يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۳۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
قاليباف در همايش فرهنگ مديريت جهادي :
شهردار تهران گفت: در مکتب مديريت جهادي بايد به رسالت تعالي و توليد توجه کنيم و با کمک مديريت جهادي بين اين دو تعادل و توازن در صحنه اجتماعي برقرار کنيم . اين هدف اساسي است که بايد در دهه پيشرفت عدالت و در نظام اداري به آن توجه کنيم.

به گزارش«شهر»، به نقل ازروابط عمومي شهرداري تهران دکتر محمد باقر قاليباف صبح چهارشنبه-21 تير- در همايش "فرهنگ مديريت جهادي" که در دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار کرد: معتقديم هر اتفاق کالبدي و دگرگوني که امروز در شهر تهران رخ مي دهد بايد در انسان ها دگرگوني ايجاد کند . در مديريت جهادي دگرگوني بايد در انسان ها رخ دهد نه فقط در زيباسازي شهر و گرنه راه غير از اين را ديگران به اوج رسانده و اکنون در بن بست هستند .


وي با تاکيد بر اينکه در اسلام زمان موضوعيت دارد و از اهميت برخوردار است ، گفت : نبايد يک فرودگاه درست کنيم و کارمندانش را بعد از سي سال که همچنان فرودگاه افتتاح نشده بازنشست کنيم ، نبايد بيمارستاني 90 تختخوابي بسازيم و آن را بعد از 26 سال افتتاح کنيم .


وي ادامه داد : شايد در ذهن آن ها که شناخت عميقي نسبت به دين ندارند آن ها را به دين بدبين کنيم و گرنه اين افراد نمي دانند بروز چنين مشکلاتي از شخص قاليباف است که قبل از مبنا قرار دادن عقل و معنويت از توکل حرف زده است .


شهردار تهران با تاکيد بر اينکه امروز در کشور در برخي جاها پيشرفت خوبي داشته که مايه افتخار نظام اسلامي است گفت : در حوزه علمي انرژي هسته اي، هوا و فضا، نانو و غيره پيشرفت خوبي داشته ايم که از قضا ريشه آنها در مديريت جهادي بوده است و بچه هايي توانسته اند به موفقيت برسند که مديريت جهادي را با پوست و گوشت و خون خود احساس کردند و به جاي اينکه بگويند برو، خودشان رفته و بقيه را نيز دعوت کرده اند کساني که با عقلانيت معنويت و توکل حرکت کرده اند.


قاليباف تاکيد کرد: کارنامه ما امروز در حوزه اقتصاد قابل قبول و قابل دفاع نيست با درآمد 16 ميليارد دلاري بحران بيکاري، تورم و ضعف داشته ايم و امروز با درآمد 120 ميليارد دلاري هم مشکلات بيکاري تورم و گراني داريم.


وي ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگي هم همين مشکلات وجود دارد که در اين بخش ها کارنامه ما زيبنده نظام جمهوري اسلامي نيست.


شهردار تهران با بيان اينکه امروز دفاع از انقلاب و نظام در کارآمدي دين در اداره جامعه است و اين همان کلامي است که امام (ره) و مقام معظم رهبري بر آن تاکيد داشته اند گفت : در شش دهه گذشته مصر به عنوان کشوري اسلامي مدتي کامل در اختيار اردوگاه شرق و مدتي نيز در اختيار اردوگاه غرب بود و بعد از آن نيز در اختيار کساني قرار گرفت که برداشت غلطي از اسلام داشته اند اما بعد از آن مردم مصر دانستند که در بن بست هستند و امروز نياز به الگو دارند.


قاليباف با اشاره به اينکه من ادعايي ندارم که نظام اسلامي مي تواند الگو باشد تصريح کرد: نظام اسلامي اما مي تواند تابلوي راهنمايي باشد که اگر به آن به درستي نگاه کنند مسير خود را پيدا مي کنند ما امروز با شعار دادن نمي توانيم الگو قرار بگيريم و بايد با کارمان آن ها را دعوت کنيم.


شهردار تهران با تاکيد بر اينکه در دهه چهارم انقلاب بايد با عقل تصميم بگيريم و نه با احساس خاطرنشان کرد: گاهي مي آييم شهرداري را با اين همه پول دست قاليباف مي دهيم اما پيش از آن بررسي نمي کنيم که ببينيم قاليباف قابليت اين کار را دارد يا مي خواهد با سعي و خطا کار را اداره کند.


وي تصريح کرد: براي مردم چه فرقي مي کند که قاليباف عامدانه خطا کند يا جاهلانه ، مهم خسارتي است که با کار سعي و خطا در کشور پيش مي آيد و اين نشان مي دهد اگر خطا کنيم يعني توکل وجود ندارد .


قاليباف با اشاره به اينکه اگر من در دهه اول انقلاب که تنها 20 سال داشتم خطا مي کردم مي گفتند جنگ است و کسي نيست و.. اظهار کرد : اگر امروز جنگ شود درحاليکه 500 فرمانده گردان کارآمد داريم از پشت ميز کسي را بردارند و بگويند برو و بر خدا توکل کن ، خدا توي سرش مي زند و مي گويد من به تو عقل دادم. عقل متصل به وحي در وجود همه انسانهاست و بايد تعقل و صبر کرد .


شهردار تهران تاکيد کرد : ما از تحريم ها نگراني نداريم اما به اين شرط که مديريت داشته باشيم ، تيم داشته باشيم ، برنامه داشته باشيم . خداوند تضمين کرده است که اگر در راه او و در اين مسير حرکت کنيم پيروز خواهيم بود اما به اين شرط که وقتي چيزي را به ما داده سر طاقچه نگذاريم و کار ديگري انجام دهيم .


