحی: مهمترین ویژگی شیخ الاسلام شریعتمداری وی بود


در ادامه این مراسم، سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین ضمن خیرمقدم به حاضرین به تشریح ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی والای مرحوم شیخ  الاسلام پرداخت و از نقش وی در مقاومت و تشکیل آن تجلیل کرد.

 

آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی


ابطحی پایبندی به شرع و فقه اسلامی و رعایت واجبات و پرهیز از محرمات را از مهمترین ویژگی‌های مرحوم شیخ الاسلام عنوان و تاکید کردآن مرحوم نقش بزرگ و بسیار برجسته‌ای در شکل گیری و تقویت مقاومت ایفا کرد و عمر خود را در این راه سپری و خدمات شایانی به محور مقاومت ارائه کرد.

 

طهرانچی: شیخ الاسلام پایه گذار و نماد دیپلماسی مقاومت بود

 

 دکتر  محمدمهدی طهرانچی، در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه شیخ اسلامی یکی از بنیانگذاران حزب الله لبنان بود، از او به عنوان نماد دیپلماسی مقاومت یاد کرد و افزود: زمانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته شد که فعالیت های دانشگاه متناسب با محیط منطقه ای تدوین و اجرا شود شخصی بهتر از مرحوم شیخ اسلام را نیافتیم .


آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از شیخ الاسلام سه ویژگی بارز؛ عبد خدا بودن، رحمت و عمل نیک که خدا برای حضرت خضر نبی (ع) بر می شمارد  را دارا بود، افزود: وی در همه مراحل از عبودیت فاصله نمی گرفت و این ویژگی حتی در آنجایی که نقد سیاسی می کرد نیز در وی آشکار بود.

 

دکتر طهرانچی در باره نقش وی در شکل گیری محورمقاومت اضافه کرد: مرحوم شیخ اسلام نماد دیپلماسی مقاومت و از بنیانگذاران حزب الله لبنان بود و در دیداری که همزمان با  چهلمین سالگرد تاسیس حزب الله  با سید حسن نصرالله داشتم ، ضمن یادکرد از مرحوم شیخ الاسلام بر نقش وی در ایجاد حزب الله تاکید کرد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه شیخ الاسلام نه تنها دیپلمات مقاومت بلکه از پایه گذاران دیپلماسی مقاومت بود و دیپلماسی مقاومت ظرفیت این را دارد که به عنوان یک رشته دانشگاهی برای دانشجویان تدریس شود افزود: به نظرم دیپلماسی مقاومت تنها راه حل نجات جهان از وضعیت بغرنج فعلی است.

 

منوچهر متکی: شیخ الاسلام هرگز دچار اشتباه محاسباتی نشد

 

منوچهر متکی وزیر امورخارجه اسبق ایران هم در این مراسم طی سخنانی گفت: سراسر زندگی مرحوم شیخ الاسلام یک زندگی بسیجی گونه، هدف دار و دینمدارانه و پایبندی به ولایت بود و در زنگدی رابطه اش را با خدا تنظیم کرد  و در تحلیل واقعیات دچار اشتباهات محاسباتی و تحلیل نشد .

 

آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی


متکی با بیان اینکه انقلابی شدن  آسان است ولی انقلابی ماندن سخت است و ما فراوان داریم مصداق هایی که در فراز و نشیب ها از مسیر انقلاب خارج شدند و در ژست هایی تحت عنوان واقع بینی و اینکه دنیا عوض شده است با قیافه حق به جانب به تجدیدنظر در آرمان های خود  روی آوردند، افزود: اما شیخ الاسلام هرگز در زندگی اش دچار اشتباه محاسباتی نشد و  در مسیر حق و حق طلبی لحظه ای درنگ نکرد و از راه رفته هرگز پشیمان نشد و در سختی ها و فشارها لب فرو بست که از شاخص های انسان خداباور است و وی علی رغم اینکه سال های طولانی مسئولیت های متعدد داشت اما در منش انقلابی و رفتار و نگرش و تعهداتش ذره ای تغییر نکرد.

 

وی در ادامه با توجه به تحصیل مرحوم شیخ الاسلام در غرب اضافه کرد: شیخ الاسلام از فرصت تحصیلش در غرب برای اشراف به غرب شناسی استفاده کرد و حال آنکه ما می بینیم که حاصل روابط 150 ساله مستمر، منسجم و سازماندهی شده  و همه جانبه با غرب بسیاری را غربزده کرده است.

 

متکی تصریح کرد: از نظر شیخ الاسلام آسیای غربی موضوعات مهمی چون فلسطین دارد و هیچ سیاست پیشه ای بدون شناخت اینها نمی تواند سیاستمدار باشد. او کلام امام(ره) را که مساله فلسطین در رأس جهان اسلام قرار دارد را با جان و دل پذیرفته بود.

 

متکی افزود: نقش آفرینی شیخ الاسلام در خاموش کردن آتش های بدون دلیل در لبنان عمق نگرش او را می رساند، او به روز تحلیل می کرد، دگم اندیشی نداشت و هرگز پیش از دیگران تحلیل نمی کرد. او اخبار را دقیق مطالعه و به یک تحلیل واقعی دست می یافت.

