يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۲۶۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
2% جمعيت کشور مبتلايان به ديابت هستند و از جمله راههاي پيشگيري از بيماري ديابت؛ ورزش و تحرک کافي، پرهيز از اضافه وزن و چاقي، استفاده بهينه از مواد قندي و چربي زا و استفاده از ميوه و سبزيجات است.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت و آموزش پزشكي كشور، دکتر ميرادي متخصص داخلي و مدير گروه بيماريهاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، ديابت نوع 1 و2 و ديابت بارداري را از انواع ديابت عنوان کرد و اظهار كرد: در ديابت نوع 1 تعداد کمي از جوانان و کودکان به آن مبتلا مي گردند و براي درمان نياز به انسولين دارند.



وي ديابت نوع 2 را يک بيماري بي سر و صدا، مخرب و پيشرونده ذکر کرد و گفت: اين بيماري بسيار آرام و خاموش پيشرفت مي کند و ممکن است تا سال‌ها هيچگونه علامتي از خود نشان ندهد. و بيشتر افراد بالاي 30 سال به اين بيماري مبتلا مي شوند.



دكتر ميرادي تصريح کرد: افراد چاق، کم تحرک، و مبتلا به فشار خون بالا و همچنين افراد داراي چربي خون بالا بيشتر از بقيه افراد در معرض خطر ابتلا به بيماري ديابت مي باشند.



وي ادامه داد: علايمي همچون پرخوري، تشنگي، دير بهبود يافتن زخم‌ها، خارش پوست ، تاري ديد و تولد نوزادان بالاي 4 کيلوگرم از علامتهاي ابتلا به ديابت مي باشد.



اين متخصص داخلي اذعان کرد: اگر استراتژي موفقيت آميزي براي پيشگيري و کنترل بيماري ديابت اجرا نشود، پيش بيني مي شود که تا سال 2030 تعداد بيماران ديابتي دردنيا به 438 ميليون نفر افزايش پيدا کند.



وي ياد آور شد: که سالانه در دنيا 4 ميليون نفر بر اثر بيماري ديابت جان خودشان را از دست مي دهند که اين تعداد برابر با 9% کل مرگهاي جهان مي باشد.



دکتر ميرادي با بيان اين مطلب که در حال حاضر 2% جمعيت کشور ما را مبتلايان به ديابت تشکيل مي دهند خاطر نشان کرد : ورزش و تحرک کافي، پرهيز از اضافه وزن و چاقي ، استفاده بهينه از مواد قندي و چربي زا ، استفاده از ميوه و سبزيجات از جمله راههاي پيشگيري از بيماري ديابت است.

نظر شما