سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۳۳۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
آیین معرفی و رونمایی کتاب «تاج طلا» "راهنمای بلوغ دختران" به قلم سمیه سادات لوح موسوی در قالب برنامه گنجینه خانواده یکشنبه 25 تیر در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

کتاب «تاج طلا» در فرهنگسرای خانواده معرفی و رونمایی شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ کتاب «تاج طلا» نوشته سمیه سادات لوح موسوی است و به نوعی راهنمایی برای بلوغ دختران به حساب می‌آید. در طول نشست از سوی سخنرانان روی این نکته تأکید شد که والدین باید این کتاب را پیش از رسیدن فرزندانشان به سن بلوغ مطالعه کنند تا برای مسائل مختلف آمادگی داشته باشند.

موسوی به عنوان اولین سخنران به این موضوع اشاره کرد که کتاب حاصل نوشته‌ها و افکار اوست و آنچه باید می‌گفته را در کتاب گفته است. او گفت: یکی از دغدغه‌های من همین است که ما در جای جای زندگی با لحظاتی روبه‌رو هستیم که احساس می‌کنیم یک بخشی از یک رویداد نزیسته است. وقتی با همچنین قسمت نزیسته‌ای روبه‌رو می‌شویم می‌توانیم با مکانیزم‌های مختلفی این نیاز را بررسی کنیم. مثل فرافکنی یا مثل مکانیزم‌های دیگری که تکانه‌ای به ما وارد می‌شوند. ما باید تکانه‌های منفی را به تکانه‌های مقبول بدل کنیم.

موسوی به مکانیزم والایش یا تصعید به عنوان یک مکانیزم کارا اشاره کرد و گفت: کتاب تاج طلا مکانیزم دفاعی والایش من است در مقابل نوجوانی نزیسته‌ام. من زود ازدواج کردم و از یک سنی به نوجوانی نزیسته‌ام آگاه شدم و به جای انکار یا فرافکنی، به دنبالش گشتم و سعی کردم با والایش و تصعید، رفتار خودم را تبدیل به یک رفتار قابل قبول کنم. بارها به این موضوع فکر کردم که چطور می‌توانم به این دغدغه‌ها سر و سامان بدهم. به جای اینکه آن را از بین ببرم. از بین بردن این احساسات باعث می‌شود آن‌ها از جای دیگر سر بیرون آورند و هیولایی شوند و به ما هجوم بیاورند.

او ادامه داد: من نوجوانی نزیسته را تبدیل به کتاب کردم. دیدمش، شناختمش، پذیرفتمش و برای به آگاهی رسیدن از آن، شروع کردم به نوشتنش. از خودم و دیگران می‌خواهم هر تکانه‌ای که برای نزیسته‌های من و ما ایجاد شد، برویم و نسبت به آن آگاه شویم و با مکانیزم دفاعی والایش برایش کاری کنیم و تبدیلش کنیم به یک دغدغه و سرانجام به یک اتفاق بدلش کنیم؛ رویدادی که بتواند برای جامعه و محیط پیرامون موثر باشد.
موسوی گفت: من می‌خواستم این راز را با همه مخاطبان در میان بگذارم که ممکن است تکانه‌های زیادی در ناآگاه ما ذخیره شده باشند. سعی کنیم این افکار را مدیریت کنیم و به یک مرحله قابل قبول برسانیم. تاج طلا نتیجه همین تکانه‌ها در زندگی من بوده است.

در ادامه نشست،ساناز روزبهانی یکی از مخاطبان نوجوان کتاب «تاج طلا» صحبت‌هایی از تجربه مطالعه کتاب کرد. او گفت: این کتاب تداعی دورانی بود که خودم گذراندم و یکی از بخش‌های جالب این کتاب، موضوع اعتماد به نفس بود. من وقتی وارد دوره نوجوانی شدم اعتماد به نفس کمی داشتم و حتی در جمع خانواده هم می‌ترسیدم حرف بزنم. در مدرسه و جامعه هم این مشکلات را داشتم.

روزبهانی ادامه داد: داخل کتاب همه مشکلات ما گفته شده بود. اینکه به کجا برویم و چه هدفی را دنبال کنیم. ما وقتی وارد دوران بلوغ می‌شویم از نظر جسمی و روحی بزرگ می‌شویم. کسی که وارد دوران بلوغ می‌شود باید مطالب زیادی را بداند و در این کتاب به خوبی درباره آن توضیح داده شده است.

«تاج طلا» مخاطب را به سرعت به مقصد می‌رساند

نوشین فرهانی روانشناس تربیتی دیگر سخنران این نشست بود. او با اشاره به اینکه تعصب زیادی روی موضوع خانواده دارد بیان کرد: من روی موضوع خانواده بسیار کار کرده‌ام و دعوت می‌کنم از تمام جوان‌ها و بزرگسالان که برای این اجتماع کوچک ارزش زیادی قائل باشند. به عقیده من خانواده جایگاهی مقدس است.

