يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۳۶۵۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، عمومی‌ نبودن را نقطه خلا این رویداد دانست و گفت: عمومی‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که رسانه به کمک جشنواره قصه‌گویی بیاید تا موضوع قصه و قصه‌گویی به عنوان فاکتور مهم تربیتی به بستر خانواده بازگردد.

قصه و قصه‌گویی باید به بستر خانواده بازگردد/ رسانه‌ها کمک کنندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ فرهاد فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره چرایی عمومی نشدن این جشنواره بعد از ربع قرن، گفت: عمومی نبودن این جشنواره، نقطه خلایی است که سعی داریم آن را حل کنیم، عمومی‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که رسانه به کمک جشنواره قصه‌گویی بیاید تا موضوع قصه و قصه‌گویی به عنوان فاکتور مهم تربیتی به بستر خانواده بازگردد. برای رسیدن به این هدف، به غیر از استفاده از بستر رسانه هیچ روش دیگری وجود ندارد.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اقداماتی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند برای بیشتر شناخته شدن جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی انجام دهد، توضیح داد: متخصصان کانون باید محصولات حوزه قصه و قصه‌گویی این موسسه را بررسی کنند، همچنین باید در حوزه قصه و قصه‌گویی به عنوان گفتمان تربیتی در طول سال کار شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به مذاکراتی که با وزارت آموزش و پرورش برای عمومی‌سازی قصه‌گویی انجام شده است، توضیح داد: برای برگزاری دوره‌های قصه‌گویی برای معلمان، گفت‌وگوهایی با وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، در نتیجه این اقدامات معلم‌ها می‌توانند از قصه و قصه‌گویی در عرصه تربیت استفاده کنند.

فلاح با تاکید بر اینکه دغدغه‌های زندگی و زیست دیجیتال باعث شده که کمتر به موضوع قصه و قصه‌گویی توجه شود، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا قصه‌گویی نمیرد، زنده بماند و نفوذش افزایش پیدا کند. کانون می‌خواهد در نتیجه اقدامی همه جانبه، مستمر و دائم با تولید محصولات متنوع و سازگار با ذائقه‌های مختلف، با درنظر گرفتن لهجه‌ و گویش‌های مختلف در قالب‌های مختلف این ماموریت را انجام دهد.

فلاح با بیان اینکه پایتخت قصه و قصه‌گویی در یزد مستقر شده است، افزود: یزد مقر مدیریت قصه‌گویی می‌شود. همچنین دبیرخانه اجرایی قصه‌گویی به یزد منتقل می‌شود و یزد با شاخص‌هایی، شهرهای خلاق قصه‌گویی را معرفی می‌کند و استانداردهای یک شهر خلاق را اعلام می‌کند. همچنین کاندیداهای یک شهر خلاق را مشخص می‌کند و بر اساس آن یک شهر را برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی انتخاب می‌کند. جشنواره ممکن است در سال‌های مختلف در شهرهای مختلف برگزار شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ آذر در یزد برگزار می‌شود.


منبع: ایرنا
نظر شما