يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۲۷۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
رئيس مرکز ازن سنجي گفت: از 14 سال پيش تا کنون هيچ روزي ميزان اشعه فرابنفش بالاتر از 11 يعني در مرحله شديد قرار نگرفته است

به گزارش خبرنگار شهر، مهرداد قطره ساماني رئيس مرکز ازن سنجي در نشست خبري که پيش از ظهر سه شنبه در سازمان هواشناسي برگزار شد گفت: مرکز ازن سنجي اصفهان تنها مرکز رسمي و مورد تاييد سازمان هواشناسي جهاني براي اعلام ميزان اشعه فرابنفش و رصد و اندازه گيري ازن است.

 

وي افزود: در اين مرکز مقدار لايه ازن را به صورت روزانه کنترل و ميزان اشعه فرابنفش را تا نيم نانو متر از طلوع تا غروب خورشيد اندازه گيري مي کنيم.

 

قطره ساماني با بيان اينکه صحت دستگاههاي اين مرکز هر ساله با دستگاههاي کاليبراسيون کشور کانادا چک مي شود افزود: از 14 سال پيش تا کنون هيچ روزي ميزان اشعه فرابنفش بالاتر از 11 يعني در مرحله شديد قرار نگرفته است.

 

به گفته وي، بخشي از نور خورشيد شامل اشعه ماورابنفش است که به دليل وجود گاز ازن در لايه استراتسفر بخش اعظمي از آن جذب مي شود و به سطح زمين نمي رسد.

 

وي به صدمات پوستي، چشمي، اختلالات ژنتيکي و پيري زودرسي که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراي بنفش ايجاد مي شود اشاره کرد و افزود: اشعه فرابنفش در سه باند UVC که در طول موج 100 تا 280 نانومتر که 100 درصد آن جذب مي شود و به سطح زمين نمي رسد .UVB که در طول موج بين 280 تا 315 نانومتر است که 90 درصد آن توسط جو جذب مي شود اما 10 درصد آن به دليل فعاليتهاي بشر و توليد کلروفلور کربن ها و از بين بردن بخشي از لايه ازن به زمين مي رسد. و UVA که در طول موج 315 تا 400 نانومتر قرار دارد و تمام آن به سطح زمين مي رسد اما چون طول موجش بيشتر است آسيب کمتري براي انسانها به همراه دارد.

 

به گفته قطره ساماني آنچه که در مورد اشعه فرابنفش مهم است باند UVB است که حوالي ظهر که خورشيد عمودتر مي تابد و بين ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر ممکن است حدود 20 دقيقه بر رنج 8 تا 10 باشد که اين رنج خيلي زياد است و براي سلامتي بشر مضر است.

 

وي با اشاره به اظهارات برخي مبني بر وقوع طوفان خورشيدي در سال جاري و به دنبال آن افزايش اشعه فرابنفش تصريح کرد: طوفان خورشيدي هر 11 سال يکبار به وقوع مي پيوندد و سال 2011 زمان افول طوفان هاي خورشيدي و 2012 و 2013 به عنوان سالهاي اوج اين طوفانها پيش بيني شده است.

 

به گفته قطره ساماني، براي مشخص کردن ميزان آسيب اشعه فرابنفش اين اشعه با شاخص هايي طبقه بندي شده و چنانچه اين شاخص کمتر از 2 باشد در محدوده بدون خطر ، 3 تا 5 متوسط ، 6 تا 7 زياد، 8 تا 10 خيلي زياد و بالاتر از 11 شديد است.

 

به گفته وي در ايران معمولا 29 روز از سال ميزان اشعه فرابنفش کمتر از 2 ، 119 روز ، بين 3 تا 5 ، 75 روز بين 6 تا 7  و 143 روز بين 8 تا 10 است و بالاتر از 11 تا کنون نداشته ايم.

 

رئيس مرکز ازن سنجي با بيان اينکه برخي از دستگاهها با اطلاع رساني نادرست در مورد ميزان اشعه فرابنفش تشويش اذهان عمومي مي کنند، افزود: در 143 روزي که از نيمه دوم بهار تا پايان تابستان ادامه دارد، ميزان اشعه فرابنفش به فاصله حدود 20 دقيقه در حوالي ظهر به عدد 8 يا 9 مي رسد که با قرار گرفتن فرد در سايه مي توان جلوي آسيب وارده از اين اشعه را گرفت.

 

به گفته قطره ساماني، زماني که اشعه فرابنفش بالاتر از 11 باشد 7 دقيقه کافي است تا فرد دچار آفتاب سوختگي شود. زماني که اين اشعه در محدود 8 تا 10 باشد 20 دقيقه ، 6 تا 7 ، 40 دقيقه ، 3 تا 5 ، 65 دقيقه و صفر تا 2 ، 105 دقيقه لازم است تا آثار آفتاب سوختگي در فرد ظاهر شود.

 

به گفته وي، بر اساس اطلاعات امسال نسبت به سال گذشته و ميانگين بلندمدت اتفاق خاصي نيفتاده و ميزان اشعه فرابنفش بالاتر نرفته است.

نظر شما