فرهانی گفت: از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم. بسیار مختصر و مفید و شیوا مطالب بسیار خوبی ارائه داده بود. در دنیای امروز سرعت، حرف اصلی را می‌زند و اگر کتاب قطور باشد شاید نتوانیم آن را بخوانیم. کتاب تاج طلا ما را به سرعت به مقصد می‌رساند. این کتاب، برای خانواده‌هایی که فرزندانشان در دوران بلوغ هستند اطلاعات بسیار مفیدی دارد. همچنین نقاشی‌های کتاب هم ارتباط بسیار خوبی با متن دارد. حس نوجوانی هم در تصویرگری‌های کتاب وجود دارد.

او با اشاره به اینکه پدرها باید این کتاب را بخوانند بیان کرد: کاش پدرها قبل از رسیدن فرزندشان به دوران نوجوانی این کتاب را بخوانند. این کتاب به خوبی مسائل نوجوانی را مطرح می‌کند.

فرهانی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: من در خانواده پرجمعیتی بزرگ شدم. 8 بچه بودیم و رفت و آمد زیادی با اقوام داشتیم. برادر بزرگتری داشتم که مجله‌ای می‌‌خرید تحت عنوان دانشمند. کتاب‌های مختلفی داشتیم اما به این مجله علمی علاقه زیادی داشتیم. من وقتی در دوره دبستان بودم در این مجله با بلوغ آشنا شدم. یادم هست برادرم که از ما بزرگتر بود، در دوره بلوغ ما با ما بسیار مناسب رفتار می‌کرد. بعدا که بزرگ شدیم او گفت که می‌دانسته چطور باید با فردی که دوران بلوغ خود را می‌گذراند رفتار کند.

او ادامه داد: یک استادی داشتیم که می‌گفت دوران بلوغ شبیه به یک تونل است. هر لحظه‌ای که در این تونل پیش می‌روید دریچه‌های فراوانی وجود دارد که هر کدام ما را به سمت خود می‌کشاند. من روی خانواده تأکید فراوانی دارم و فکر می‌کنم هرآنچه نوجوان تجربه می‌کند در واقع همان سرمایه‌گذاری‌ای است که خانواده در کودکی انجام داده است.

فرهانی گفت: متأسفانه موضوع خانواده این روزها در جایگاهی قرار دارد که وقتی به بچه‌ها و ارتباطشان با خانواده نگاه می‌کنم هر بار دلم می‌لرزد که جایگاه خانواده دارد از دست می‌رود. قدرت، اقتدار و تأثیرگذاری‌اش هم خیلی کم شده است. حتی می‌شود گفت سیر نزولی را طی می‌کند. امیدوارم از این دست کتاب‌ها فراوان چاپ شود که خانواده‌ها آشنا شوند و بدانند با چه چیز مواجه هستند و چطور باید با آن روبه‌رو شوند.

زهراسادات روح‌الامین دیگر سخنران این نشست بیان کرد: تخصص من جامعه‌شناسی تاریخی است و تز من نیز سواد تاریخی بوده است. به کتاب تاج طلا می‌توان ذیل مسئله جامعه‌شناسی پرداخت و انواع سواد عاطفی و جنسی را بررسی کرد. یک مفهومی که در جامعه‌شناسی روی آن کار شده موضوع حافظه جمعی است. این حافظه به چیزهایی می‌پردازد که هر گروهی نسبت به گذشته آن‌ها را یادآوری می‌کند. یکی از کسانی که به این مسئله پرداخت موریس هالبواکس شاگرد دورکیم بود.

او گفت: یک دوره‌ای بوده که دوران بلوغ با رد و طرد مطرح می‌شد و جامعه به سمتی می‌رفت که آن را نادیده بگیرد. اما امروز جامعه به خوبی درباره آن صحبت می‌کند که نشان می‌دهد پذیرش برای این موضوع بیشتر شده است. بلوغ، زمانی تابو بود اما امروز این تابو شکسته شده است. پرسشی که باید به آن بپردازیم این است که چطور یک جامعه می‌تواند در قبال سن بلوغ دختران آماده باشد؟

روح‌الامین اشاره کرد: باید به دوره بلوغ به عنوان یک دوره تشرف نگاه کرد. شاید مراسمی که مدارس می‌گیرند مد نظر باشد اما از نظر من باید تشرف را در معنای اجتماعی استفاده کرد. فرد با رنج‌ها می‌خواهد وارد جامعه شود. چطور باید این کار را بکند؟ ما نیاز داریم روی این موضوع کار کنیم. شاید باید مناسباتی ساخته شود که فرد وارد جامعه شود نه فقط وارد رابطه خودش با خدا .

