يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۶۳۸۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
همزمان با برگزاری مراسم تقدیر از هنرمندان سندروم داون در فرهنگسرای اخلاق، مقدمات سفر نوجوانان هنرمند سندروم داون به مشهد مقدس با همت خیرین فراهم شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه گروهی صنایع دستی «لبخند ارمغان» به همت فرهنگسرای اخلاق و توان‌یابان ذهنی مرکز توانبخشی ارمغان در نگارخانه کلک خیال این فرهنگسرا برگزار گردید.
در این نمایشگاه، ۳۰۰ اثر و دست ساخته‌های هنری شامل سفال، معرق، کارهای چوبی، شمع، کارت پستال، لوازم نمدی، بافتنی، آینه‌های کاشیکاری شده از ۶۰ هنرجوی نوجوان و جوان سندرم داون به نمایش گذاشته شد و به مناسبت روز جهانی معلولان، مراسمی نیز برای تقدیر از هنرمندان سندروم داون که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند، برگزار گردید.
محسن دستمالچی مدیر فرهنگی هنری منطقه 14 و رئیس فرهنگسرای اخلاق با اشاره به ایده برگزاری نمایشگاه «لبخند ارمغان» گفت: ایده اصلی برگزاری این برنامه از یک بازدید آغاز شد. بازدید کارگاه دست ساخته های نوجوانان هنرمند سندروم داون در مرکز توان بخشی ارمغان.
آثار این عزیزان در زمان بازدید هنوز نهایی نشده بود، ولی با تعیین زمان برگزاری نمایشگاه با شوق وصف ناپذیری به تکمیل دست ساخته های خود پرداختند به نحوی که در روز افتتاحیه بیش از 300 اثر برای نمایش آماده شده بود.
 وی اضافه کرد: برنامه اصلی، برگزاری یک نمایشگاه بود اما زمانی که ظرفیت آثار این نوجوانان مشاهده شد، مقرر گردید به مناسبت روز جهانی معلولان، مراسمی نیز جهت تقدیر از این هنرمندان ویژه  برگزار گردد.
 دستمالچی با اشاره مجدد به سطح بالای صنایع دستی تولید شده توسط این نوجوانان هنرمند سندروم داون گفت: موضوع مهمی که باید اشاره کنم، سطح بسیار بالای آثار این دوستان بود که موید تلاش مربیان گرامی این عزیزان بوده که قابل تحسین و تقدیر می باشد.
رئیس فرهنگسرای اخلاق با اشاره به وقوع یک اتفاق ویژه در مراسم تقدیر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه گفت: استقبال بسیار خوبی از سوی خانواده ها و عموم مخاطبان جهت شرکت در مراسم تقدیر صورت گرفت، اما یک اتفاق ویژه در خلال اجرا، مسیر برنامه را عوض کرد.آرزوی یکی از این عزیزان مبنی بر سفر به مشهر مقدس مطرح شد و  همین آرزو فضای جلسه را متحول کرد.  
وی ادامه داد: در این بین، با ابتکار یکی از خیّرین حاضر در برنامه و با دعوت ایشان از حاضرین مبنی بر مشارکت در راه اندازی کاروان زیارتی این عزیزان به مشهد مقدس، شور زائد الوصفی در سالن ایجاد گردید و در نهایت با مشارکت بسیار گسترده خیرین و خانواده ها و همراهی همه حاضران، مقرر گردید کاروانی متشکل از این عزیزان، مربیان و تعدادی از خانواده ایشان به تعداد 80 نفر، به زیارت امام رضا علیه السلام از تاریخ 5 تا 9 دی ماه سال جاری  نائل گردند.
دستمالچی در پایان به استقبال بسیار خوبی که از این نمایشگاه در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق شد، اشاره کرد و افزود هدف اصلی مشارکت فرهنگسرای اخلاق با این عزیزان را فراهم آوردن شرایطی برای بروز و شناخت بیشتر جامعه از ظرفیت وجودی این توان یابان دانست و با استقبال مناسبی که مخاطب از این برنامه از روز افتتاحیه تا پایان نمایشگاه داشت، این عزیزان دلگرم تر از گذشته به تولید آثار و صنایع دستی مشغول خواهند شد و ابراز امیدواری کرد تا جامعه بیشتر با ظرفیت های این عزیزان آشنا شده و شرایط برای ایفای نقش بیشتر توسط ایشان فراهم آید.
مصطفی بابایی مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور نیز که برای حضور در جلسه تقدیر از هنرمندان سندروم داون به فرهنگسرای اخلاق آمده بود، در سخنانی گفت: از دیدن این آثار لذت بردیم. توانمندی های این بچه بسیار فراتر از آن چیزی است که جامعه احساس میکند و به نظرم برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند بیان کننده زحمات آنها و توانایی هایشان باشد. باید تلاش کنیم همه آحاد جامعه توانایی های این بچه ها را درک کنند.
وی اضافه کرد: بسیار خوشحالم که این نمایشگاه در یک مرکز فرهنگی به نام فرهنگسرای اخلاق برگزار می شود و زحمات بچه ها در معرض دید مردم قرار می گیرد. این نمایشگاه ها می تواند برطرف کننده این موضوع باشد که معلولیت محدودیت نیست. در معلولیت توانمندی های زیادی وجود دارد که باید در باور عمومی نهادینه شود.

نظر شما