يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۳۵۷۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
مریم پشم فروش معتقد است: یکی از اشتباهات ما در مهارت گفتگو با خانواده، این است که در صحبت‌های خود، طرف مقابل را تحقیر و یا سرزنش می‌کنیم. به همین دلیل بسیاری از گفتگوهای ما به مشاجره ختم می‌شود.
مریم پشم فروش : در گفتگو با اعضای خانواده تحقیر و سرزنش را کنار بگذارید / مهارت گفتگوی خانوادگی را جدی بگیریدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ هنر، مریم پشم فروش  دکترای روانشناسی در نشستی با عنوان «تاثیر گفتگو در خانواده» درباره ضرورت گفتگو در خانواده  که در کتابخانه لویزان برگزار شد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خانواده موفق، توانایی برقراری ارتباط درست و صمیمانه میان اعضای خانواده است. گفتگو، قلب روابط صمیمی انسانی است و عنصری حیاتی در استحکام بنیان خانواده محسوب می‌شود. در خانواده ای که اعضای آن هنر گفتگو در خانواده را به خوبی بلد نباشند، همواره دچار کشمکش و تنش هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه امروزه، پیشرفت تکنولوژی اگر چه سبب راحت‌تر شدن ارتباط میان افراد شده است ولی ما را در زمینه صمیمیت، دچار خسارت و زیان کرده است. حالا شاید این سوال در ذهن شما مطرح گردد که استفاده از گوشی همراه، رایانه و دیگر وسایل ارتباطی چه تاثیری بر روی ارتباطات گذاشته است.
این روانشناس تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که کلمات واقعی تنها 7 درصد از ارتباط میان افراد را تشکیل می‌دهد و بقیه از طریق زبان بدن، صورت، چشم و تن صدا منتقل می‌شود. این بدان معناست که وابستگی به ارتباطات الکترونیکی، تقریبا 93 درصد از توانایی انسان برای برقراری ارتباط صحیح گفتگو در خانواده را از شما می‌گیرد.
پشم فروش افزود: البته که یادگیری مهارت گفتگو با خانواده برای هر یک از اعضای خانواده بسیار مهم است، اما اهمیت بیشتری در سلامت روحی و روانی و رشد کودکانتان دارد. بچه ها باید هنر گفتگو با خانواده خود را به خوبی بیاموزند تا در آینده در ارتباطات اجتماعی خود دچار مشکل نشوند.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی مشکلات جوانان در جامعه اعم از اعتیاد، بزهکاری، عدم اعتماد به نفس، خودکشی و بسیاری از آفت‌های اجتماعی دیگر که در فرهنگ معاصر با آن روبه‌رو هستیم، ریشه در فقدان یادگیری مهارت گفتگو در خانواده در زمان خردسالی بوده است. اگر کودکان نتوانند احساس تعلق به پدر، مادر، خواهر و برادر خود داشته باشند، آن را در جایی دیگر جستجو می‌کنند. فرزندانی که در خانه احساس راحتی می‌کنند و آنچه را که در قلبشان است به اشتراک می‌گذارند، کمتر به رفتارهای پرخطر روی می‌آورند و به مراتب شخصیت قوی‌تری دارند.
این روانشناس با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین نکته در برقراری یک رابطه صمیمانه، در دسترس بودن است افزود: اگر شما همیشه درگیر کار و فعالیت‌های خود باشید و در دسترس اعضای خانواده خود نباشید و وقتی را برای گفتگو با آنان نگذارید، هر روز فاصله میان اعضای خانواده بیشتر می‌شود و به مرور وضعیتی پیش می‌آید که اعضای خانواده احساس می‌کنند که دیگر حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند چرا که تعامل درستی بین آنها برقرار نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در گفتگو دست از تحقیر در گفتگو بردارید عنوان کرد: یکی از اشتباهات ما در مهارت گفتگو با خانواده، این است که در صحبت‌های خود، طرف مقابل را تحقیر و یا سرزنش می‌کنیم. به همین دلیل بسیاری از گفتگوهای ما به مشاجره ختم می‌شود. مقایسه‌ها، سرزنش، تحقیرها، صحبت کردن از دیگران و …، از مهم‌ترین عوامل کاهش زمان گفتگو میان اعضای خانواده است.
پشم فروش  صبر و بخشش را عامل مهم دیگری در برقراری گفتگو عنوان کرد و گفت: داشتن صبر و حوصله در گفتگو، هنر گفتگو با خانواده محسوب می‌شود. یک طرفه به قاضی نروید. اگر از حرفی رنجیده‌اید سریعا از آن برداشت منفی نکنید. در کمال آرامش از فرد مورد نظر، توضیح بخواهید. کنترل احساسات خود را به دست بگیرید و از خشم بپرهیزید. اگر از رفتار و یا گفتار یکی از اعضای خانواده رنجیده‌اید و او متوجه اشتباهش شده است و درصدد عذرخواهی برآمده، کینه به دل نگیرید و او را ببخشید. بخشش لازمه تداوم رابطه چه در خانواده و چه در جامعه است.
این روانشناس در پاسخ سوال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه داشتن هنر گفتگو در خانواده چه تاثیری بر اعتماد به نفس دارد؟ توضیح داد: وقتی که گفتگو در یک خانواده به طور اصولی باشد و افراد یکدیگر را تحقیر نکنند باعث می‌شود اعضا در بیرون از جمع خانواده و در جامعه نیز رفتار معقولی از خود داشته باشند و بتوانند حق خود را با اعتماد به نفس بگیرند.
وی درباره پیامدهای عدم ارتباط موثر در خانواده تاکید کرد: عدم ارتباط موثر در خانواده باعث می‌شود که شخص به دنبال تامین نیاز ارتباط در خارج از خانه باشد. همین موضوع باعث می‌شود که او از فضای خانه دور شود و کنترل بر روی او کاهش یابد. اگر هم دچار مشکلی شود سعی می‌کند با خانواده در ارتباط نباشد
مریم پشم فروش  در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: خانه محل آرامش است. خانواده خوشبخت، خانواده‌ای است که بتوانند با یکدیگر به زیبایی و درستی و با رعایت حفظ ادب، صحبت کنند و مشکلات خود را برطرف نمایند. این خانواده‌ها، هرگز دچار تنش و ناراحتی‌های طولانی مدت نمی‌شوند

نظر شما