يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۶
کد خبر: ۴۹۲۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
در نيمه اول سال 91 بهره برداري آزمايشي از نيروگاه توليد برق از زباله تهران آغاز شده و بهره برداي از طلاي کثيف، راهي تازه پيدا مي کند.

به گزارش«شهر»، شهر تهران با توليد روزانه هفت هزار و 500 تن زباله در زمره شهرهاي با حجم توليد زباله بالا قرار دارد که در سال هاي اخير، برنامه ريزي هاي علمي براي بهره برداري هرچه بهتر از زباله از سوي مديريت شهري صورت گرفته که يکي از آنها توليد انرژي برق از زباله است.


توليد برق از زباله تجربه اي کهنه در دنياست که بعضي شهرها به اجراي آن پرداخته و توانسته اند بخشي از زباله هاي توليدي خود را کنترل کرده و از آن استفاده بهينه داشته باشند.


هم اکنون در دنيا بيش از 600 نيروگاه زباله سوز در 35 کشور جهان ساخته شده و در حال بهره برداري است که مجموع ظرفيت زباله سوزي آنها بالغ بر 130 ميليون تن زباله جامد شهري در سال است. در مديريت مواد زايد جامد شهري زباله سوزي يکي از راه هاي دفع مواد زايد است که امروزه با گسترش علم با استفاده از حرارت توليد شده در اين فناوري براي توليد بخار و در پي آن توليد برق استفاده مي شود. به اين ترتيب زباله به معني يک منبع توليد انرژي قابل استفاده مجدد است.اجراي اين طرح مي تواند از يک سو گام موثري در مديريت مواد زايد شهري و از سوي ديگر براي تامين انرژي و توليد برق که نياز هميشگي کشور است، اقدامي ارزشمند محسوب شود.


معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين باره گفت: قرار داد اولين نيروگاه تبديل زباله به انرژي سال گذشته منعقد و قرار داد دومين نيروگاه منعقد شد و قرارداد سومين نيروگاه نيز با ظرفيت 500 تن زباله مخلوط در هفته ها ي اخير به انجام مي رسد که اميدواريم مرحله بهره برداري آزمايشي نيروگاه اول در اوايل سال آينده آغاز شده و بهره برداري نيروگاه دوم و سوم نيز به انجام رسد که با اين اقدام 1100 تن زباله به انرژي تبديل مي شود که روزانه 800 تن خواهد بود.


حسين کلخوراني با بيان اينکه نخستين نيروگاه توليد برق از زباله هاي تهران در منطقه چهار در حال احداث است ، تصريح کرد: توليد برق از زباله يک تجربه عملي موفق در دنيا بوده که تاکنون در کلانشهر تهران اجرايي نشده و از اين رو در تلاش هستيم تا با بکارگيري روش هاي دقيق علمي، اقدامي ماندگار در اين خصوص در پايتخت اجرا شود.


معاون خدمات شهري شهرداري تهران در ادامه با بيان اينکه با توجه به مکان سنجي هاي علمي ، مجموعه کهريزک از جهت مطلوبيت در رتبه اول قرار دارد تا سومين نيروگاه تبديل زباله به انرژي در انجا احداث شود اظهار داشت: اما به دليل بحث هزينه حمل و نقل در نظر داريم اين نيروگاه را در مناطق شمال شهر راه اندازي کنيم ، هرچند در اين مناطق نيز از محدوديت هاي ميزان آب و وجود شبکه هاي انتقال برق مواجه هستيم و سعي داريم طي هفته آتي مکان اين نيروگاه را مشخص کنيم.


کلخوراني با تاکيد بر اينکه هدف اصلي شهرداري ازاين اقدام توليد انرژي برق نيست بلکه برق يکي از خروجي‌ هاي استفاده از روش سوخت زباله ‌هاست ، گفت: از سوزاندن زباله مي توان بهره بري هاي مختلفي را داشت که توليد انرژي برق يکي از انهاست که کمترين مخاطرات زيست محيطي را نيز همراه دارد.تاريخچه استفاده از اين روش به 90 سال پيش بر مي گردد که نخستين بار، روس ها به فکر استفاده از اين روش براي مديريت زباله هاي خود افتادند و به نوعي، آنها در اين زمينه پيشرفته ‌ترين کشور هستند و تجربه‌ هاي زيادي دارند. پس از روس ها، اين ژاپني ها بودند که با استفاده از توليد برق ، به مديريت انبوه زباله هاي توليد شده در شهرهاي خود پرداختند.اما در تهران، از سال 88 تصميم بر مطالعه بر روي انواع روش‌ هاي زباله سوزها شد که با توجه به حجم و نوع زباله‌ هاي توليدي تهران ، مقرر شد از دو روش هاضم و زباله سوز براي بازيافت زباله ‌ها استفاده شود. در روش زباله سوز از مجموع 7500 تن زباله‌ اي که در تهران توليد مي ‌شود 2500 تن زباله باارزش حرارتي بالا مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد و مابقي زباله‌ها هم با استفاده از روش هاضم به گاز متان تبديل مي‌ شود.


معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به مشارکت بخش خصوصي در اجراي اين طرح خاطرنشان کرد: 70 درصد از اين پروژه توسط شهرداري تهران و 30 درصد توسط بخش خصوصي سرمايه ‌گذاري مي ‌شود و بخش خصوصي براساس 30 درصد سرمايه گذاري که انجام داده است، 5 سال حق بهره برداري از مجموعه نيروگاه را دارد. بعد از گذشت اين 5 سال نيروگاه براي مشارکت سرمايه‌گذاران ديگر به فراخوان مجدد گذاشته مي ‌شود.


وي ادامه داد: اعتقاد داريم با توجه به اينکه اولين قرارداد با بخش خصوصي منعقد شد با تجهيز و راه‌اندازي اين نيروگاه و کسب اولين تجربه در اين خصوص سرمايه‌ گذاران ديگر هم به سرعت قراردادهاي خود را با شهرداري تهران منعقد مي‌ کنند و اين مهم فرصتي تازه براي بهره بري از زباله هاي شهري تهران ايجاد مي کند.




نظر شما