يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۵
کد خبر: ۱۳۴۵۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
قادر آشنا دبیر دومین جشن «مهر سینمای ایران» در یک نشست خبری به ارائه توضیحاتی درباره این رویداد پرداخت.
جزئیات دومین جشن «مهر سینمای ایران»به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، نشست خبری دومین جشن «مهر سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ شهریور همزمان با روز ملی سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 به نقل از مهر ، در ابتدای این نشست قادر آشنا گفت: سال گذشته اولین دوره این رویداد را برگزار کردیم، با توجه به اینکه می‌خواستیم روز ملی سینمای ایران را صرفاً در تهران جشن نگیریم و بنا داشتیم آن را عمومیت ببخشیم این رویداد را راه‌اندازی کردیم. ضمن اینکه در جشن‌های قبلی تنها تهیه‌کننده و کارگردان دیده می‌شدند اما هیچگاه به دارندگان آموزشگاه‌ها، استان‌داران دغدغه‌مند در حوزه سینما و … توجه نمی‌شد، تجلیل‌ها هم به جشنواره‌ها معطوف بود برای همین سال گذشته جشن «مهر سینمای ایران» را راه‌اندازی و در ۲۲ استان این جشن را برگزار کردیم و ۳۸ هنرمند استانی مورد تجلیل قرار گرفت.

آشنا ادامه داد: امسال هم از اردیبهشت‌ شروع به کار کردیم و به ادارات‌کل نامه زدیم تا ببینیم با برگزاری این جشن موافق هستند یا نه که همه استان‌ها اعلام آمادگی کردند. از همین رو با حضور مدیران فرهنگی و مدیران امنیتی استان‌ها، مشارکت صدا و سیما، انجمن سینمای جوانان و … استان‌ها برای برگزاری این جشن اعلام تمایل کردند.

وی با بیان اینکه این جشن در تهران سیزدهم مهر برگزار می‌شود، مطرح کرد: از سه مستندساز برتر، سه فیلم کوتاه‌ساز، سه انیمیشن‌ساز، دفاتر موفق انجمن سینمای جوانان ایران، سه استاندار که در حوزه زیر بنایی کمک کرده‌اند، سه مدیرکل دغدغه‌مند، وزرای حامی، هنرمندان پیشکسوت، کسانی که به حوزه زیر ساخت چه در بخش خصوصی چه دولتی توجه کرده‌اند، پرفروش‌ترین فیلم، پرکارترین تهیه‌کننده و کارگردان، سه نویسنده برتر، پژوهشگر برتر کشور و … تجلیل می‌شود و بنا داریم به صورت جدی از هنرمندان استانی قدردانی کنیم. در نظر داریم جشن «مهر سینمای ایران» را برجسته کنیم که این امر از ابتکارات آقای اسماعیلی وزیر ارشاد بود.

در ادامه محمدرضا سوقندی مطرح کرد: در دولت سیزدهم یک رویکرد تمام قد نسبت به استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفت. این را نه به عنوان یک خدمتگزار که به عنوان کسی که پیش از این در شهرستان‌ها مدیر بوده می‌گویم. برای مثال محمد خزاعی با هیأتی در سخت‌ترین شرایط به بیش از ۲۰ استان سفر کرد، او این موضوع را از مناطق محروم هم شروع کرد، به نحوی که ما چهره به چهره با دست‌اندرکاران سینما نشست داشتیم، بخشی از دستاورد این نشست‌ها، تصویب ۱۶۱ مصوبه در حوزه زیرساخت، تولید، رویداد و … بود به طوری که امروز تمام واحدهای سازمان سینمایی به استان‌ها توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است تحولی در عرصه سینما رخ بدهد این تحول از شهرستان‌ها خواهد بود، رویداد مهر سینمای ایران هم در همین چرخه تعریف می‌شود. مهر سینما فرصتی برای دیدن خود سینما است. قبلاً طرح‌هایی برای روز ملی سینما اجرا شد تا مردم با سینما آشتی کنند. به نظرم تولید نباید وابسته به حمایت باشد بلکه باید در سبد استفاده مردم قرار بگیرد چون امروز از لحاظ مخاطب وضعیت خوبی نداریم. صرف اینکه تعداد سالن‌ها و صندلی را افزایش بدهیم نامش توسعه نیست اگر هم توسعه باشد، نامش رشد نیست چون رشد سینما با مخاطب است. «مهر سینمای ایران» می‌خواهد سینما را در سبد مردم قرار بدهد وقتی نخبگان و مردم سواد رسانه‌ای و سینمایی داشته باشند آنگاه شاهد ابتذال علمی در سینما نخواهیم بود چون ابتذال فقط اخلاقی نیست. محرک‌های ما در حوزه سینما فعال نیست. هدف این جشن عمومی‌سازی سینما و افزایش سواد رسانه‌ای در سینماست.

سپس آشنا درباره بخش مردمی این رویداد گفت: سال گذشته به دلیل هفته «مهر سینمای ایران» بلیت سینماها نیم‌بها شد، برای امسال هم در ادامه تصمیم خواهیم گرفت. البته ما پیشنهاد این موضوع را داده‌ایم.

وی در پایان درباره تجلیل‌ها در استان‌ها گفت: افراد استانی در استان‌ها مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
نظر شما