يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۳۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
نمایشگاه‌هایی همچون «به نام حضرت مادر»، «انسیه الحوراء»، «کاغذهای قصه‌گو» و «بنگر» هفته سوم فروردین در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت برپاست.
گالری‌گردی در هفته سوم فروردین؛ «به نام حضرت مادر» و «کاغذهای قصه‌گو»به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فروردین امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده است و براین اساس بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران به مناسبت این ماه نمایشگاه‌هایی همچون «به نام حضرت مادر» و «انسیه الحوراء» را برپا کردند، همچنین بعضی دیگر از گالری‌ها و نگارخانه‌ها میزبان نمایشگاه‌هایی از سال گذشته هستند که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«به نام حضرت مادر» در فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران همزمان با ماه مبارک رمضان نمایشگاه خوشنویسی «به نام حضرت مادر» از مجموعه آثار محمدجواد شکوهی‌فر را برگزار می کند.

این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر با تکنیک قلم مرکب و کاغذ آهار و مهره در دانگ‌های مختلف از کتابت تا کتیبه است که هنرمند در کنار آثار سنتی نگاهی گرافیکی و فرمالیستی نیز در خلق آثار داشته است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن جایگاه والای مقام مادر در مضامین مذهبی، عرفانی، اشعار و متون ادبی درباره حضرت فاطمه (س) است که روز جمعه (۱۸ فروردین) مصادف با شانزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۴ ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا گشایش خواهد یافت و تا ۳۱ فروردین همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در این نگارخانه میزبان علاقه‌مندان است.

کاغذ آهار و مهره این نمایشگاه توسط حسن قنبری و محمد ویسی، قطعه‌بندی آثار توسط لیلا اصغرپور و استاد آرش مرآتی و تشعیر آثار توسط میلاد بیلکی صورت گرفته است.

رتبه سوم نخستین جشنواره بین‌المللی یاس یاسین، بخش قطعه‌نویسی، زمستان ۱۳۹۸، رتبه دوم اولین جشنواره بین‌المللی یاس یاسین، بخش کتابت خطبه فدکیه، زمستان ۱۳۹۸، نفر اول هفدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی بخش نستعلیق، آذر ۱۳۹۹ بیرجند، برگزیده اولین کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت، در آیینه ادب و هنر، شیراز، اسفند ۱۴۰۰ و رتبه نخست اولین سوگواره ملی آزادگان، استان خوزستان، بهمن ۱۴۰۱ از سوابق شکوهی‌فر است.



«انسیه الحوراء» در نگارخانه اندیشه


نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط با عنوان «انسیه الحوراء» همزمان با ماه مبارک رمضان به همت فرهنگسرای اندیشه با مشارکت گروه هنری حامی، گروه هنری اپسیلون و موسسه فرهنگی قرآنی حامی نور علوی از ۱۹ تا ۲۴ فروردین از ساعت ۹ تا ۱۶ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان شهید منفرد نیاکی برپاست.

در این نمایشگاه که با محوریت مدح ائمه اطهار و با هدف ارتقای هنر فاخر خوشنویسی و معرفی هر چه بهتر آثار هنرمندان عرصه تجسمی برگزار می‌شود، آثار هنری با محوریت قرآن کریم، حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در نمایشگاه «انسیه الحوراء»، ۵۲ اثر نقاشیخط و ۱۸ اثر خوشنویسی نستعلیق و ثلث با موضوع‌های نام مبارک حضرت فاطمه الزهرا(س)، صلوات خاصه آن حضرت آیات و اشعار مرتبط با ایشان به نمایش درمی‌آید.‌ همچنین چهره‌هایی همچون علی الحسانی مسئول دارالخط موسسه الثرات کشور عراق، حامد توسلی، حشمت الله نوروزی و جمعی دیگر از هنرمندان جوان، جدیدترین آثار خود را در عرصه خوشنویسی و نقاشیخط به نمایش می‌گذارند.

«کاغذهای قصه‌گو» در شلمان

نمایشگاه انفرادی نقاشی ندا (نوشین) محققی با عنوان «کاغذهای قصه‌گو» ۱۸ فروردین ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ در گالری شلمان به نشانی بلوار میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ افتتاح می‌شود و تا ۲۳ فروردین از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ در این گالری میزبان علاقه‌مندان است.


«عکس‌های مضحکه» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه «عکس‌های مضحکه» عکس‌های طنز و مضحکه دوران قاجار به انتخاب محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ عکاسی ایران و کیانوش معتقدی پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ هنر قاجار تا ۱۴ اردیبهشت در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است.

نمایش «بنگر»

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بنگر» با آثار هنرمندان؛ علیرضا چمک، مهین منفرد، امیر شاهرخ‌ فریوسفی، پانته‌آ بیات مختاری، مانی مهرزاد، نگین عطائیه و سارا پویان‌فرد از ۱۵ فروردین تا پنجم اردیبهشت همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴ برپاست.

«کارتون نوروز و گردشگری تهران»


نمایشگاه «کارتون نوروز و گردشگری تهران» به مناسبت بهار و سال نو، با هدف معرفی تهران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های مفهومی کارتون (طنز ترسیمی) تا ۳۱ فروردین همزمان در خانه کاریکاتور ایران، فرهنگسراهای ابن سینا، ارسباران، گلستان و کوشک باغ هنر(منطقه گردشگری عباس آباد) برپاست.

