يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۶۶۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
اجرای کنسرت موسیقی و رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» اثر استاد کومار عربی روز جمعه یکم دی ماه ساعت ۲۰ در تالار آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار می‌شود.
رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» در فرهنگسرای ابن‌سینابه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، اجرای کنسرت موسیقی و رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» اثر استاد کومار عربی روز جمعه یکم دی ماه ساعت ۲۰ با حضور علاقه‌مندان حوزه موسیقی به همت کانون موسیقی "هم‌نوا" در تالار آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار می‌شود. 
ساز زریاب ساختاری ترکیبی از سه‌تار و گیتار و عود است و با هدف دسترسی همزمان نوازنده به صداهای مختلف ساخته شده است.
این ساز از نظر راحتی نوازنده و دسترسی نوازنده پوزیسیون‌های پایینِ ساز محاسبات دقیقی داشته و نوازنده به راحتی به همه نت‌های ساز دسترسی دارد، قسمت‌های تزیینی ساز با ده‌ها قطعه کوچک انواع چوب‌های مختلف ساخته شده است. ساختار بدنه ساز ترکیبی از هر سه ساز است.

کومار عربی فعالیت خود را از سال ۷۶ از نوجوانی در شهر سنندج با ساختن و نواختن سازهای سنتی مانند سه‌تار، تار و دیوان شروع کرد و مدتی را نیز به یادگیری نواختن ویولن پرداخت. او در سال ۸۴ به ساز گیتار علاقه‌مند شد و مسیر خود را به سمت ساختن و نواختن گیتار تغییر داد. در سال‌های بعد تجربیاتی چون نوازندگی گیتار در گروه‌هایی چون گیتار زمان، یا آوا، سلین، صلح و... ادامه داد. آموزش گیتار کلاسیک، تنظیم قطعات موسیقی و رهبری ارکستر و تشکیل کانون موسیقی همنوا را نیز در رزومه خود دارد. استاد عربی چون ساختن و نواختن با سازهای مختلف را تجربه کرده بود علاقه‌مند بود که سازی ابداع کند که ترکیبی از سازهای شرقی، پاپ، سنتی و کلاسیک باشد. او مدتها زمان صرف ساخت و طراحی این ساز نمود و در نهایت زریاب را ساخت.

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به فرهنگسرای ابن سینا در شهرک قدس(غرب)، خیابان ایران زمین شمالی، جنب شهر کتاب ابن سینا مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۳۶۶۳۶۶ تماس بگیرند.

نظر شما