يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۹
کد خبر: ۱۳۵۷۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
سلین مختار زاده در نشست معرفی کتاب «گوهر عفاف» گفت: حجاب حافظ ارزش‌های زن مسلمان است، به همین خاطر دشمن در صدد تخريب اين سنگر مصونيت است و حجاب را زندان می‌نامد، پوشش اسلامی را تحقير كرده و مانع فعاليت‌های اجتماعی می‌شمارد .
سلین مختارزاده: حجاب حافظ ارزش‌های زن مسلمان است / پوشیدگی زن نماد تقوای او استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، سلین مختارزاده در نشست معرفی کتاب «گوهر عفاف» نوشته سید حسین اسحاقی که در کتابخانه امید برگزار شده بود در ابتدای صحبت‌های خود درباره اهمیت حجاب زنان بیان کرد: زن به عنوان نيمی از پيكره اجتماع و مربی نسل آينده، تا مادامی كه در سنگر حجاب و تقواست و حجاب همچون سپری در اختيار زن مسلمان ايرانی است، چنگال توطئه‌های ضد انسانی به وی نمی‌رسد و وزش هوای آلوده و اسارت‌زای غرب، آسيبی به او نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه حجاب حافظ ارزش‌های زن مسلمان است افزود: به همین خاطر دشمن در صدد تخريب اين سنگر مصونيت است و حجاب را زندان می‌نامد، پوشش اسلامی را تحقير كرده و مانع فعاليت‌های اجتماعی می‌شمارد و با تهاجم فرهنگی، گام به گام در پی انهدام ارزشهای اسلامی و ملی ماست. در اين بُرهه حساس بر متوليان احيای فرهنگ و ارزش‌های خودی است كه ابعاد خيانت به فرهنگ اصيل اسلامی را آشكار سازند تا نسل پويا و معاصر، با توطئه گسترده دشمنان آگاه شده و عكس‌العمل مناسب را در برابر آنها اتخاذ نمايد.
این کارشناس ادبی درباره کتاب «گوهر عفاف» اظهار کرد: کتاب «گوهر عفاف(پژوهشی درباره حجاب)» اثر سید حسین اسحاقی در ۱۳۶ صفحه به چاپ رسیده و حاوی مطالب پژوهشی ژرفی است. در این کتاب بر این نکته تایید می‌گردد که گوهر آفرینش زن اگر در صدف حجاب قرار گیرد، ارزش‌های انسانی‌اش محفوظ می‌ماند. به علاوه، پوشیدگی زن، نماد تقوای اوست، وقتی زن، خود را محفوظ نگه دارد، وعده‌های خدا به پرهیزکاران، درباره او نیز محقق می‌شود. همچنین، امنیت و آرامش خاطر نیز با حجاب اسلامی به دست می‌آید.
مختارزاده ادامه داد: اما سختی حجاب، حق بیمه‌ای است که زن برای تأمین سلامت خود می‌پردازد، زیرا پوشش، مانع نفوذ هوای نفس و نگاه‌های آلوده و افکار فاسد به حریم پاک زنان می شود. اثر حاضر، موضوع حجاب را در این فصل‌ها پژوهیده است: بایسته‌های پوشش و عوامل بی‌حجابی، تاثیر حیا بر پوشش بانوان، ضرورت‌های غیرت مداری، عوامل سست شدن فرهنگ حجاب، راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب.
وی درباره ساختار اثر توضیح داد: این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «بایسته‌های پوشش و عوامل بی‌حجابی» به بررسی امتیازهای حجاب و کنترل غریزه جنسی، پرهیز از تحریک مردان و مهم‌ترین عوامل بی‌حجابی می‌پردازد. در فصل دوم با عنوان «تأثیر حیا بر پوشش بانوان» مفهوم شناسی حیا، ضرورت حیا برای بانوان و رابطه حیا و عفاف و حجاب مورد تأکید قرار گرفته و آثار و فواید حیا و عوامل تضعیف حیا تبیین شده است
این کارشناس ادبی اضافه کرد: نویسنده در فصل سوم با عنوان «ضرورت‌ها و بایسته‌های غیرتمداری» ضمن بیان معنای غیرت و غیرت، یکی از جلو‌ه‌های مردانگی، وظیفه مسلمانان در پاسداری از زنان و دختران، غیرت مداری در روایت و سیره معصومین(ع) و اقسام غیرت چون غیرت در دین، غیرت به نوامیس و غیرت در مال را به رشته تحریر درآورده است.
او درباره دیگر فصول کتاب عنوان کرد: «عوامل مؤثر در سست شدن فرهنگ حجاب و پیامدهای آن» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن تبیین نشدن فرهنگ ناب اسلامی، بالا رفتن سن ازدواج، کم رنگ شدن نقش خانواده‌ها و تلاش ناکافی در ایجاد محیط سالم اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته و مهم‌ترین آسیب‌ها و پیامدهای بی‌حجابی شامل عقده مند کردن مردان، تزلزل خانواده‌ها، بلوغ زودرس جنسی و برهم خوردن امنیت زنان تشریح شده است.
مختارزاده افزود: عنوان فصل پنجم «بایسته‌ها و راهکارهای ترویج فرهنگی حجاب» است که مهمترین مباحث آن عبارتند از آموزش حجاب با هماهنگی خانه و مدرسه، تقویت فرهنگ غیرت، فعالیت قوای سه گانه، احیای امر به معروف و نهی از منکر، باطن‌گرایی و سیرت گرایی به جای صورت گرایی، توجه دادن به مسئولیت انسان در برابر اعمال خویش و بازنمایی مصونیت‌ها و فواید حجاب. نویسنده در ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «سخنی با زنان و دختران مسلمان» نحوه سخن گفتن، لباس زن در خارج از منزل و پاسداری از دیدگان خود و نگاه دیگران را به رشته تحریر درآورده است.
وی با اشاره به ارتباط بالا رفتن سن ازدواج و پایین آمدن سطح حجاب گفت: در این کتاب به مباحث مختلفی پیرامون حجاب و تاثیر آن در جامعه و فواید آن مطرح شده و نویسنده تنها به این موارد بسنده نکرده و راهکارهای خود را ارائه کرده است که قابل اعتنا و توجه است. به عنوان مثال بالارفتن سن ازدواج در پایین آمدن سطح حجاب یکی از عوامل جدی نگرفتن حجاب عنوان شده و نویسنده به خوبی تحلیل خود را ارائه کرده است.
این کارشناس ادبی تصریح کرد: در این کتاب بیان می‌شود که گسترش فرهنگ مصرفی و بالا رفتن خواسته‌ها و وجود مشکلات دیگر سبب شده است که جوانان از ازدواج خودداری کنند. طبع زن نیز تمایل دارد که زیبایی‌های خود را در مقابل جنس مخالف نشان دهد و اگر راه حلی که خداوند متعال در مقابل او گذاشته است، برای او کارساز نباشد، از راه‌های دیگری استفاده می‌کند و به خودنمایی می‌پردازد.
سلین مختارزاده تاکید کرد: در حقیقت، بالا رفتن سن ازدواج در پایین آمدن سطح حجاب اثر می‌گذارد. اگر زنان در خانواده مورد توجه همسرانشان قرار گیرند، این حس آنان تأمین می‌شود. از سوی دیگر، بالا رفتن سن ازدواج، عاملی برای جلوه‌گری و پیدا کردن همسر از راه‌های غیرمعمول است.

نظر شما