يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۳۶۰۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
در سیزدهمین نشست کانون عکاسی شفق آلبر کامو، فیلسوف فرانسوی می گوید:
سیزدهمین نشست کانون عکاسی شفق عصر سه شنبه 30 آبان، به موضوع عکاسی با زمینه پاییزه توسط استاد سهیل ارجمندی بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سلسله نشست های کانون عکاسی شفق هر هفته سه شنبه ها به موضوعات مختلف در زمینه عکاسی می پردازد که این هفته به موضوع عکس های با زمینه پاییزه توسط استاد سهیل ارجمندی پرداخته شد .

سهیل ارجمندی کارشناس برنامه در این نشست گفت: پادشاه فصول پاییز یا خَزان (در فارسی تاجیکستان تیرَه ماه) یکی از چهار فصل اقلیم معتدل است. در نیم کره شمالی با برج های میزان (مهر)، عقرب (آبان) و قوس (آذر) برابر است. پائیز در پارسی میانه، پادیز = گردآوری، واپسین فرصت جمع آوری آذوقه، پائیز در زبان انگلیسی = Autumn که برگرفته از کلمه فرانسوی Automne (رواج از قرن شانزدهم میالدی) ، پائیز نزد مردم آمریکای شمالی = Fall و برگرفته از عبارت leaves the of Fall( برگ ریزان) است .

وی در اشاره سخنان به آلبر کامو، فیلسوف فرانسوی که می گوید: در فصل پاییز شاهد یک بهار دوم هستیم، هر برگ خزان زده که بر زمین می افتد گلی است با رنگ های دلربا نقل از صفحه آقای رضازاده، عکاس برجسته ورزشی: پائیز، بهاری است که عاشق شده است.

در ادامه ارجمندی مطرح کرد: تضادهای بصری توجه انسان را از دوران کودکی به خود جلب می کنند. تغییر رنگ برگ های درختان به قرمز روشن، نارنجی، زرد و قهوه ای، با خروج از عادت سبز دیدن، تضاد بصری تولید می کند و هرچند چشم انسان به طول موج 555 نانومتر بیشترین حساسیت را دارد اما هر میزان حساسیت در زمان، ملال آور می شود، به همین دلیل این تغییر رنگ از تابستان به پاییز برای ذهن انسان جذاب و منحصر به فرد به نظر می رسد.

وی درباره نظر نویسنده کانادایی، مایکل هریس (Harris Michael )درباره پائیز مطرح کرد : مشاهده برگ های پاییزی و افتادن آن ها از درخت می تواند باعث کاهش استرس در انسان شود. زمانی که فردی از استرس رنج می برد، مغز و بدن او در حالت بقا قرار می گیرد. یک تجربه مثبت می تواند باعث انحراف توجه و بازگشت مغز از این حالت شود. تغییر رنگ برگ های درختان و افتادن آن ها روی زمین یک تغییر آرامش بخش است.

وی در ادامه گفت: تغییر فصول می تواند یادآور تجربیات گذشته انسان باشد .اغلب افراد بزرگسال در پاییز به یاد کودکی خود در این فصل می افتند.

مشخصه های فیزیولوژیک رنگ های گرم خصوصاً قرمز موجب افزایش تولید هورمون اپی نفرینEpinephrine می شوند. هورمونی که معمولا در مواقعی که فرد هیجان بالایی را تجربه می کند در بدن ترشح می شود.

سهیل ارجمندی گفت : حضور ابژه انسانی در کادر به پویایی هرچه بیشتر اثر کمک می کند. مخصوصاً اگر حالت حرکت داشته باشد، دخالت انسان در چیدمان عناصر، گیرایی عکس را بیشتر می کند.

ارجمندی در پایان نشست مطرح کرد: عناصر دیگری که مستقیماً به موضوع عکاسی اشاره نمی کنند باید با دقت و مهارت مورد استفاده قرار گیرند. باید تلاش کنیم بین عناصر کادر ارتباط منطقی برقرار کنیم. در گونه مفهومی و انتزاعی، این پدیده رواج بیشتری دارد.

نکات مهم عکاسی در فصل پائیز تشکیل Hue با کلوین پائین رو به سردی گذاشتن هوا: افزودن رنگ هایی با کلوین بالا به ترکیب بندی تاکید بر کیفیت بصری: هم نشینی یا تضاد رنگین نمایش بافت: القاء درهم ریختگی Structure همجواری انسان با محیط: المان های پوششی / فعالیت های کشاورزی و ... همجواری محیط با طبیعت: میوه ها )Fruitism )/ بارندگی/ پدیده های جوی، پرندگان مهاجر است.

نظر شما