يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۳۵۲۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
جلسه فوری مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص وضعیت فعلی فلسطین با حضور معاونين و مديران كل ستادی، مديران مناطق ۲۲گانه و روسای فرهنگسراهای خاص و تابعه به همراه معاونان آفرينش و اجرا برگزار شد
هر کسی در هر منصب و جایگاهی به عنوان یک شهروند باید نسبتی با پدیده واقع شده در غزه داشته باشدمهرداد باقری پبدنی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست گفت: این عالمی که خداوند خلق کرده قواعدی دارد که برای ابناء بشر اثبات شده است؛ برخی افراد عمیق‌تر و برخی دیگر سطحی‌تر آنها را درک می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین، بعضی از پدیده‌ها واکنش‌هایی در پی دارد که بعد از آن، احوالات و اقتضائات، حالات جدیدی را در منطقه یا کل عالم ایجاد می‌کند.
باقری به حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: بعد از آن واقعه، نسبت بشر به آن پدیده مشخص شد که این نسبت هم شامل حالات فردی و هم حالات اجتماعی است که بر اساس همان نسبت، برخی افراد آگاه و هوشیار می‌شوند و برخی خیر.
وی با بیان اینکه ما یک نهاد فرهنگی هستیم گفت: هر کسی در هر منصب و جایگاهی به عنوان یک شهروند باید نسبتی با پدیده واقع شده در غزه داشته باشد.
رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: واقعه دیروز قابل اغماض نیست و درک کردن آن تنها یک شرط دارد که آن بشر بودن است. این موضوع فقط با مسلمانی و جبهه مقاومت ارتباطی ندارد. هر ابناء بشری که روح در او دمیده شده باشد باید نسب به این واقعه، موضع داشته باشد.

هر کسی در هر منصب و جایگاهی به عنوان یک شهروند باید نسبتی با پدیده واقع شده در غزه داشته باشد

وی افزود: در سنت و قواعد خداوند «آه جمعی» بالا می‌رود و در این موضوع، مواضع هر انسان تعیین‌کننده است؛ اگر کسی موضع درست نداشته باشد می‌سوزد. در آه بشر سنت خداوند حاکم است.
باقری تصریح کرد: بر اساس نسبتی که آدم‌ها با پدیده جمعی دارند، تحت‌الشعاع حوادث بعدی قرار می‌گیرند. در این حوادث، چندین ارتباط وجود خواهد داشت. اولی انسانیت است، دیگری دین است که اگر در پدیده ظلم موضعی نداشته باشی خارج از دایره دین قرار خواهی گرفت.

هر کسی در هر منصب و جایگاهی به عنوان یک شهروند باید نسبتی با پدیده واقع شده در غزه داشته باشد

وی به سخنان دیروز مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این نسبت و موضع‌گیری به معادلات آینده‌ی کوتاه و بلندمدت منطقه ارتباط خواهد داشت و مهم است ما به عنوان یک انسان، یک مسلمان و یک کشور چه تصمیمی می‌گیریم و چه حرکتی را برای ساعات آینده و حتی یک قرن بعد خواهیم داشت. بنابراین باید از همین حالا و تا  ۱۰ سال آینده را تدبیر کرد.

هر کسی در هر منصب و جایگاهی به عنوان یک شهروند باید نسبتی با پدیده واقع شده در غزه داشته باشد

باقری با اشاره به اینکه «موقعیت بیمارستان» یادآور رحم و ترحم است ابزار داشت: اگر کسی بیمار شود، دعای او بیشتر نزد خداوند پذیرفته می‌شود، اما جنایتکاران به این مکان هم رحم نمی‌کنند. اینجاست که هنر می‌تواند به واقعه بیمارستان در غزه تمرکز کند و به این کالبد معنایی دیگر دهد.
 وی با بیان اینکه مسئله در اینجا نسبت ظلم، ظالم و مظلوم گفت: یک تصویر، در برگیرنده یک واقعیت اجتماعی است که ذهنیت‌سازی اجتماعی جدی در برخواهد داشت.

هر کسی در هر منصب و جایگاهی به عنوان یک شهروند باید نسبتی با پدیده واقع شده در غزه داشته باشد
رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: جنگ امروز، جنگ ترکیبی است و مدتی بعد وارد هجمه‌های دیگری خواهیم شد. پس دستگاه‌های فرهنگی باید واکنش به‌جا و حساب شده‌ای داشته باشند. در واقع تاکید بر این است که آنچه در ماندگاری نسبت‌ها و مواضع مهم است، هنر است؛ هنری که می‌تواند احساسات مردم را هدایت کند. 
این نشست در انتها با تبادل نظرات و پیشنهادات معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی فرهنگی و هنری لازم در رابطه با وقایع روزهای اخیر غزه به پایان رسید.

.
نظر شما