يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۳۶۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
دکتر مهدوی در هفتمین جلسه از سلسه نشست‌های «بچه‌های رستا» عنوان کرد: جایگاه شهدا و جانبازانی که سالیان طولانی دردهای طاقت فرسایی را تحمل کردند در ایران، بسیار رفیع است. از دیگر نمونه‌های عینی قهرمان ملی می‌توان به شهید سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده که بحق نمونه‌ای خیره‌کننده از قهرمان ملی سرزمین اسلامی ما هستند.
مهدوی در نشست «بچه‌های رستا» مطرح کرد؛شهدا بالاترین قهرمانان ملی ما هستند / معنویت‌گرایان احساس امنیت می‌کنند / شهید حاج قاسم سلیمانی چهره ماندگار تاریخ مقاومت اسلامی استبه گزارش پایگاه خبری فرهنگ وهنر، هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های گفتگو محور ویژه نوجوانان با عنوان «بچه‌های رستا» روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه در سالن چشمه فرهنگسرای اشراق برگزار شد. نشست گفتگو محور نوجوانان با حضور دکتر مهدوی کارشناس برنامه به موضوع «نقش و تاثیر ایمان و امید در پرورش قهرمانان ملی» به منظور ایجاد بستر عملیاتی برای مشارکت و گفتگو و در نهایت کنشگران نوجوان اختصاص داشت.

 دکتر مهدوی در ابتدای صحبت‌های خود درباره معنا و اهمیت معنویت در زندگی گفت: سلامت معنوی مؤلفه‌ای اساسی در حیطه سلامت محسوب می‌شود که همانند ابعاد دیگر سلامتی نظیر سلامت جسمی، ذهنی و اجتماعی عاملی تعیین‌کننده و اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه سلامت معنوی به‌عنوان عاملی حفاظتی در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها به‌شمار می‌رود افزود: ضمن آنکه می‌توان از سلامت معنوی به‌عنوان راهبردی موفق و کمک‌کننده به زندگی انسان در هم مراحل و حوزه‌های زندگی، شامل موقعیت‌های پر از استرس و بیماری‌ها و حتی مرگ یاد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، سلامت معنوی عامل درمانی مهمی در فرآیند معالجه بیماران محسوب می‌شود.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: همچنین بر اساس مطالعات در حوزه سلامت معنوی، ارتباط با خود، دیگران و امور مقدس موجب تعالی و قدرت‌گرفتن روحی شخص می‌شود. در این میان حمایت‌های روحی افراد و توجه به فعالیت‌های معنوی بسیار یاری‌کننده است. در همین زمینه شواهد فراوانی از وجود رابطه‌ای قوی بین مذهب و سلامتی وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت سلامت معنوی است.
مهدوی با بیان اینکه معنویت و مذهب دو بخش جدایی‌ناپذیر در وجود انسان‌هاست اظهار کرد: بدون تردید ایمان، امید و عشق با معنویت همراهند. ایمان به پروردگاری یکتا که قادر متعال است و از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، یکی از ابعاد معنویت به‌شمار می‌رود. معنویت‌گرایان بر این باورند که خداوند در تمامی سختی‌ها و دشواری‌های زندگی در کنارشان است و در دشواری‌ها به آنان کمک می‌کند.
وی اضافه کرد: ایمان بدین معناست که انسان باور داشته باشد که خداوند هرگز در شرایط دشوار او را تنها نخواهد گذاشت. اگرچه در برخی ادبیات پیشین گمان می‌رفت که معنویت مفهوم و پدیده‌ای غیرالهی است اما امروزه در بیشتر نگاشته‌ها معنویت را ایمان به خدا در نظر می‌آورند.
این کارشناس مذهبی درباره ویژگی‌های افراد معنویت‌گرا توضیح داد: معنویت‌گرایان به نیروی بیکران، خرد برتر، عقل مطلق و ناظم هستی باور دارند. این‌چنین باوری به انسان کمک می‌کند تا جهان هستی را دارای ناظم و ناظری بداند که بر تمامی موجودات آن اشراف دارد. این‌چنین ایمان و اعتقادی به انسان کمک می‌کند تا مسئولیت خارج از توان خود را به خدا واگذار کند، بداند که خداوند قادر مطلق و گرداننده جهان خلقت است.
او تاکید کرد: از نظر بسیاری از معنویت‌گرایان و از جمله دینداران و به‌ویژه در نگرش مسلمانان ایمان به خداوند متعال چنان احساس امنیتی به فرد می‌دهد که در صورت رویارویی با بحران‌ها و مصیبت‌ها، خدا را در کنار خود حس می‌کند و به این ترتیب دلگرم و امیدوار می‌شود.
مهدوی با بیان اینکه با این دیدگاه و تعریف، معنویت‌گرایان یا انسان‌های معنوی در لوای ایمان به خدا در ناکامی‌ها و شکست‌ها حکمتی می‌بینند که دیگران ممکن است متوجه آن نباشند و با این حکمت سرخوشی و آرامشی عمیق می‌یابند بیان کرد: معنویت‌گرایان و انسان‌های معنوی می‌توانند در لوای ایمان و اعتقاد به خداوند به چنان اوجی برسند که جز زیبایی و لطف پروردگار نبینند و حتی در رویارویی با مصائب و دشواری‌هایی که انسان‌های دیگر را در هم می‌شکند و به اعتراض به خدا سوق می‌دهد، به آنان کمک می‌کند تا این شرایط دشوار را فرصتی برای رشد و تعالی ببینند.
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قهرمانان ملی عنوان کرد: ملت ها همیشه الگو، اسوه و اسطوره داشته‌اند. اسطوره و قهرمان یا زاییده فکر و تخیل است یا نمودی بیرونی داشته است و دارد و بعد در فرآیند زبان پرورش می‌یابد و شکل و هیبت قهرمان به خود می‌گیرد.
او در پاسخ این سوال که چرا باید قهرمانمان را بشناسیم؟ گفت:حداقل چند دلیل برای شناسایی قهرمانامان داریم. شناخت قهرمانان ملی کمک می‌کند یک ملت شخصیت بیابد اخلاقیات خوب در میانشان گسترش یافته و به قله‌های بزرگ انسانیت و معنویت نائل شود. قهرمانان یک مرزو بوم با تاریخ و فرهنگ آن کشور و ملت ، شرایط زندگی و حیات جمعی آنها گره خورده‌اند.
 
