يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۳۶۰۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار خواهد شد؛
رویداد ملی هفته تایپ تهران جمعه سوم آذر 1402 از ساعت 10صبح با برگزاری نشست های تخصصی مرتبط با طراحی تایپ فارسی آغاز و ساعت 18 نمایشگاه آثار تایپ فارسی و بخش تاریخچه طراحی نوشتار در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) گشایش می یابد.
«هفته تایپ تهران» نخستین رویداد تخصصی طراحی تایپ فارسیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عاطفه محمدی (طراح تایپ، مدیر استودیو طراحی کوییک و دبیر اجرایی این رویداد) با اشاره به همکاری طراحان و هنرمندان برجسته این حوزه تخصصی تحت عناوین شورای سیاستگذاری علمی، شورای فنی و اجرایی، پژوهشگر، مشاور و مدیر هنری و... با مجموعه برگزاری این رویداد از علاقه مندان و طراحان حرفه ای و تجربی تایپ، ناشران و تمامی دست اندرکارانی که به هر شکل با محتوای نوشتاری فارسی در ارتباط هستند، دعوت به عمل آورد تا در نشست های تخصصی روز افتتاحیه و کارگاه هایی که با محوریت فونت استاندارد و قواعد و اصول ساختار حروف فارسی برگزار خواهد شد، حضور بعمل آورده و از تجربیات و دستآودهای طراحان متخصص این حوزه بهره مند گردند.

عاطفه محمدی در پاسخ به چگونگی برنامه ریزی و اجرای این رویداد که نخستین رویداد تخصصی طراحی تایپ فارسی به شمار میرود، گفت: در یک سالی که به پیش تولید و پژوهش برگزاری رویداد تخصصی تایپ فارسی مشغول بودیم، موضوعات مختلفی را به عنوان رویکرد اولین رویداد در نظر داشتیم. در نهایت به دلیل اهمیت موضوع فونت استاندارد در میان طراحان و کاربران تایپ فارسی، این موضوع به عنوان رویکرد  محتوای علمی امسال انتخاب شد. به دلیل دعوتی بودن این رویداد، بیش از 100 عنوان مقاله داخلی و خارجی را با این عنوان مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت مقالاتی را که روش تحقیق و نتایج آن ها میتوانست تاثیر مثبتی در آشنایی با فونت های استاندارد در اولین قدم در بررسی این فونت ها داشته باشد، انتخاب کرده و از نویسندگان آن ها دعوت کردیم تا نتایج پژوهش خود را با مخاطبان ما سهیم شوند. در برخی موضوعات مانند موضوع فنی و تکنولوژی تایپ، از آنجایی که منابع در دسترسی نداشتیم از متخصصان با تجربه در این حوزه دعوت به عمل آمد تا حاصل تجربیات خود را در میان بگذارند. 

محمدی درباره نمایشگاه آثاری که در هفته تایپ تهران در موزه امام علی (ع) تهران به نمایش درخواهند آمد، به خبرنگاران گفت:بخش نمایشگاهی این رویداد به نمایش تلاش های طراحان ایرانی از اولین آنها (به لحاظ تاریخی) تا آخرین فونت منتشر شده در سال جاری می پردازد تا روند تحول فونت ها و تغییر سلیقه و عادت مخاطب فارسی زبان را برای مخاطبان به تصویر  بکشد. و شامل آثار سه بخش حرفه ای و تجربی و بخش ویژه تاریخ طراحی تایپ فارسی است .

دبیر اجرایی هفته تایپ تهران خاطرنشان کرد: این رویداد اولین رویداد مستقل در حوزه طراحی تایپ فارسی در ایران است. همه ما منتظر چنین رویدادی بودیم تا کنار هم جمع شویم. به همین خاطر بسیار مورد استقبال پیشکسوتان و اساتید این حوزه قرار گرفت. از جمله افرادی که افتخار همراهی با آن ها را داشتیم آقایان اسدالله چهره پرداز، ساعد مشکی، کامران انصاری، سعید باباوند و خانم کوکب طاهباز بودند. و همچنین این افتخار را داشتیم که هویت بصری این رویداد توسط آقای مجید کاشانی طراحی شود. 

رویداد ملی هفته تایپ تهران با همکاری موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، کوییک استودیو، موسسه آفرینش های هنری یارا، از تاریخ 3 الی 10 آذرماه 1402 در قالب افتتاحیه و نشست های تخصصی، نمایشگاه و برپایی کارگاه ها و ورکشاپ های طراحی تایپ فارسی در روز پایانی خود، در موزه هنر های دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار، پلاک 35 برگزار خواهد شد.

نظر شما