آثار این نمایشگاه توسط خانه کاریکاتور ایران گردآوری شده و با موضوع‌های باغ‌های تهران، تنوع زیست محیطی، زیبایی‌های تهران، اماکن تاریخی و مذهبی، هویت شهری، قصه‌ها و روایت‌ها، فرهنگ و آداب محلات قدیمی تهران، گردشگری تیمچه‌ها و بازارهای سنتی تهران، معماری و منظر شهری تهران، دروازه‌های قدیم تهران، حمل و نقل شهری در تهران قدیم و جدید، طبیعت تهران، خانواده و گردشگری، آیین‌های نوروز و سال نو، به نمایش درآمده است.

نمایشگاه اینفوگرافی شهیداهل قلم در نگارخانه معرفت


نمایشگاه اینفوگرافی از رویش‌های انقلاب اسلامی در عرصه هنر با معرفی ۱۵هنرمند متعهد ایران اسلامی در جلوه‌های داستان، شعر، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی به همت فرهنگسرای معرفت همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی از ۱۴ تا ۲۰ فروردین در نگارخانه این فرهنگسرا به نشانی میدان شهرزیبا، بلوارشهران، بعداز زیرگذر شهیدهمت برگزار شده است.

در این نمایشگاه آثار اینفوگرافی با مروری بر زندگینامه و آثار هنرمندان متعهد همچون حسین خسروجردی، احمد عزیزی، شهرام ناظری، سیدداوود میرباقری، سعید کشن فلاح، شهیدحمیدرضا نظام، محمدرضا دوست محمدی، جلیل رسولی، مجید مجیدی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مرتضی سرهنگی، رسول ملاقلی‌پور، ناصر پلنگی، سلمان هراتی و ... به نمایش درآمده است.

پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهیدسید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به رهبر معظم انقلاب، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.


«بازیابی/سری سوم» در نیان

نمایشگاه گروهی «بازیابی/سری سوم» مجموعه‌ای از یک مجموعه‌دار با آثار هنرمندانی همچون بنفشه احمدزاده، عبدی اسبقی، ناصر اویسی، آیدین آغداشلو، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، جمشید حکیمی، امید حلاج، ایران درودی، مکرمه قنبری، اردشیر محصص، منوچهر نیازی و آرمان یعقوب‌پور تا ۲۸ فروردین به جز شنبه‌ها (ساعات بازدید روزهای عادی ۱۴ تا ۱۹ و ساعت بازدید روزهای تعطیل ۱۶ تا ۲۰) در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج دایر است.

«سبز تَن» و «سال ۳۰» در ریشه ۲۹

ویدئوآرت ‫«سبز تَن» ‫با هنرمندی رامتین زاد ‌دومین رویداد بخش Mirror Box گالری ریشه ۲۹ است، بخش Mirror Box روزهای یکشنبه دایر نیست. هدا سرگُردان سرپرست اجرای رویداد ‫«سبز تَن» است.

همچنین در نمایشگاه انفرادی سونالیکا وکیلی از مجموعه تصاویر دیده نشده از پروژه «سال ۳۰» در قالب ششمین آرتوال در گالری ریشه ۲۹ برپاست.

اتوبیوگرافی «سال ۳۰» آمده است: «به مدت سی ثانیه به نقاط رنگی موجود در تصویر خیره شوید و سپس به یک سطح سفید نگاه کنید و شروع به پلک زدن نمایید، آنچه می‌بینید یک تصویر پوزیتیو خواهد بود. این متن برگرفته از تبلیغ شرکت سونی برای یکی از دوربین‌های خود در سال ۲۰۱۲ است که الهام‌بخش من برای مجموعه «سال ۳۰» بوده است. مجموعه‌ای متشکل از پرتره‌های خانوادگی مربوط به پیش از تولد من که از سی سالگی مادرم آغاز می‌شود و تا سی سالگی من ادامه پیدا می‌کند که به ظاهر خاطرات این بازه زمانی را به تصویر می‌کشد اما در حقیقت آنچه، چیستی این تصاویر را می‌سازد رویکردی است سراسر متناقض، ابتدا عکس‌های پولارویدِ معکوس و سپس تصاویر پوزیتیو ذهنی که با خیره شدن به نقاط رنگی موجود در عکس‌ها به آنها می‌رسیم که در عرض چند ثانیه دست به رد و تایید خود می‌زنند و پرتره‌ها را به ابژه‌هایی ناآشنا با چهره‌هایی ملبس بدل می‌کنند که همگی به بی‌حالتی سبکی رسیده‌اند. خاطرات سی سال زندگی که میراست در طی چند پلک برهم زدن و نامیراست به اندازه تصویری که در ذهن می‌سازد.»

علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه‌ها می‌توانند تا ۲۵ فروردین از ساعت ۱۸ تا ۲۱ به این گالری به نشانی الهیه، خیابان آقابزرگی، پلاک ۳۱ میزبان علاقه‌مندان است.

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری

نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند تا ۲۰ فروردین همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نگارخانه‌های ممیز، خیال و آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا-فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خیابان بزرگمهر دایر است.

«آینه در آینه ۲» در موزه هنرهای معاصر


نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» با ۴۸ اثر از آثار زنده یاد قربان خلیلی با موضوع «تهران ۵۷ و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی» تا ۲۰ فروردین در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله برپاست.

«ویژناریوم» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «ویژناریوم» ویژه‌ نمایش و فروش آثار بیش از یکصد هنرمند نقاش و عکاس ایرانی اسفندماه ۱۴۰۱ و نوروز ۱۴۰۲ در تمامی گالری‌های خانه‌ هنرمندان ایران با استقبال علاقه‌مندان برگزار شد و تا ۱۸ فروردین‌ هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در گالری‌های استاد ممیز، زمستان، پاییز، میرمیران، تابستان و بهار این مجموعه به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر پذیرای علاقه‌مندان است.
نظر شما