این کارشناس مذهبی افزود: اصولا در شرایط زندگی و حیات یک ملت است که انسان‌های قهرمان رشد پیدا می کنند. پس بخشی از وجود یکایک ما در قهرمانانمان نهفته است آنها هم با مسائل و روابط و بسترهای زندگی ما مواجه بوده‌اند اما بی شک نحوه پاسخگوییشان به مشکلات و نوع منش و رفتارشان در جامعه متفاوت از ما بوده است که آنان قهرمان هستند و ما نیستیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه شهدا بالاترین قهرمانان ملی ما هستند اظهار کرد: شهدا قهرمانان ملی کشور و میراث معنوی ملت هستند. جایگاه شهدا و جانبازانی که سالیان طولانی دردهای طاقت فرسایی را تحمل کردند در ایران، بسیار رفیع است. از دیگر نمونه‌های عینی قهرمان ملی می‌توان به شهید سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده که بحق نمونه‌ای خیره‌کننده از قهرمان ملی سرزمین اسلامی ما هستند.
 مهدوی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: حاج قاسم عاشق خدمت خالصانه و بی‌ریا به مردمش بود، عاشق میهنش بود و توانست دلها را تسخیر خود کند و به همین علت فرمانده قلب‌ها و سردار دل‌ها نامیده شد. او ارتباطی نزدیک و صمیمانه با مردم داشت. به شدت در برابر مردم و بویژه خانواده‌ شهدا و رزمندگان، متواضع و نگاهش به مردم نگاهی مهرورزانه، فداکارانه و خدمتگزارانه بود. شهید حاج قاسم سلیمانی چهره ماندگار تاریخ مقاومت اسلامی، تجلی وطن پرستی، میهن دوستی، قهرمان ملی و افتخار ایرانیان است که جانش را برای حفظ جان و ناموس ایرانی اهدا کرد.

نظر شما