يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۳۶۳۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
در فرهنگسرای خانواده برگزار می شود؛
داود ضامنی دبیر علمی همایش علمی «الهیات فرهنگ» جزییات برگزاری این همایش را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ داود ضامنی دبیر علمی این همایش اظهار داشت: همزمان با سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همایش علمی «الهیات فرهنگ» با حضور صاحبنظران و چهره‌های برجسته علوم انسانی از 43 سال خدمات علمی همایون همتی در حوزه فرهنگ، فلسفه، عرفان، الهیات و دین پژوهی تجلیل می شود.

وی گفت: در یکصد سال گذشته گفتگو پیرامون نسبت دانش الهیات و دانش فرهنگی در جهان مسیحیت بسیار رواج داشته است. اما متأسفانه در کشور ما چه در بین اساتید و صاحبنظران حوزوی و چه نخبگان دانشگاهی گفتگوهای بینارشته‌ای در حوزه الهیات، فلسفه و فرهنگ رو به افول بوده است؛ با وجود گسترش رشته‌های دانشگاهی همچون مطالعات فرهنگی، مدیریت فرهنگی و سیاستگذاری فرهنگی شاهد این هستیم که در سرفصل هیچ یک از این دروس به مباحثی همچون فلسفه فرهنگ و الهیات فرهنگ آنطور که باید و شاید پرداخته نمی‌شود.

این پژوهشگر افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سالها آنقدر درگیر مباحث سیاستگذاری شده که از پرداختن به مباحث بنیادین نظری و تعمیق آنها در محافل علمی و آکادمیک غافل شده است. فقر علوم انسانی در کشور ما به دلیل قطع ریشه‌های آن از علوم مادر خود یعنی دانش فلسفه و الهیات است.

وی در ادامه گفت: یکی از معدود اساتید، مترجم و پژوهشگری که در 40 سال گذشته خدمات شایانی به توسعه دانش الهیات در کشور ما کرده، همایون همتی است، وی با تألیف و ترجمه آثار برجسته‌ترین الهی‌دانان جهان برای جامعه علمی کشور، زمینه آشنایی دانشجویان، اساتید و طلاب علوم دینی را با آراء و اندیشه‌های متفکران برجسته الهیات در جهان معاصر را فراهم کردند.

وی فوق دکترای خود در رشته الهیات معاصر و فلسفه دین را از دانشگاه بیلفلد آلمان اخذ کرده و نزدیک به 43 سال است که در زمینه‌های مختلف از جمله فلسفه،عرفان، الهیات تطبیقی، دین‌پژوهی، الهیات شیعی و ... در دانشگاه های داخل و خارج تدریس می‌کنند.

از همایون همتی تاکنون بیش از 40 کتاب و 250 مقاله در حوزه فلسفه، عرفان، الهیات مسیحی، عرفان‌های جدید، دین پژوهی و ... منتشر شده است که بناست به همت فرهنگسرای خانواده و حوزه هنری انقلاب اسلامی آیین تکریم و بزرگداشتی با حضور شخصیت های مختلف فرهنگی و علمی روز یکشنبه 19 آذر ماه ساعت 15 برگزار شود.

ضامنی افزود: خوشبختانه در این رویداد فرهنگی که به مناسبت سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود نهادها و دستگاه های مختلفی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، بنیاد ملی نخبگان، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، انتشارات سوره مهر و ... مشارکت دارند.

فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.

نظر شما