يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۳۱۴۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مهدی شکیبایی در نشست «نقش رسانه‌های نظام سلطه در سانسور روز جهانی قدس» گفت: با قدرت گرفتن جبهه مقاومت در دهه‌های اخیر، سانسور رسانه‌های غربی درباره فلسطین شکسته شده است.
شکیبایی: قدرت گرفتن جبهه مقاومت در منطقه، سانسور رسانه‌ها علیه فلسطین را در هم شکست/ عزیزی: انحصار رسانه‌ای غربی ها شکسته شده است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با روز قدس، نشست تخصصی با موضوع «نقش رسانه‌های نظام سلطه در سانسور روز جهانی قدس» با حضور 4 تن از کارشناسان حوزه رسانه‌ و موضوع فلسطین به همت فرهنگسرای رسانه برگزار شد. 
در این جلسه، مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه، مهدی عزیزی مدیر مسئول موسسه رسانه‌ای نگاه نو و هادی میرزاابوطالب مدیرعامل موسسه رسانه‌ای المحور حضور داشتند و ابعاد مختلف موضوع سانسور رسانه‌ای روز جهانی قدس را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 
در ابتدای این جلسه، مهدی شکیبایی درباره نقش رسانه‌ها درباره بازتاب روز جهانی قدس گفت: در این جلسه می‌خواهیم بازتاب خبری روز جهانی قدس در رسانه‌های جهان و سانسور رسانه‌های نظام سلطه در موضوع قدس شریف را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم. 
وی اضافه کرد: امسال 44 امین سالگرد روز جهانی قدس را پشت سر می‌گذاریم. همانطور که می‌دانید روز جهانی قدس با تدبیر امام خمینی نامگذاری شد تا آرمان قدس در بین همه آزادی خواهان دنیا نهادینه شود. طی این سال‌ها، بازنمایی روز جهانی قدس را به دو دوره تاریخی می‌توانیم تقسیم کنیم؛ یک دوره، اتفاقات و رویدادها کاملا بایکوت و سانسور می‌شد اما در دوره دوم با جریان گرفتن مقوله مقاومت در منطقه به ویژه طی دهه‌های اخیر، مراسم روز جهانی قدس در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد و بسیار بیشتر دیده شد. 
عزیزی در بخش دیگری از این جلسه گفت: این واقعیت وجود دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌های نظام سلطه موضوع سانسور اتفاقات و رویدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی را به شدت تقویت کردند. البته با قدرت گرفتن جبهه مقاومت، معادلات تغییر کرد. باید تاکید بکنم که در دنیای امروز، رسانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای مثال، در سال 2008 و در جریان جنگ 22 روزه غزه، یک نکته بسیار پررنگ شد و آنهم تلاش رسانه‌ها برای بیان اتفاقات در این جنگ بود. 
وی ادامه داد: رسانه‌های نظام سلطه از ابتدای پیروزی انقلاب چند سناریو را دنبال کردند؛ یکی تحریف اتفاقات و رویدادها بود و دیگری تخریب و در مراحل بعد انکار و اعتبار زدایی از آنها بود. در حقیقت، همه مناسبت‌ها و رویدادهای سیاسی میدانی که به نفع محور مقاومت بود، از سوی آنان مورد چنین رفتاری قرار گرفت. در 4 دهه گذشته، این سناریو همواره تکرار شده است. 
او با اشاره به اثرگذاری انقلاب اسلامی بر موضوع قدس گفت: دقت داشته باشید انقلاب اسلامی همواره یکی از نقاط نگرانی برای غربی‌ها بوده است؛ چرا که این انقلاب قرار نبود فقط در تهران باقی بماند و قرار بود به دیگر کشورها نیز برسد. در مورد روز قدس، شاید در ابتدا این نگرانی را نداشتند، اما امروز در شرایطی که این مناسبات تبدیل به یک گفتمان و یک بسته راهبردی برای محور مقاومت می شود، آنها را نگران کرده است. به نظرم اکنون با شکستن آن انحصار رسانه‌ای به مرحله توازن نزدیک می‌شویم. این موضوع هم در ادبیات سازی و هم در انتقال اندیشه‌ها و افکار به مخاطبان دیده می‌شود. 
میرزا ابوطالبی به ارزیابی وضعیت رسانه‌ها در موضوع فلسطین طی دهه‌های اخیر پرداخت و گفت: به نظرم باید یک تقسیم بندی دقیقی داشت، چرا که مفهوم رسانه در دوران‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب متفاوت بوده است. موضوع قدس و فلسطین نیز از این امر مستثنی نیست. می‌توان گفت که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌ها تقریبا بازتابی از موضوع فلسطین نداشتند. البته آرمان قدس در بین مردم جاری بوده و به این موضوع توجه داشتند اما رسانه‌ها همپای جریان حکومتی طاغوت جریان سازی نمی‌کردند. 
وی تاکید کرد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز اگرچه به موضوع فلسطین دقت شده اما به دلیل درگیری‌های فراوان آن روزها و اتفاقات متعددی که در کشور رخ می‌داد توجهات به چند سو می‌رفت. البته در این بین اتفاقاتی هم بوده که بسیار اثرگذار عمل کرده است؛ برای مثال، سخنرانی‌های امام خمینی درباره فلسطین کارکرد خودش را پیدا می‌کرد و اثرگذاری رسانه‌ای بسیار فراوانی داشت. از سویی دیگر در چند سال اخیر، جریان رسانه‌ای بسیار متفاوت شد و برخلاف همه پیش بینی‌ها نظام سلطه و رسانه‌های آنها، ضریب نفوذ رسانه‌های جریان مقاومت بسیار بیشتر شد و موضوع فلسطین رنگ و بوی جدیدتر و جدی‌تری پیدا کرد. تقریبا همه دنیا نسبت به این موضوع آگاه شدند و جریان رسانه‌ای از حاکمیت‌های غربی فاصله گرفت. 
شکیبایی در بخش دوم صحبت‌های خود درباره نقش رسانه‌های جدید در اعلام مظلومیت قدس شریف گفت: تا اوایل دهه 80 یکی دو خبرگزاری و چند روزنامه داشتیم که اکثرا دولتی بودند.
اما رفته رفته طی سال‌های بعد احزاب، گروه‌ها و اشخاص کار رسانه‌ای خود را آغاز کردند که خود نشانه‌ای از دموکراتیک بودن کشور ما دارد و اصلا ایرادی هم ندارد. بنده معتقدم از زمانی که خود مردم وارد رسانه‌ها شدند، گستردگی سخن‌گویی درباره فلسطین و ضریب نفوذ آن بسیار بیشتر شد که خود نشانه بسیار خوبی به شمار می‌رود. 
عزیزی در همین موضوع تاکید کرد: به نظرم یکی از نقاط قوت رسانه‌های ما پوشش اتفاقات و رویدادهای بیرونی به ویژه جریان مقاومت است.
انتهای پیام/

نظر شما