او با اشاره به اینکه تشرف یعنی بلوغ در جامعه به رسمیت شناخته شود بیان کرد: در جامعه گذشته ما بلوغ به رسمیت شناخته نمی‌شد اما برای نسل 80 و 90 این موضوع پذیرفته شده است.

روح‌الامین به این موضوع نیز اشاره کرد که باید مرز حیا را در نوشته‌هایی که درباره بلوغ است رعایت کنیم. او گفت: سه ظلع مثلث تشرف، اثرات استرس، منافع فردی و موانع محیطی است.

او ادامه داد: در انگلیس روی 443 زن 18 تا 50 سال مطالعاتی انجام شد. زنان میل دارند حضور پررنگی در جامعه داشته باشند. سواد مالی هم وجود دارد که در دوره قاعدگی این تکانه‌ها شدیدتر است و زنان دچار ولخرجی می‌شوند. ما باید سواد مطالعاتی درباره نوجوانان داشته باشیم .

روح‌الامین گفت: ما نیاز داریم اطلاعاتی داشته باشیم برای افرادی که به دوره بلوغ می‌رسند. مطلوب، برای نظام فرهنگی نیز جدی گرفتن بحث تشرف نوجوان‌ها و جامعه‌پذیر شدن بلوغ است. به نظر من کتاب تاج طلا تاثیر خوبی بر آینده خواهد داشت.

شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده دیگر سخنران این نشست بود او با اشاره به بخشی از کتاب اظهار داشت: کتاب ضمن بیان ویژگی های متعدد دوره نوجوانی به موضوع خیال پردازی اشاره ای در خور توجه دارد از دیدگاه نویسنده خیال پردازی در دوران نوجوانی طبیعی است اینکه دوست داریم تنها باشیم و خودمان را از دنیای بزرگترها دور می کنیم مشکل چندانی به وجود نمی آورد اما اگر روزگاری عزلت گزینی و گوشه گیری ادامه پیدا کند و ما در همه حال توهم و خیال پردازی را به دنیای واقعیت ترجیح می دهیم؛ هر چه ما از پس این گوشه گیری و انزوا طلبی بهتر بر بیاییم و طبیعی تر از لاک خودمان سر بیرون آوریم و از دنیای تنهایی به دنیای صمیمیت عاطفی برسیم هویت مستقل‌تر و ثابت تری خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: در این برنامه سعی داریم در حوزه کتاب و نشر به عنوان یکی از صنایع فرهنگی که جز سرمایه های نمادین کشور ما است بپردازیم کتاب خواندن را باید در بستر سبک زندگی افراد مورد مداقه قرار داد بدین معنا که کتاب به عنوان یک سرمایه نمادین در زندگی روزمره عمل می کند و حیات فرد را در چشم دیگران معنا می کند و هویتی خاص به فرد می بخشد کتاب مانند و موسیقی، حتی سبک لباس پوشیدن و ... یک عنصر نمادین است که می تواند هویتی را برای فرد به بار آورد.در نگرش رسمی و رایج مطالعه صرفا با نگاهی فرد انگارانه مورد بررسی قرار می گیرد در نگاه کل نگرانه مطالعه در بافت فرهنگی اجتماعی اثرگذار است.

در همه کشورها مسئله توسعه پرداخته می شود توسعه یعنی توانایی یک ملت در تولید، تکثیر و حفاظت از سرمایه های نمادین.ملتی که نتواند سرمایه نمادین تولید، تکثیر و از آن حفاظت کند، توانایی توسعه ندارد. در واقع سرمایه نمادین یکی از انواع سرمایه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی است که به مرز آگاهی عمومی رسیده است یعنی یکی از انواع سرمایه است که وقتی یک گروه یا جامعه یا یک ملت اسم آن را می شنوند، احساس افتخار و احترام به آنها دست می دهد. سرمایه نمادین ارزش خود و ارزش آنچه منتسب به خودش است را گاهی چندین برابر می کند.ما در این برنامه به دنبال آگاهی بخشی و تکثر فرهنگی هستیم در حوزه کتاب نویسنده و ناشر گروه‌های فاخر را شناسایی کرده و معرفی می کنیم.

در پایان کتاب کتاب «تاج طلا» "راهنمای بلوغ دختران" با حضور سمیه سادات لوح موسوی(نویسنده)، نوشین فرهانی(روانشناس تربیتی)، فرزانه فخریان(پژوهشگر فرهنگی)، زهرا روح الامین (جامعه شناس تربیتی) وشیوا مقدم (رییس فرهنگسرای خانواده) رونمایی شد.

نظر شما