يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۳۵۹۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
سرباز روی صحنه تئاتر تهران
نمایش میدانی «بازگشت» با حضور ۳۰۰ سرباز که به عنوان بازیگر همکاری دارند، روی صحنه رفته است.
۳۰۰ سرباز روی صحنه تئاتر تهرانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، تهیه کننده نمایش با تاکید براینکه نمایش بزرگ «بازگشت» روایتی از دغدغه‌های جوانان امروزی است، گفت: به تعبیر رهبر انقلاب این نوع از نمایش‌های میدانی بومی و ایرانی است و چیزی نیست که از غرب به ما رسیده باشد.

به نقل از ایسنا،علی اسماعیلی باتاکید براینکه این نمایش در یک زمین به مساحت ۵۰ هزار متر مربع اجرا می‌شود و هر شب میزبان سه‌هزار مخاطب از تهران و دیگر شهرهای اطراف است، افزود: نمایش بازگشت به دلیل حجم سنگین کار به صورت تک سانس اجرا می‌شود درحالی که دیگر نمایش‌های ما هر شب دو سانس اجرا داشت. عوامل پشت صحنه‌ی این کار حدود ۶۰۰ نفر است که از این تعداد ۳۰۰ نفر بازیگر هستند که همگی از سربازان وظیفه عمومی می‌باشند که برای این کار آموزش دیده‌اند و می‌توانیم درباره آن‌ها بگوییم هرکدامشان یک بازیگر هستند و بازی‌های آن‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

او افزود: ما در طول اجرای این نمایش‌ها با بهره‌گیری و استفاده صحیح از سربازان وظیفه، نیروهای متخصصی را پرروش می‌دهیم. گروه کارگردانی، صحنه، دکور، نورپردازی و... همه‌ی عواملی که با این مجموعه فعالیت می‌کنند تا یک اثر فاخر را در ذهن‌ها رقم بزنند، همگی از عوامل درجه یک در سینما و تئاتر کشور می‌باشند. ما یک تیم خیلی خوب و حرفه‌ای را از بهترین‌ها برای این نمایش جمع کرده‌ایم تا بتوانیم یک کمپانی تولید نمایش میدانی را در بوستان ولایت در تهران راه‌اندازی کنیم.

تهیه کننده نمایش بازگشت با تاکید براینکه افرادی که به عنوان سرباز در این نمایش ما را همراهی می‌کنند، همگی نابازیگرانی هستند که علاقه‌ی به سینما و تئاتر نداشته‌اند، ادامه داد: قطعاً عزیزان سربازی که در این نمایش‌ها ما را یاری کرده‌اند در ادامه راه می‌توانند انتخاب کنند و با ما همکاری مستمر داشته باشند. هم‌اکنون افرادی در پروژه ما قرار دارند که با وجود اتمام دوره سربازی، مجدد تمایل به همکاری داشته‌اند و امروز به‌عنوان یک عنصر تخصصی درحال همکاری می‌باشند.

اسماعیلی درباره نوع همکاری موسسه ققنوس با شهرداری تهران گفت: بوستان ولایت در گذشته یک پادگان نظامی بوده است و اکنون نزدیک به یک دهه می‌شود که تخلیه و قرار شده به یک مرکز تفریحی و فرهنگی برای شهر تهران تبدیل شود. مدیران شهرداری در گذشته  گاها از ما دعوت می کردند تا نمایش‌هایی را در این مرکز اجرا کنیم اما پس از دوره مسوولیت آقای دکتر زاکانی که نسبت به جریان فرهنگی و هنری کشور به‌صورت ویژه دغدغه داشته‌اند، از ما درخواست کردند تا ما یک کمپانی نمایش‌های میدانی را در بوستان ولایت ایجاد کنیم و اکنون بوستان ولایت به یک پایگاه ثابت نمایش میدانی تبدیل شده است و این اتفاق امروز بخاطر همت تمام تیم شهرداری تهران است که حمایت و پشتیبانی انجام داد تا سازمان اوج بتواند یک پایگاه ثابت برای نمایش‌های میدانی ایجاد کند که امیدواریم این اتفاق بتواند دائمی باشد.

او به پردیس‌های سینمایی و تئاتر متعددی که در تهران راه‌اندازی شده است اشاره کرد و با بیان اینکه محتوای بسیاری از این مراکز غیرقابل مدیریت است، افزود: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که در تهران و شهرستان‌ها حداقل پنج پایگاه ثابت نمایش میدانی ایجاد شود و مخاطب بتواند حق انتخاب داشته باشد. درحال حاضر در تمام کشور تنها بوستان ولایت نمایش میدانی ثابت دارد و ما مخاطبینی را داریم که از بندرعباس برای دیدن یک نمایش به تهران سفر می‌کنند درحالی که این اتفاق در تمام استان‌ها قابل اجراست. یک فیلم سینمایی وقتی اکران می‌شود تمام سینماهای کشور امکان عرضه آن را دارند و مخاطبین امکان دیدن دارند اما درخصوص نمایش میدانی چنین شرایطی نیست.

این تهیه کننده با تاکید براینکه نمایش «بازگشت» روایت دغدغه جوان امروزی است، تصریح کرد: بسیاری از جوانان و نوجوانان و بزرگسالان گرفتار مسائلی هستند که در نمایش مطرح شده است؛ البته ادعا نداریم که نمایش بازگشت نهایت یک کار درباره امیدبخشی است اما یک محصول در برابر هزاران محصولی است که می‌تواند برای مخاطب ایجاد امید و انگیزه کند تا به او بفهماند که باید در مقابل یاس و ناامیدی، ایستادگی کرد. چرا نباید این نمایش همزمان در سراسر کشور اکران شود؟! امیدواریم تمام کسانی که دغدغه‌مند فعالیت فرهنگی در کشورمان هستند، کمک کنند تا بتوانیم در تمام استان‌ها با عوامل بومی هر استان که بحث کادرسازی در استان‌ها را به‌همراه خواهد داشت و یک نوع کارآفرینی است، حداقل یک مرکز نمایش میدانی ایجاد شود. این مراکز خواهند توانست در طول سال به مناسبت‌های مختلف در عاشورا، ایام شادی و ماه رمضان به موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، آیینی و بومی بپردازند.


سایر عوامل نمایش «بازگشت» عبارتند از تهیه کننده: علی اسماعیلی، کارگردان: حسن بزرا ، جانشین تهیه و تولید: امیرحسین طهرانی، مجری طرح: داود طامهری، طراح نور: عباس رحمانی‌پور ، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، طراح صدا: عرفان حسن زاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی، مدیر تولید: تورج سلیمانی ، مجری صدا: علی بیرنگ، طراح گریم: هاشم جوری.

«بازگشت» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.
نظر شما