يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۴۴۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
مراسم رونمايي از نخستين اتوبوس سيار ديابت در منطقه 7 با حضور معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، شهردار منطقه و جمعي از پزشکان متخصص برگزار شد.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 7، در اين مراسم محمدهادي ايازي ، با طرح اين سوال که ما براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي مزمن شهري چه اقدام فرهنگي انجام داده ايم؟ گفت: تشکيل بزرگترين حلقه آبي ديابت در بوستان ولايت، استقرار ايستگاه هاي تست قندخون ، برگزاري مسابقات پياده‌روي همزمان با هفته ملي ديابت در سطح شهر تهران، راه اندازي باشگاه هاي چاقي ،کانون هاي فعال همچون ديابت و هم اينک افتتاح اتوبوس سيار ديابت در منطقه 7 بخشي از اهتمام ويژه سيستم يکپارچه مديريتي شهر تهران در راستاي فرهنگ سازي براي مواجهه با بيماري هاي مزمن شهري است.

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با تاکيد بر همکاري و تعامل نهاد شهري تهران با بخش خصوصي ابراز اميدواري کرد با تفاهم نامه اي که با ديگر کلان شهر هاي کشور به امضا رسيده اين حرکت نمادين در اقصي نقاط کشور براي فرهنگ سازي و آشنايي هموطنان براي مبتلا نشدن به اين بيماري اجرايي شود.

همچنين، رمضان مير عباسي شهردار منطقه هفت،  اين طرح را نتيجه مشارکت بخش خصوصي و شهرداري تهران دانست و گفت: طرح اتوبوس سيار ديابت با شعار "در مسير تغيير دنياي ديابت همرانه شماييم"  و با مشارکت شرکت خصوصي novo nordisk  و شهرداري تهران نخستين بار و به شکل پايلوت در منطقه 7 اجرايي شده است.

وي با اشاره به فراگيري بيماري ديابت در کشورمان افزود:از آن جا که وجود افراد سالم شهري سالم را به ارمغان مي آورد و با توجه به اينکه سلامت شهروندان براي مديريت شهري تهران اهميت ويژه اي دارد،با آموزش و پيشگيري و همچنين رايگان بودن ارائه خدمات و از مزاياي ديگر اين طرح سيار بودن آن مي توان کمک شاياني به آگاهي بخشي شهروندان کرد. در اين همايش مدير کل اداره سلامت شهرداري تهران نيز با اشاره  به 6 برابر شدن بيماري غير واگير ديابت در طول ده سال گذشته گفت:50 درصد بيماران ديابتي از بيماري خود بي اطلاعند . 

گلمکاني افزود :شهرداري تهران با تمام امکانات و با نهادينه کردن 374 خانه سلامت در محلات کلان شهر تهران و کانون هاي مختلف از جمله کانون ديابت با حدود 22000 عضو ، تلاش مي کند در زمينه آگاه سازي و پيشگيري از اين بيماري گامي مهم بر دارد . در حال حاضر بيماري ديابت بسيار بيشتر از بيماري ايدز در جهان ، جان مردم را به خطر انداخته است.

به گفته مدير عامل شرکت Novo Nordisk  در ايران ، بر اساس آمار جهاني 366 ميليون نفر در سال گذشته در جهان به بيماري ديابت مبتلا بودند و  4.6 ميليون نفر جان خود را از دست دادند و در ايران طبق آخرين گزارش در سال 2007 در رده سني 24-64 سال 2.7 ميليون نفر ابتلا به ديابت داشتند.  

دکتر فرح وش نماينده شرکت Novo Nordisk  در ايران با تاکيد بر اينکه اين اتوبوس ، نخستين اتوبوس سيار ديابت در جهان است خاطر نشان کرد: اين شرکت با 88 سال سابقه در زمينه آموزش و پيشگيري از ديابت و با شعار اصلي تغيير وضعيت ديابت و با اهداف دارورساني،آگاهي بخشي به بيماران و در اختيار قرار دان منابع اطلاع رساني به بيماران فعاليت مي کند.

در حاشيه اين مراسم معاون اجتماعي و فرهنگي منطقه 7 نيز با بيان اين مطلب که يکي از دغدغه هاي مديريت شهري در دسترس بودن ارائه خدمات به شهروندان است گفت :اتوبوس سيار ديابت با ارائه خدمات تخصصي و تجهيزات و استاندارد هاي روز دنيا براي شهروندان ساکن در محلات که توانايي مراجعه به کانون هاي سلامت ندارند راه اندازي شده است .

محمود منيعي اضافه کرد :با همکاري و مشارکت سازمان ها و ارگان هاي مختلف همچون اداره کل سلامت شهرداري تهران ، شرکت واحد اتوبوسراني تهران ،شرکت Novo Nordisk و انجمن ديابت و شهرداري منطقه 7 به عنوان مجري طرح ،اتوبوس سيار ديابت به بهره برداري رسيد.

وي رونمايي از اين اتوبوس را تبلور ارائه خدمات با بالاترين کيفيت در کوتاهترين زمان به تخصصي ترين نحوه ممکن براي تمام مردم از طرف مديريت شهري در حوزه سلامت دانست و افزود :در اين اتوبوس آموزش و پيشگيري از ديابت ،ارائه بروشورها و  cd هاي آموزشي در زمينه اين بيماري ،تست هاي غر بالگري رايگان بيماري ذيابت و آزمايش هاي تخصصي اين بيماري به صورت رايگان انجام مي شود و مسير حرکت اين اتوبوس از صدا و سيما ،مطبوعات به خصوص همشهري محله و خبرگزاري ها اطلاع رساني خواهد شد .

در اين همايش "آندرس هوگارد" سفير دانمارک در ايران ،دکتر اعتماد رييس مرکز مديريت بيماري هاي غير واگير وزارت بهداشت و جمعي از متخصصان ، پژوهشگران و پزشکان عرصه بيماري ديابت حضور داشتند. در اتوبوس ديابت تمامي خدمات غربالگري ، آموزش و پيشگيري از ديابت، آموزش بيماران ديابتي و آزمايشها و خدمات باليني به صورت يکجا انجام مي شود.

نظر شما