يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۳۶۲۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
مدیر مرکز توان‌یابان ذهنی ارمغان گفت: همه بچه‌ها خودشان را در برگزاری نمایشگاه «لبخند ارمغان» و نمایش دستاوردهای هنری سهیم می‌دانند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه گروهی صنایع دستی «لبخند ارمغان» به همت فرهنگسرای اخلاق و توان‌یابان ذهنی مرکز توانبخشی ارمغان در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.
در این نمایشگاه، دست ساخته‌های هنری شامل سفال، معرق، کارهای چوبی، شمع، کارت پستال، لوازم نمدی، بافتنی، آینه های کاشیکاری شده و ... به نمایش گذاشته شده است.
مینا خان  محمدی، مدیر مرکز توان‌یابان ذهنی مرکز توانبخشی ارمغان درباره این رویداد گفت:  آذرماه سال گذشته یک تیم تخصصی توانبخشی کودکان شامل کاردرمان، روانشناس و ... را تشکیل دادیم و در دل این تیم یک گروه هنری ویژه کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم، سندرون داون و بیماری MR فعالیت خود را آغاز کردند. نمایشگاه «لبخند ارمغان» که این روزها در فرهنگسرای اخلاق برپا شده است ماحصل یک سال زحمات این تیم است و دستاوردهای کودکان مبتلا به این اختلالات را در حوزه صنایع دستی به نمایش گذاشته است.
وی ادامه داد: از همان روزی که تصمیم به برگزاری نمایشگاه گرفتیم قرار گذاشتیم که همه بچه‌ها با هر میزان از اختلال و وضعیت روانی و با هر بهره هوشی بتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند. هدف‌مان از این کار این بود که همه بچه‌ها خودشان را در برگزاری این نمایشگاه و نمایش دستاوردهای هنری خود سهیم بدانند. در حقیقت، این‌گونه نباشد که فقط یک گروه کار کنند و زحمات آنان دیده شود.
خان محمدی تاکید کرد:‌ در نمایشگاه «لبخند ارمغان» همه کودکان عضو گروه ما یک دستاورد هنری دارند. اگر هم توانایی ساخت یک محصول به تنهایی را نداشتند، در کنار کسی قرار گرفتند که توانایی بیشتری داشت و به او کمک کردند.
او با اشاره به ارایه صنایع دستی پرطرفدار در این نمایشگاه گفت: از سویی دیگر، یک اقدام متفاوت نیز انجام دادیم و آنهم این بود که سعی کردیم نوعی نیازسنجی از جامعه داشته باشیم و براساس این نیازسنجی سراغ ساخت گونه‌ای از صنایع دستی برویم که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد و آن را بخرند. به همین دلیل ساخت صنایع دستی را انتخاب کردیم که طرفداران زیادی دارد.
خان محمدی درباره روند فعالیت‌های کودکان این مرکز توضیح داد و گفت: فعالیت ما با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آغاز شد. البته سعی کردیم این کارگاه‌ها به روزرسانی شده و مناسب کودکان با اختلالات مختلف باشد. هر کس براساس بهره هوشی خود، مسیولیت یک کاری را برعهده گرفت. برای تولید محصولاتی که در نمایشگاه لبخند ارمغان به نمایش درآمده، بیش از یک سال گذاشته شده است که در نهایت به بیش از 300 اثر رسیدیم.
او درباره کیفیت آثار به نمایش درآمده گفت: سعی کردیم چیزی به نمایش گذاشته شود که بیننده آن را با رغبت کامل بخرد. گاها دیده می‌شود که در چنین نمایشگاه‌هایی، مخاطب محصولی را صرفا از روی ترحم خریداری می‌کند اما ما تلاش کردیم چنین اتفاقی اصلا رخ ندهد. تمام صنایع دستی به نمایش گذاشته شده با بهترین کیفیت ساخته شده‌اند و خیلی وقت‌ها بازدیدکنندگان اصلا متوجه نمی‌شوند که این اثر توسط کودک مبتلا به اختلال سندرون داون یا اوتیسم ساخته شده است. رسیدن به این مهارت نیازمند تمرین زیاد بود و شاید به همین دلیل است که تهیه آثار این نمایشگاه از روز ابتدا تا انتها نزدیک به یکسال زمان برد.
مدیر مرکز توان‌یابان ذهنی مرکز توانبخشی ارمغان خاطرنشان کرد: نمایشگاه «لبخند ارمغان» با 300 اثر آغاز شد و امیدواریم تا پایان زمان برگزاری آن عمده آثار بصورت همت عالی به فروش برسد.
او درباره مراسم روز معلولان که در فرهنگسرای اخلاق برگزار می‌شود، گفت: همزمان با روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) مراسمی در فرهنگسرای اخلاق برگزار می شود که قصد داریم با مشارکت این مجموعه فرهنگی از نوجوانان هنرمندمان که مبتلا به سندرم داون هستند تقدیر نماییم.


نظر شما