 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به اخلاقمداری شیخ الاسلام اشاره و تصریح کرد: در دل دریایی او یک سر سوزن کینه وجود نداشت. هیچ وقت از کسی غیبت نمی کرد و حالت مراقبه با جان و فهمش عجین شده بود.

 

وزیر امور خارجه اسبق ایران درباره نگاه سیاسی شیخ الاسلام به غرب یادآور شد: او دشمنی آمریکا با اسلام و مسلمانان و انقلاب اسلامی را یک دشمنی ذاتی می دانست و تلاش می کرد تا سیاستمداران ما به این نکته برسند که آمریکا دشمن ذاتی ما است و هر دولتی با هر سلیقه ای در ایران را دشمن خودش می داند.

 

کنعانی: شیخ الاسلام از هیچ پستی رنگ نگرفت بلکه پست ها از او رنگ می گرفتند

 

در ادامه این مراسم ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه هم در سخنانی گفت؛ سخن گفتن از مرحوم شیخ الاسلام نیاز به تکلف ندارد، در شخصت او، هم شخصیت فردی به عنوان انسانی مومن و متدین و هم شخصیت دیپلماسی و حقوقی آن بزرگوار می‌تواند درس آموز و نمونه‌ای از یک انسان مومن و مسئول و دیپلمات انقلابی باشد. وی در حوزه شخصیت حقوقی و مسئولیت‌هایش، انقلابی بود، انقلابی ماند، انقلابی فکر کرد، انقلابی عمل کرد.

 

آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی


کنعانی افزود: شیخ الاسلام  از پست‌ها رنگ نگرفت و تحت تاثیر آن قرار نگرفت بلکه در پستی که قرار گرفت، پست ها از او رنگ گرفتند.

 

کنعانی افزود : محافظه‌کاری نکردن در زمینه حمایت از انقلاب و مبانی انقلاب و پایبندی به خط امام و ولایی زیستن از ویژگی‌های مهم شخصیتی مرحوم شیخ  الاسلام بود که هر دو وجه آن می‌تواند الگویی برای ما باشد،او به عنوان به عنوان رویکرد اصیل و انقلابی و دینی و قرآنی نگاه می‌کرد و بر مبنای آن عمل می‌کرد.

 

وی ادامه داد آنچه مرحوم شیخ الاسلام در خدمت به مقاومت و پایه گذاری آن انجام داد، از برگ‌های زرین حیات پربار آن مرحوم است، رفتن  او اگرچه خسارتی برای تفکر مقاومت و ساختار رسمی و دیپلماسی بود، اما نقش برجسته آن بزرگ مرد در تثبیت اندیشه مقاومت و انقلابی عمل کردن، قطعا جزء آثار بابرکت حیات او بود.

 

رحماندوست: شیخ الاسلام مصداق «سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست است»، بود

 

مجتبی رحماندوست نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت امناء جمعیت دفاع از ملت فلسطین هم در سخنانی با تجلیل از مرحوم شیخ الاسلام تاکید کرد؛ مرحوم شیخ الاسلام از مصادیق «سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست است»، بود.


آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی


 وی با توجه به ویژگی هایی که در مرحوم حسین شیخ الاسلام بود پیشنهاد داد تا یکی از نهادهای دولت در باره وی به عنوان فردی که می تواند الگو بود و به آن تأسی کرد، اقدام به تولید کتاب کند.

 

ابوشریف: شیخ الاسلام سفیر مقاومت فلسطین در ایران بود

 

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران هم در سخنانی تاکید کرد مرحوم شیخ  الاسلام همیشه در خط اول مقاومت و کنار ملت و مقاومت فلسطین بود، شیخ الاسلام سفیر گروه‌های مقاومت در ایران و بهترین سفیر ایران بود.

 

آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی


ابوشریف افزود: مرحوم شیخ الاسلام در همه سخنرانی‌ها و جلساتشان، ابتدا آیاتی از سوره اسراء را قرائت می‌کرد و منظورشان از قرائت این آیات این بود که فلسطین، راه دشمن شناسی است و اینکه طرح رژیم صهیونیستی همان پروژه سلطه طلبی و فساد است و غرب هم به عنوان حامی اصلی این رژیم، این پروژه را به پیش می‌برد، اما قرآن بهترین راه شناخت ماهیت دشمن است و ما به یاری خداوند قطعا پیروز خواهیم شد و ان شاءالله به زودی در مسجدالاقصی نماز پیروزی را برپا خواهیم داشت.

 

آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی

 

در پایان این مراسم از اثر ارزشمند نقاش کشورمان، خانم شاهدی که تصویر زیبایی از مرحوم شیخ الاسلام در کنار مسجدالاقصی را خلق کرده بود، رونمایی شد که سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس هم از این هنرمند به خاطر این اثر هنری زیبا تقدیر به عمل آورد.


آئین بزرگداشت «حسین شیخ الاسلام» با حضور سردار قاآنی


انتهای پیام/



نظر شما