يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۴
کد خبر: ۱۳۴۸۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
با حضور پدر شهید مصطفی صدرزاده در فرهنگسرای گلستان برگزار شد؛
عصر خاطره شهید "مصطفی صدرزاده" به همت کتابخانه گلستان و با مشارکت انتشارات راه یار در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
عصر خاطره «از شهریار تا شهرِ یار»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عصر خاطره شهید «مصطفی صدرزاده» با حضور پدر شهید مصطفی صدرزاده، محمد مهدی رحیمی نویسنده کتاب«سرباز روز نهم» راضیه تجار نویسنده کتاب«اسم تو مصطفی است» و مهدی گودرزی نویسنده کتاب «سید ابراهیم» و جمعی از علاقه مندان حوزه ادبیات و نشر، چهارشنبه پنجم مهرماه به همت کتابخانه گلستان و با مشارکت انتشارت راه یار در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
 پدر بزرگوار شهید مصطفی صدرزاده درباره شهید و خاطراتشان گفتند: در طول جنگ افتخار داشتم که خادم شهدا و خادم رزمندگان جنگ باشم اگر فرزندم به خیل شهدا پیوست فرزندان بسیاری به دست آوردم که محبت به خانواده شهدا داشتند.
آقا مصطفی دلایل زیادی برای رفتن داشتند و من به عنوان پدر وظیفه داشتم تا مخاطرات این سفر را به ایشان بگویم و اینکه چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد ولی ایشان در پاسخ می گفتند پدرجان من با شهید شدنم برای شما عزت می آورم.
وی افزود: دغدغه آقا مصطفی فرهنگ بود. هنگام ازدواج شان ایشان می گفتند من همسر نمی خواهم همسنگر می خواهم و وقتی همسرشان پرسیدندکه مگر جنگ است که همسنگر می خواهید پاسخ دادند بله جنگ فرهنگی است و باید مراقب تاثیرات منفی فرهنگی در جامعه باشیم.
در بخش بعدی، محمد مهدی رحیمی در پاسخ به این سوال که علت انتخاب مصطفی صدرزاده برای کتاب سرباز روز نهم چه بود گفت:
در واقع این رِزق ما بود، کتاب سرباز روز نهم یک کار تیمی بود و عزیزان زیادی در به ثمر رسیدن این کتاب نقش داشتند و من به عنوان مصاحبه کننده و پژوهشگر این کتاب بودم. 
وی ادامه داد: تا سال 94 بحث مدافعان حرم موضوع پروژه های ما نبود منتهی این پروژه رِزق ما شد،  بعد از شهادت آقا مصطفی برخی از خادمان فرهنگی تصمیم گرفتند برای جشنواره عمار و قبل از چهلم شهید کار فرهنگی کنند و کتابی چاپ کنند از ما هم دعوت کردند که کمکشان کنیم که قبول کردیم و همه اینها تا ده، دوازده روز بعد از شهادتشان رخ داد و چون تصمیم بود درباره شهدای مدافع حرم به طور ویژه کار کنیم پروژه شهید صدرزاده شروع شد. 
پروژه شهید صدرزاده خیلی برکت داشت و محصولات زیادی در کنار آن تولید شد که می توان به کتابهای شهید ابوعلی کجاست، کتاب در مکتب مصطفی، پروژه سینمایی منطقه پرواز ممنوع، مستند عابدان کهنز و سریالی که قرار است درباره زندگینامه شهید صدرزاده تولید و از صدا و سیما پخش شود، اشاره کرد.
رحیمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کار مهم آقا مصطفی دیدار از خانواده شهدا بود، مصاحبه می گرفت و ثبت خاطره می کرد و این در دهه هشتاد یک کار رو به جلو و نابی بود. ایشان در معرفی شهید هادی خیلی تاثیرگذار بودند، کتاب ایشان را تهیه کردند و هدیه می دادند و چه بهتر که ما هم همین کار فرهنگی را در مورد خود شهید آقا مصطفی و در جهت شناساندن هر چه بیشتر و بهتر این شهید به مردم انجام دهیم شاید که بتوانیم قدمهای کوچکی در این راه برداریم.
در ادامه برنامه کتاب" اسم تو مصطفی است " نوشته راضیه تجار مورد بررسی قرار گرفت. راضیه تجار درباره این کتاب گفت: از سال64 به بعد کتابهای زیادی درباره شهید بابایی، شیرودی و... نوشتم و معتقدم شهدا خودشان انتخاب می کنند. بنده از حوزه هنری در مورد شهید صدرزاده پیشنهادی داشتم که ایشان شهید مدافع حرم هستند و از من خواستند که در مورد ایشان بنویسم. میخواستم ابتدا شناختی از شهید داشته باشم که خاطراتی که از ایشان شنیدم و عشقی که همسرشان به ایشان داشتند و مسیری که این شهید بزرگوار انتخاب کرده بود مرا تشویق به نوشتن این کتاب کرد.
شهید نسبت به جامعه احساس تعهد می کرد و معتقد بود باید به نسل جوان در هر شرایطی متعهد بود. دایره دید شهید بسیار وسیع بود و به وطنش تعلق خاطر داشت. زمانی که موانعی برای اعزام ایشان به سوریه بود با هوشمندی و خلاقیت توانستند به عنوان یک فرد افغانی در تیپ فاطمیون در سوریه حضور داشته باشد و در این مسیر همسرشان همپای ایشان بودند و اگر زمانی ممانعتی هم داشتند به دلیل روح وسیع شهید بوده که می خواستند بیشتر از حضورشان استفاده کنند.
 مهدی گودرزی درباره علت نگارش کتاب «سید ابراهیم»گفت: دوست مشترکی با آقا مصطفی داشتیم که ایشان سیم اتصال آقا مصطفی به من بود و توفیقی بود که کتاب من قبل از سالگرد شهید چاپ شد. 
شهید انسان معمولی نبود! جسارت می کنم که بگویم اگر حاج قاسم زنده بود و شهید نمی شد من لقب سیدالشهدای زمانه را به آقا مصطفی می دادم.
شهید صدرزاده شباهت زیادی به شهید غلامعلی پیچک که فرمانده عملیات غرب بود و در اوایل جنگ حماسه ها آفرید داشتند از جمله: ویژگی اول پیشتازی و پیشروی که شهید صدرزاده در سوریه و شهید غلامعلی در منطقه غرب و در دشت سرپل ذهاب داشتند.
 ویژگی دوم اینکه هیچکدام نظامی نبودند آقا مصطفی بسیجی بودند و فرمانده پایگاه بسیج و غلامعلی پیچک، معلم بود. و ویژگی سوم اینکه هردو از دم مسیحایی بهره برده بودند؛ شهید صدرزاده از دم مسیحایی شهید سلیمانی و شهید پیچک از دم مسیحایی شهید بروجردی معروف به مسیح کردستان.
در انتهای برنامه از پدر بزرگوار شهید مصطفی صدرزاده با حضور مدیریت محترم فرهنگی و هنری منطقه 8  با اهدای هدیه ای فرهنگی هنری، تقدیر به عمل آمد.

نظر شما