وي با اشاره به سخني از شهيد بهشتي که رسالت انقلاب اسلامي را ارائه الگو به بشر دانسته است اظهار کرد : اکنون در دهه چهارم انقلاب ، جوانان در داخل و همچنين ديگران در خارج از کشور به مديريت اسلامي نگاه مي کنند و به عملکرد ما .


قاليباف تصريح کرد : حلقه اصلي در مديريت اين است که معتقديم مديريت جهادي ، نه به عنوان علم بلکه به عنوان يک مکتب است. چون در علم از زيربنا به روبنا مي رسيم اما در مکتب از روبنا به زيربنا مي آييم و اکتشافي عمل مي کنيم و بايد توجه کنيم که مديريت جهادي مي تواند راهگشا باشد.


وي با تاکيد بر توجه به مساله صبر و توکل در مديريت نيز گفت : توکل بايد خود را در تبلور عيني بياورد و بايد در حوزه ثبوتي به جامعه مديريت جهادي را ارائه کنيم.


شهردار تهران ادامه داد: در زندگي مهمتر و با ارزشمند تر از زمان چيزي نداريم و به هر ميزان که مي گذرد به شب اول قبرمان نزديکتر مي شويم و بازگشت به عقب قابل جبران نيست . پس در مديريت مساله زمان ، قناعت و اقتصادي بودن اهميت بسياري دارد .


قاليباف افزود : البته اقتصادي بودن به معناي پول خرج نکردن نيست بلکه در برخي مواقع به دليل اهميت موضوع بايد پول خرج کرد اما اسراف نکرد و مهم اين است که کار و اولويت را درست تشخيص دهيم.


وي تاکيد کرد : امروز گير ما اين است که به جاي تکيه به روش هاي اثباتي، روش هاي ثبوتي از مديريت را در جامعه نشان دهيم. امروز بايد بتوانيم در در همه حوزه ها با عدد و رقم پاسخ داد . ما انقلاب را اينگونه فهميده ايم ، مديريت انقلاب و دوران دفاع مقدس نيز مديريت جهادي بود.


شهردار تهران ادامه داد : علما و بزرگان دين وانقلاب ، امام خميني (ره) ، مقام معظم رهبري ، شهيد مطهري و... که در حوزه نظري اسلام را برايمان بيان کردند نشان دادند که در کنار توکل و صبر ، عقلانيت و حساب و کتاب مي توان به نتايج بزرگ رسيد.


قاليباف با اشاره به اينکه به جامعه گفتيم اگر نظام اسلامي محقق شود اين گونه عمل خواهيم کرد تصريح کرد : امروز بايد کارنامه نشان دهيم و در جايي که ضعف داريم آن را عنوان کنيم و بدانيم مديريت جهادي به عنوان يک مکتب ، يک ضرورت براي کارآمدي دين است و با مديريت غرب به طور حتم نمي توانيم نظام اسلامي را به افق مورد نظر برسانيم چراکه راه ها با هم متفاوت است.


وي خاطرنشان ساخت : در مديريت جهادي رابطه ها دلي است و در کنار ترکيبي از انديشه ها ، همه نسبت به هم حس مي گيرند و احساسات وجود دارد. امروزه در نظريات مديريت غرب به رابطه عواطف تاکيد شده ، مساله اي که در مباني دين ما نيز مورد تاکيد قرار گرفته است و مهم اين است که در عرصه مديريت نظام اسلامي به آن عينيت بخشيم.


شهردار تهران با تاکيد بر اينکه در مديريت جهادي اراده ها و عملکردها مهم هستند خاطرنشان ساخت : مهم اين است که در مسير حرکتمان فرصت سوزي نکنيم . در مديريت جهادي بايد واقعا به نيازها در لحظه پاسخ داد.


قاليباف افزود : در مديريت جهادي به همان ميزان که به توکل و صبر تاکيد مي کنيم بايد به عقلانيت و معنويت نيز توجه کنيم . بايد تعادل را مدنظر قرار داد و دقت کنيم اگر صرفا به توکل انديشيده شده و عقل را تعطيل کنيم ، توکلي وجود ندارد.


وي ادامه داد : با مديريت جهادي است که بايد تلاش کنيم جمال و جلال زندگي انسانها را تضمين کنيم و در سايه مکتب جهادي است که اين قابليت وجود دارد.


شهردار تهران با تاکيد بر اينکه اگر امروز تلاش کنيم خداوند به جز اجر اخروي ، اجر دنيوي ما را نيز به زودي مي دهد به دفاع مقدس در دوران نخست وزيري بني صدر اشاره کرد و اظهار کرد : در آن دوران باوجودي که در عرصه نظام ولايي بوديم هرقدر حرکت مي کرديم به بن بست مي رسيديم مانند ماجراي شهداي دانشجو در عمليات هويزه. اما بعد از آن پيروزي هاي متعددي در حصر آبادان ، فتح المبين و طريق القدس اتفاق افتاد.


قاليباف با اشاره به اينکه عاقبت امور دراين دنيا اتفاق مي افتد به مساله پشتيباني امريکا از صدام اشاره کرد و گفت : همان امريکايي که صدام را حمايت مي کرد ، خودش چوبه دار او را مهيا کرد و اعدامش کرد.


وي در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اينکه در بحث مديريت جهادي توجه به اصل بيا و برو از اهميت بسياري برخوردار است گفت : اين ، تفسير عيني شوم و شود است. در دفاع مقدس زماني لشکري به موفقيت مي رسيد که فرمانده اش جلوتر از بقيه مي رفت و مي گفت بياييد . خودش را در شرايط سختي قرار مي داد و بعد از بقيه مي خواست که بروند. اين همان شوم و بعد شود است. اگر مديري ايستاد و گفت برو ، شوم اتفاق نيفتاده است.


نظر شما