يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۴
کد خبر: ۱۳۳۶۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
نمایشگاه آثار دیوراما با عنوان «این خانه عزادار حسین(ع) است» روز جمعه ۱۳ مردادماه در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد.
نمایشگاه دیوراما با عنوان «این خانه عزادار حسین(ع) است» در فرهنگسرای ارسبارانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین گشایش نمایشگاه آثار دیوراما با عنوان «این خانه عزادار حسین(ع) است» روز جمعه ۱۳ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. 

این نمایشگاه حاصل یک سال طراحی و اجرا بر روی ۱۵ اثر دیورامای هنرمند مسلم علم زاده است که به صورت قاب‌های قابل نصب بر روی دیوار ساخته و ارائه شده است. این آثار در واقع نمونه‌های ساخته‌شده از روی تصاویر بناهای موجود در شهرهای تهران، مشهد و بوشهر هستند که حاصل چند سال عکاسی و گردش در محلات مختلف این شهرها توسط هنرمند بوده و بخشی از این بناها دیگر موجود نیست.

دیوراما (Diorama) یا ژرفانما، ساخت ماکت‌هایی سه‌بعدی در اندازه‌های واقعی یا به صورت نمونه‌های مینیاتوری است که در هنر امروز، با هدف آموزش و سرگرمی، چشم‌اندازهایی از رویدادهای تاریخی، منظره‌های طبیعی و نماهای شهری را به نمایش می‌گذارند.

هنرمند نمایشگاه «این خانه عزادار حسین(ع) است» در تاریک و روشن این جهان عینی جست‌وجویی آغاز کرده و اشیائی (خانه و ضمایم آن) از آن را با گذر از جهان ذهنی خویش تبدیل به ابژه هنری ساخته است. خانه وقتی تبدیل به ابژه هنری شده که در اندازه جدید (مینیاتوری) و به واسطه بازنمایی ارائه و نماد پرچم (در عزای امام حسین(ع) و یارانشان) بر آن ضمیمه شده است؛ این یک گزینش است توسط هنرمند آگاه و درک او نسبت به این اشیاء. اگر خانه‌ها را نمادی از نوع مشخصی از شیوه زندگی کردن بدانیم، هنرمند اصرار بر بازنمایی آیین عزای امام حسین(ع) بر بستر آن داشته، چرا که معتقد است: «ریشه‌های طریقت شیعی از همین شیوه‌های زندگی کردن زنده مانده است.» به دلیل تغییر در اندازه‌ها، جزئیاتی از فضای بیرونی خانه در یک لحظه بر مخاطب (سوژه) نمایان خواهد شد که پیش از این امکان درک آن برای او وجود نداشت. اینجا، به جای ورود مخاطب به خانه، خانه و ضمایم آن در ادراک مخاطب وارد خواهد شد؛ مخاطب می‌تواند خانه عزادار را با خود هر کجا خواست ببَرد، و آن را همچون تابلویی بر دیوار بیاویزد. در این لحظه و مکان است که آگاهی هنرمند و بازنمایی او در هویت دستکاری‌شده خانه به عنوان محلی برای سکون و آرامش تبدیل خواهد شد به محلی برای هشدار! هشدار که گویا چیزی در حال فراموشی است و شاید از این پس، باید منتظر تابلویی از آن باشیم.

علاقه‌مندان به هنر دیوراما تا ۲۲ مردادماه فرصت دارند که هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ با مراجعه به نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا از این نمایشگاه دیدن کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۷۳۳۹۹ تماس بگیرند.

نظر شما